לפני כשמונה שנים התאגדו כמה מתושבי בנימינה והסביבה והקימו את הקבוצה "חיים לנחל תנינים", במטרה לשקם את פיסת הטבע שמקיפה את האזור שלהם. לאחרונה נאלצו חבריה להוסיף תת-כותרת לקבוצה – "מצילים את נחל תנינים". הסיבה: תוכנית לסלילת כביש רחב עם ארבעה נתיבים (ברוחב 24 מטר) שנועד לשמש נתיב לתחנת הרכבת הפרברית העתידית בבנימינה, והקמת שכונה חדשה על צוואר הבקבוק של הנחל.
בלב המאבק עומדים תושבי בנימינה-גבעת עדה ומספר יישובים נוספים בחוף הכרמל, שטוענים כי הבנייה המתוכננת מסכנת את הנחל הטבעי ועלולה לגרום להצפות באזור. על תוכנית המתאר עובדות יחד מועצת בנימינה-גבעת עדה והוועדה המחוזית כבר כמה שנים, ונעשו מספר שיתופי ציבור בנושא. יש לציין כי חלק מחברי המועצה מתנגד לתוכנית במתווה הנוכחי.
3 צפייה בגלריה
 פעילי "מצילים את נחל תנינים" בנחל
 פעילי "מצילים את נחל תנינים" בנחל
פעילי "מצילים את נחל תנינים" בנחל
(צילום: אלעד גרשגורן)

"סכנה לשלום הציבור"

"מצילים את נחל תנינים", בשיתוף עמותת "צלול" וארגונים נוספים שנמצאים בחזית המאבק, טוענים כי "מוסדות התכנון מקדמים את התוכנית מבלי שבדקו את ההשלכות התחבורתיות, הסביבתיות והניקוזיות שיגרמו לגידול בכמות ההצפות ובהיקפן ויסכנו את שלום הציבור".
באתר ארגון "צלול" נכתב בין היתר: "הכביש מתוכנן בתוך רצועת ההשפעה של הנחל ועל רצף גאולוגי נדיר – מפגש של שבר גאולוגי, שלושה אקוויפרים ורכס כורכר שהצמיחו מגוון ביולוגי ייחודי שחלקו בסכנת הכחדה. בנוסף, הכביש והבינוי נמצאים באזור הנפתולים הקדום של הנחל במרכז פֶשֶׁט הצפה (מישור הצפה משני עברי הנחל) פעיל. על פי דוח אקולוגי שהוכן עבור רשות ניקוז כרמל לתוכניות צפויות השפעות הידרולוגיות, אקולוגיות וגאומורפולוגיות חמורות ביותר, שיהפכו ל'בכייה לדורות'".
נחל תנינים זורם 11 חודשים בשנה, וחברי המאבק משוכנעים כי "בינוי מאסיבי בתוך תחום ההשפעה של הנחל יהפוך אותו ממשאב טבעי חשוב למוביל מים מבטון כדוגמת נחל איילון ושפך הגעתון, ובכך יימחקו שנים של פעילות למען שיקום הנחל אותה מובילה קבוצת תושבים".
בעמוד ההדסטארט שהקימו הפעילים צוין: "המשמעות של בניית הכביש היא חורבן ופגיעה במערכת האקולוגית ובפינות החמד. מזה מספר שנים מתקיימים מאמצים לשיקום נחל תנינים ולשימור אופיו הטבעי. הפיתוח יגביר את החשש מההצפות, וכתוצאה מכך הנחל יהפוך לתעלת בטון בנויה. הבינוי בסמיכות לנחלים הוא גורם מרכזי להצפות. הכביש שייסלל יקטין משמעותית את המסדרון האקולוגי, יוסיף זיהום אוויר ורעש ויבריח את רוב החיות שבמרחב".

"הרס עשרות פינות חמד"

קבוצות המאבק מנסות להגדיל את מעגל הפעילים ולגייס תמיכה של חברי כנסת ושרים כדי לבטל את התוכנית. הם נעזרים בחוות דעת של אנשי מקצוע בתחום ההידרולוגי, האקולוגי והתחבורתי. עד כה גייסו המתנדבים כ-100 אלף שקלים שקלים שיוכלו לסייע להם במאבק המשפטי, ומאות מתושבי האזור כבר הצטרפו למחאה. "חייבים להבין שאם פעילים כמונו לא ייצאו למאבק, סופו של הנחל האדיר הזה להיכחד", אמר אחד מהם. "זה מלחמה על הבית, לא פחות. המשמעות היא הרס וחורבן של עשרות פינות חמד באזור. אבל הכי גרוע - שעלולות להיות הצפות שיסכנו את התושבים, והנחל הוותיק יהפוך לתעלת בטון אחת גדולה. הרעש גם יבריח את חיות הבר, והבנייה תגרום לזיהום כבד באזור, שלא לדבר על בעיות הגישה".
3 צפייה בגלריה
נחל תנינים
נחל תנינים
נחל תנינים
(צילום: אלעד גרשגורן)
התושבים מאיימים להחריף את צעדיהם אם התוכנית תוגש בקרוב כמתוכנן: "אנחנו לא נוותר, נצא להפגנות ונגייס עוד ועוד פעילים וכסף. אנחנו נחושים להציל את נחל תנינים. נאבקים בתוכנית ובארגונים שלא מבינים איזה נזק עלול להיגרם כאן".
אמנון הראל, מראשי המאבק, אמר ל"ממון": "הטענה שלנו היא שהמוסדות לא בדקו את כלל ההשלכות. הכביש שמתוכנן להיות מוקם פה ישפיע על הנחל ועל רצף גאולוגי יקר ערך. לתוכנית החדשה יהיו השלכות הרסניות על מה שיתרחש כאן בעתיד. התוכנית עלולה לגרום להצפות שגם ככה מאיימות עלינו. מדי שנה יש כאן הצפות, אני לא רוצה לחשוב מה יקרה אם הכביש הלא נחוץ הזה יעבור ליד בתי התושבים".
גם יונתן שביט מוטרד: "אם התוכנית תצא לפועל, הלך על נחל תנינים ובגדול. כולי תקווה שגם במועצת בנימינה-גבעת עדה יבינו שזו טעות להרחיב את הכביש. חבל שדווקא עכשיו, כשחזרו הפעילויות הקהילתיות, הנחל ייהרס. מגיעים לכאן ילדים, משפחות, בתי ספר, תנועות נוער".
תמר שלייר מוסיפה: "זה מסדרון אקולוגי נדיר של מים, חיות בר וצמחייה נדירה. הבקשה שלנו למועצה - תבטלו את הכביש המיותר הזה שיעבור ליד בתי התושבים ויגרום להצפות. הכביש יהרוס כאן הכל. לא נוכל להשלים עם תוכנית הרסנית שכזו. הרבה מתושבי בנימינה כבר הצטרפו, רבים תרמו למאבק המשפטי שלנו נגד התוכנית שאמורה להיות מופקדת בימים אלה".
3 צפייה בגלריה
 פעילי "מצילים את נחל תנינים"
 פעילי "מצילים את נחל תנינים"
פעילי "מצילים את נחל תנינים"
(צילום: אלעד גרשגורן)
כאמור, חשוב להזכיר שחלק מחברי המועצה נמצאים במחלוקת עם ועדת התכנון המחוזית ומתנגדים לתוכנית. מהמועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה נמסר בתגובה: "להלן עמדתנו המקצועית והערכית אותה שטחנו בוועדה המחוזית במעמד הדיון על תוכנית המתאר לפני למעלה משנה וגם בולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) באפריל השנה:
1. הכביש לא נדרש כלל עד מעבר תחנת הרכבת למערב בנימינה, שכן אינו נחוץ למטרה אחרת.
2. כשתחנת הרכבת תעבור מערבה בעוד 15-10 שנה - יהיה מקום לדון בנחיצותו, שכן התמורות בעולם התחבורה צפויות להיות מהותיות מאוד.
3. בינתיים לא עוצרים תוכנית מתאר בגלל כביש בדרג רחוב פנימי אשר ביצועו נתון להחלטת מועצה ולא משרד התחבורה. בשולי הדברים ראוי לציין גם שכביש מקומי המתוכנן נכון לא צריך לפגוע בפשט הצפה של נחל תנינים. עוד נכון להזכיר בהקשר זה כי למעשה כל האזור הצפוני של שכונת גבעת הפועל בבנימינה, הכולל לפחות שני רחובות, נמצא בפשט הצפה של נחל תנינים".