עיני העולם נשואות בימים אלה לאזורינו, והפעם בשל "פצצה מתקתקת" שעלולה לגרום לאסון אקולוגי. המבצע הסביבתי הגדול בעולם צפוי להתחיל בימים אלה בים סוף, בעלות כוללת של מעל 129 מיליון דולרים, לאחר יותר משנתיים של תכנון, עם מאות עובדים וספינה חלודה אחת שתקועה סמוך לתימן.
מחר (יום ה') או ביום שישי הקרוב - תלוי במזג האוויר - יפתח האו״ם במבצע הראשון מסוגו בעולם לפינוי מכלית נפט נטושה בים סוף, ה-FSO Safer, שלמרות האירוניה שבשם שלה, מהווה דווקא "פצצה מתקתקת" ויכולה לגרום לאסון אקולוגי ענק באזור. אם המכלית תתבקע והנפט יזרום לים - זה יהיה האסון הסביבתי החמישי בגודלו בהיסטוריה.
על פי התכנון, במשך השבועיים הקרובים יעבירו עשרות העובדים המיומנים למעלה מ-1.1 מיליון חביות נפט אל ספינה חלופית, שהגיעה במוצאי שבת האחרון לנמל חודיידה בתימן.
המבצע המורכב הזה מסכן לא מעט נפשות, אבל אין עוררין על כך שפוטנציאל הדליפה של הנפט שנותר במכלית המחלידה שרכשה ממשלת תימן בשנות ה-80 של המאה הקודמת - מסוכן אף יותר. מומחים מזהירים שדליפה היא עניין בלתי נמנע, עם פוטנציאל לחסל במכה את אחת המערכות האקולוגיות הימיות הגדולות בעולם.
בתרחיש כזה, הדליפה המסיבית תהרוס שוניות בתוליות, מנגרובים בחופים וחיי ים אחרים על פני הים האדום - שישפיעו גם עלינו באילת. היא תחשוף מיליוני אנשים לאוויר מזוהם ותנתק אספקת מזון ודלק ל-17 מיליון אזרחי תימן - קטסטרופה סביבתית, הומניטרית וכלכלית שתכה בחופי מדינה שנחרבה גם ככה לאחר שנים של מלחמת אזרחים.
יישובי החוף הם אלה שעלולים להיפגע כמובן בצורה הקשה ביותר, ומאות אלפי מקומות עבודה בתעשיית הדיג עלולים להיעלם. על פי ההערכות, יידרשו לפחות 25 שנה עד שמלאי הדגים בים האדום יתאושש חזרה - במקרה של אסון אקולוגי.
עלות ניקיון הים בלבד הייתה מרקיעה ל-20 מיליארד דולרים. למרות זאת, האו״ם הצליח בקושי לגרד את 129 מיליון הדולרים שנדרשו לצורך ״שאיבת״ חביות הנפט מהמכלית הנטושה - סכום שכלל גם 55 מיליון דולרים לרכישת כלי השיט החלופי. האו"ם כל כך התקשה, עד שהחליט לפתוח בקמפיין מימון המונים, שנמשך גם עכשיו, במטרה לגייס 28 מיליון דולרים נוספים.
ויש, כמובן, זווית ישראלית, גבי גולדמן, דוברת בתוכנית הפיתוח של הארגון שמוביל את מבצע ההצלה, ה-UNDP. ראש התוכנית, אכים שטיינר, מסר ל-ynet מהמטה בניו יורק כי ״תחילת פעולת העברת הנפט מספינה לספינה היא הישג עצום עבור האנשים הרבים שעבדו על הפרויקט המורכב והקשה הזה במשך חודשים, ויש שיגידו שנים, כדי להביא אותנו לנקודה הזאת. עם כל ליטר נפט שנשאב עכשיו מה-FSO Safer, האיום של דליפת נפט פוטנציאלית שנשקף לים האדום, לעם בתימן ולמדינות השכנות מתחיל לרדת, לאט אבל בטוח״.
אבל שטיינר מוסיף כי כאן לא נגמר הסיפור: ״עדיין יש עבודה קריטית לעשות, כולל התקנת מערכת עגינה למכלית החלופית, וגרירה ומחזור של ה-FSO Safer״.
מיכלית הסופרטנקר בת ה-47 נותרה נטושה מאז שפרצה מלחמת האזרחים בתימן לפני שמונה שנים. היא עוגנת ליד מסוף הנפט ראס איסה שבשליטת החות'ים, שנתמכים על ידי איראן ובשנת 2015 כבשו חלקים נרחבים בתימן. המכלית לא תוחזקה כראוי מאז שהושארה נטושה וממוקמת באזור זרוע מוקשים.
מומחים של ה-UNDP העלו חששות שהיא עלולה להתפוצץ בגלל הצטברות גזים, או להתפרק במים בגלל היעדר התחזוקה, דבר שמחליש את מבנה כלי השיט. במשך השבועיים הבאים יוזרם הנפט בצינורות מחביות ה-Safer ישירות לכלי השיט החלופי, נאוטיקה. לאחר ריקון הנפט, מצוף עגינה יוצמד לקרקעית הים וישמש לאבטחת כלי השיט החלופי עד תחילת ספטמבר הקרוב, אז יסתיים התהליך.
ספינת תמיכה טכנית שנמצאת במקום מוכנה להיכנס לאירוע במקרה של דליפות נפט. ומה ייעשה עם כל הזהב השחור הזה ברגע שיחזור ליבשה? החות'ים וממשלת תימן שנתמכת על ידי סעודיה, מצויים במחלוקת לגבי מי הבעלים של הספינה ולמי יש את הזכות למכור את הנפט לאחר פריקתו.
מה שבטוח הוא שלא ניתן כרגע לשלם על מבצע ההצלה האדיר באמצעות מכירת הנפט שעל המכלית, כל עוד לא ברור מי הבעלים שלו. עד אז, העולם משלם - אבל כנראה שיצאנו בזול.