הנחתת InSight תיעדה שלוש רעידות אדמה במאדים בשבועות האחרונים. מדובר ברעידות החזקות ביותר שמדדה הנחתת. כך הודיעה סוכנות החלל האמריקנית, נאס"א.
לפי סוכנות החלל האמריקנית רעידות בעוצמה 4.1 ו-4.2 נמדדו ב-25 באוגוסט ורעידה שלישית - גם היא בעוצמה 4.2 - נקלטה ב-18 בספטמבר. הרעידה האחרונה נמשכה קרוב ל-90 דקות.
כך נשמעה רעידת אדמה במאדים ב-2019
(צילום: נאס"א)

חוקרים בנאס"א אמרו כי מוקד הרעידה בעוצמה 4.2, שתועדה בסוף אוגוסט, הוא במרחק של כ-8,500 ק"מ מהמקום שבו נמצאת הנחתת. רעידות קודמות שתועדו היו במרחק של עד כ-1,600 ק"מ מהמקום שבו נמצאת הנחתת של סוכנות החלל האמריקנית.
עוד בודקים בסוכנות החלל האמריקנית אם לרעידה הזו יש קשר לגרנד קניון של מאדים (ואליס מארינריס), הנמצא כ-9,700 מהמקום שבו נמצאת הנחתת. מדובר בקניון הגדול ביותר במערכת השמש (לפחות מאלו שאנחנו מכירים) – אורכו 4,000 קילומטרים, כמעט פי 10 מהגרנד קניון בארצות הברית, ועומקו כעשרה קילומטרים. מוקד הרעידה השנייה שנמדדה בסוף אוגוסט היה קרוב יחסית לנחתת ואילו בסוכנות החללית האמריקנית עדיין אוספים פרטים על אודות הרעידה שהורגשה לפני כשבוע.
רעידת האדמה החזקה ביותר שתועדה קודם לכן הייתה בעוצמה 3.7 והיא תועדה בשנת 2019. בנאס"א אמרו כי מדובר ברעידה פחות עוצמתית באופן משמעותי מהרעידה שעוצמתה 4.2.
1 צפייה בגלריה
החללית InSight. הדמיה
החללית InSight. הדמיה
הנחתת InSight. הדמיה
(הדמיה: NASA/JPL-Caltech)
לנחתת, שחוקרת כבר את כוכב הלכת השכן מעט יותר מ-1,000 ימי מאדים, מכשיר למדידת רעידות באדמה. התצפיות, כך על פי סוכנות החלל האמריקנית, יכולות לספק לא מעט מידע על המבנה ועל ההרכב של מאדים, ובכך גם להביא להבנה טובה יותר של האופן שבו כוכבי לכת סלעיים נוצרים ומתפתחים, כך לפי המדענים המעורבים בפרויקט.
המשימה קיבלה את השם Insight - ראשי תיבות של INterior exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport - כלומר "חקר פנימי באמצעות בחינה סייסמית, גיאודזיה והסעת חום". בנאס"א מגדירים את המשימה המדעית כמו בדיקת סימנים חיוניים של חולה: הדופק (הסייסמי), הטמפרטורה (הסעת החום) והרפקלסים - כלומר תנודות של כוכב הלכת. כל זה נעשה בעזרת מערך המכשירים בנחתת הקטנה, שקוטרה כמטר וחצי (בלי הלוחות הסולאריים) ומשקלה כ-360 קילוגרמים.