מבזק חדשות טובות
(צילום: אלכס בורטמן)


נפתח את מבזק החדשות הטובות עם פינתנו - מה זה? ובכן, שימו לב, מה שאתם צופים בו כעת הוא מדוזה – מבפנים.
מדענים הכניסו, כחלק ממודל חדש לחקר העצבים - אור מהבהב לתוך מדוזות כדי לראות כיצד הן מתפקדות ללא מוח. באופן מפתיע, גם ללא המוח שלהן, מדוזות יכולות לבצע פעולות מורכבות, וכעת חוקרים גם יכולים לרגל ולעקוב אחר פעולותיהן, ובכך להבין אותן יותר, תחת מיקרוסקופ.
4 צפייה בגלריה
מדוזה מבפנים
מדוזה מבפנים
מדוזה מבפנים
(צילום: B. Weissbourd, מתוך המחקר)
בשונה מבני האדם, שם המוח משמש כמרכז בקרה של הגוף, המדוזות נושאות "רשת" מפוזרת של עצבים שמקרינה אל מרכז גופן. אבל איך זה בדיוק עובד?
המדענים קידדו חלבון שניתן לראותו כשהוא בא במגע עם סידן, והוא זוהר כשיש פעילות עצבית. כך המדוזות הפכו במחקר גם למופע אור חי, וגם והכי חשוב: יכלו החוקרים לחקות אחריהן וללמוד אותן.
ומה הם למדו? שיש למדוזות רמת ארגון גבוהה במיוחד בתוך רשת העצבים שלהן, בייחוד כשזה נוגע לאוכל.
4 צפייה בגלריה
התמונה שראו החוקרים
התמונה שראו החוקרים
התמונה שראו החוקרים
(צילום: B. Weissbourd, מתוך המחקר)
ועכשיו לפקיסטן. עונת הרבייה יצאה לדרך, וחופי פקיסטן החלו להתמלא בצבי ים גדולים וקטנים שמחפשים את דרכם למי הים הערבי.
השקט בחופים שהגיע בעקבות מגפת הקורונה אפשר לצבות הים לנצל את ההזדמנות ולחזור אל מקום הולדתן בכמויות גדולות, כדי להטיל את אלפי הביצים שלהן במהלך עונת הרבייה שמתרחשת בחודשים אלו.
4 צפייה בגלריה
אחד מצבי הים
אחד מצבי הים
אחד מצבי הים
(צילום: רויטרס)
הרשויות המקומיות מסייעות להתרבות הצבים ולשמירה על המין, כך שברגע שההטלה מסתיימת, הצוות מוצא את הביצים ומעביר אותן לבור בעומק של כשלושה מטרים עד לבקיעתן כ-40 יום לאחר מכן. אז הצבים הקטנים נלקחים מיד אל החוף ומשוחררים לים. עד כה היחידה המיוחדת הזאת שחררה לא פחות מ-860 אלף צבים לים הערבי.
ולסיום שימו לב לסרטון הבא. המיקום: נווה המדבר סיווה בשטח מצרים, זמן: נובמבר 2021. האיש: קין נאובו; מטייל נלהב שהחליט לשחות לו בבריכת מלח קטנה בלב מדבר. המקום אויש על ידי אנשים כבר לפני 12,000 שנה, אבל האזור נותר מבודד יחסית.
4 צפייה בגלריה
נהנה במצרים
נהנה במצרים
נהנה במצרים
(צילום: רויטרס)
נאובו משוטט ברחבי העולם, והוא בכל חודש מבקר במדינה חדשה. במשך שנתיים הוא תכנן את הפריים הזה בביקורו בצפון אפריקה, אבל הדבר נדחה ונדחה בשל מגבלות הקורונה. בחודש שעבר הוא סוף סוף הצליח.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי