במשרד להגנת הסביבה רוצים לשנות את השם למשרד הסביבה והאקלים. זאת, כדי לשים את משבר האקלים במרכז העשייה הממשלתית. אבל מסתבר שלא כל השרים תומכים בהצעה לשינוי שם המשרד, ולכך שהאיום הגדול ביותר הנשקף לכדור הארץ יוזכר בשמו של משרד ממשלתי. אלא שלא כולם מרוצים מהמהלך, שנתקל במחסום מצד שר החוץ יאיר לפיד.
מדינות רבות בעולם כבר הבינו את הצורך במיקוד בנושא האקלים וניהולו במשרדי הסביבה. בקנדה, לדוגמה, יש את משרד הסביבה ושינוי אקלים ששינה את שמו לפני כשש שנים, לאחר שראש הממשלה ג'סטין טרודו הבטיח לטפל ברצינות בסוגיות אקלים.
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ותמר זנדברג מסתודדים במליאת הכנסת
יאיר לפיד ותמר זנדברג מסתודדים במליאת הכנסת
השרים לפיד וזנדברג במליאת הכנסת. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפינלנד מכהנת השרה לסביבה ושינוי אקלים, קירסטה מיקונן. היא פועלת בין היתר למען איפוס פחמני, כלכלה מעגלית והתפתחות אורבנית מקיימת. בהולנד יש את משרד הכלכלה ומדיניות אקלים, שבראשה עומד השר סטף בלוק ומזכירת המדינה לענייני כלכלה ואקלים דילן יסילגוז. ואילו ביוון יש את משרד הסביבה, האנרגיה ושינוי האקלים. בצרפת יש את המשרד לאקולוגיה, התפתחות מקיימת ואנרגיה. אפילו באיחוד האמירויות יש את המשרד לשינוי אקלים וסביבה, עדות לחשיבות שהמדינה מייחסת לאחד המשברים הגדולים ביותר שהאנושות עומדת בפניהם.
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג פנתה לראש הממשלה נפתלי בנט בבקשה לשנות את שם המשרד למשרד הסביבה והאקלים.
במשרד מבקשים לקחת אחריות מלאה על הובלת ההתמודדות עם משבר האקלים בממשלה, לצד המחויבות להמשיך ולקדם חוק אקלים. באמצעות שינוי השם ל"משרד הסביבה והאקלים", הנושא יהיה נוכח באופן מלא בממשלה.
שינוי השם של המשרד הוא לא רק עניין קוסמטי, ומטרתו לאותת גם ליתר משרדי הממשלה ולמגזר העסקי שתחום האקלים הוא באחריותו של המשרד. גורמים במשרד מסבירים כי המהלך נעשה כדי לחדד את עיסוקו של המשרד בהובלת נושא האקלים בממשלה ומתוך לקיחת אחריות על השינוי הדרוש בהתייחסות ישראל להתמודדות עם משבר האקלים, המשרד להגנת הסביבה שם את משבר האקלים במרכז העשייה הממשלתית.
"נוכח האתגרים בטיפול הממשלתי באקלים, המושג 'אקלים' ראוי להיות נוכח בשולחן הממשלה כדי להדגיש את החשיבות, בעקבות ההכרה בעוצמה ובדחיפות של המשבר", אומרים במשרד להגנת הסביבה.
בדוח מבקר המדינה שעסק במוכנות של ממשלת ישראל למשבר האקלים, הוצע להעביר את הסמכויות של המשרד לגורם חיצוני. המהלך הזה גם נועד לקבע את הסטטוס של המשרד ככזה שאמון על הנושא, שכן בעתיד הטיפול במשבר האקלים יהפוך לחלק גדול יותר ויותר ממדיניות הממשלה.
ראש הממשלה בנט פנה בישיבת הממשלה לשרה זנדברג בתואר החדש שלה כשרה לסביבה ואקלים. ייתכן כי השרים האחרים חשבו כי התבלבל, אך למעשה בנט הביע את תמיכתו במהלך. השרה זנדברג ובנט דנו בנושא וביקשו להעלות אותו לממשלה, עדות לחשיבות הגדולה שהממשלה הנוכחית רואה בסוגיה. אלא שייתכן שלא כל הגורמים בממשלה רואים בכך מהלך חשוב.
המשרד תכנן להעביר את שינוי שמו בהחלטת ממשלה בקרוב, אך כעת התוכניות הללו בוטלו. במקביל, המשרד מתכנן לבצע שינויים ארגוניים פנימיים, שישימו את הדגש על האקלים.
מלשכת השר לפיד נמסר: "נושא משבר האקלים הוא בטיפול רוחב ובסמכות מספר משרדי ממשלה ביניהם משרד ראש הממשלה, התחבורה, האנרגיה, החוץ ווכו... לכן לא נכון לייחס את הנושא למשרד אחד בלבד".