החברה המלכותית של לונדון לשיפור הידע במדעי הטבע (החברה המלכותית) הודיעה על בחירתו של פרופ' יקיר אהרונוב, מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב על בחירתו לכהן כעמית בחברה. החברה מלכותית פעילה משנת 1660 והיא מהווה את אחת האגודות המדעיות הוותיקות והמשפיעות ביותר בעולם.
פרופ' אהרונוב הוא חוקר בעל שם עולמי, שתחום מחקרו מתמקד ביסודות המכניקה הקוונטית. מבין תגליותיו הגדולות ביותר נמצא גילוי אפקט אהרונוב-בוהם, שאותו גילה יחד המנחה שלו לדוקטורט דיוויד בוהם. על מחקריו פורצי הדרך קיבל פרופ' אהרונוב פרסים רבים ביניהם פרס ישראל, פרס וולף, פרס א.מ.ת והמדליה הלאומית למדעים של ארה"ב אותה קיבל מנשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה.
2 צפייה בגלריה
פרופ' יקיר אהרונוב
פרופ' יקיר אהרונוב
פרופ' יקיר אהרונוב
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
מנימוקי החברה המלכותית: "פרופ' אהרונוב ממשיך לדלוק אחר חידות. הוא קורא תיגר ללא הרף על גבולות הפורמליזם המתמטי בשימת דגש על היופי והפשטות של חוקי הפיזיקה. ניסויי מעבדה ממשיכים לאשש את חיזוייו, אפילו את המפתיעים ביותר".
פרופ' אהרונוב אמר: "אני נרגש מאוד על בחירתי ושמח מאוד על ההערכה לפועלי ומחקרי. החברה המלכותית היא מבין האגודות המדעיות המשפיעות ביותר וזהו כבוד גדול מאוד עבורי".

תואר כבוד בציריך

אוניברסיטת ציריך העניקה תואר דוקטור לשם כבוד לשנת 2024 לפרופ' עודד ליפשיץ מהמכון לארכיאולוגיה ע"ש נדלר באוניברסיטת תל אביב. הפרס הוענק לפרופ' ליפשיץ כהוקרה על מחקרו המשפיע ופורץ הדרך במחקר ההיסטורי והארכיאולוגי של ישראל ויהודה בתקופת המקרא.
2 צפייה בגלריה
פרופ' עודד ליפשיץ
פרופ' עודד ליפשיץ
פרופ' עודד ליפשיץ
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
פרופ' ליפשיץ הוא חוקר מוערך בעל שם עולמי בתחום חקר ההיסטוריה והארכיאולוגיה של הלבנט בתקופת המקרא, תוך התמקדות בתולדותיה שליהודה בימי הבית הראשון ובראשית ימי הבית השני. הוא משלב מחקרי שדה ארכיאולוגיים, מחקר ביקורתי של הטקסט המקראי ומתמקד בהיסטוריה של האזור, בעיקר תחת שלטון האימפריות הגדולות (אשור, בבל ופרס). הוא פרסם יותר ממאתיים מאמרים אקדמיים וכתב לבד וביחד עם עמיתיו כעשרה ספרים, אשר השפיעו רבות על המחקר בעולם כולו.
בנוסף למחקרו האקדמי פרופ' ליפשיץ הקים באוניברסיטה את התוכנית הבינלאומית ללימודי "ישראל הקדום", עמד בראש המכון לארכאולוגיה כ-12 שנה, והוא מחזיק בקתדרת אוסטריה לחקר ארץ ישראל בתקופת המקרא. על מחקריו פורצי הדרך קיבל את פרס א.מ.ת לשנת 2022.
פרופ' ליפשיץ אמר: "אני גאה ונרגש לקבל את תואר דוקטור הכבוד מאוניברסיטת ציריך. זהו כבוד גדול עבורי ועבור האוניברסיטה, ואני שמח על ההערכה לפועלי ולמחקרי האקדמי".