ההאקתון החברתי-טכנולוגי השנתי CS Hack – Doing Good התקיים השבוע בפקולטה למדעי המחשב ע"ש טאוב בטכניון. אירוע זה נועד לרתום חדשנות טכנולוגית לטובת החברה והקהילה. השנה הוא התמקד בפיתוח פתרונות טכנולוגיים להגברת החוסן הנפשי.
המשתתפים בהאקתון, 140 סטודנטים וסטודנטיות מכל התארים במדעי המחשב, עבדו על הפיתוחים במשך 24 שעות רצופות בליווי חברי סגל מהפקולטה, חוקרים, מהנדסים מהתעשייה ואנשי מקצוע מתחום הטיפול: פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. בשבועות הקודמים להאקתון נפגשו המשתתפים עם מתמודדים ואנשי מקצוע כדי להכיר לעומק את עולמות התוכן הרלוונטיים.
במקום הראשון זכתה קבוצה שפיתחה טכנולוגיה לטיפול בפוסט-טראומה באמצעות בישול. הטיפול מבוסס על שימוש במשקפי מציאות מדומה (VR) במטבח וירטואלי שבו משולבים בישול, טבע ומוזיקה על פי בחירת המשתמש.
3 צפייה בגלריה
הזוכות במקום הראשון
הזוכות במקום הראשון
הזוכות במקום הראשון
(צילום: ניצן דרור, דוברות הטכניון)
הסטודנטיות בקבוצה הן אמל חיחי, האיא חיחי, לינא שקור, וג'דאן אסלים ועדן שמא, והרעיון נולד אצל האחיות חיחי, בנותיו של פאיז חיחי ז"ל שנפל בעת שרותו הצבאי.
לדברי אמל, "ביום שאבא נהרג, אמא חיכתה לו עם מנה של עלי גפן, ומאז במשך 20 שנה היא לא הייתה מסוגלת לחזור למנה הזאת. רק לא מזמן, ביום הזיכרון, היא השתתפה בסדנת בישול שנועדה לסייע לאנשים להתמודד עם אובדן - ושם קרה השינוי והיא חזרה להכין עלי גפן. ככה הבנו את הפוטנציאל העצום של בישול כאמצעי לריפוי, וזה הרקע לפיתוח".
במקום השני זכו ינון גולדשטיין, עידו עמית, אבישי מועלם ואבידן בוריסוב, שפיתחו כלי AI המשפר את הטיפול בפוסט-טראומה באמצעות משימות מותאמות אישית.
3 צפייה בגלריה
הקבוצה שזכתה במקום השני
הקבוצה שזכתה במקום השני
הקבוצה שזכתה במקום השני
(צילום: ניצן דרור, דוברות הטכניון)
לדברי גולדשטיין, "בטיפולים פסיכולוגיים יש לפעמים משימות מעקב שהמטופל מקבל הביתה, למשל journaling, כלומר תיעוד של חוויות והצלחות קטנות, או תכנון מפורט של היום הבא, או תיעוד של חשיפה לפחדים. המערכת שבנינו מאפשרת למטופל לדבר בשפה רגילה עם בוט ייעודי. כך אנחנו משפרים את התרגול הזה בבית וגם מסייעים למטפל לעקוב אחר ההתקדמות. היתרון של הקבוצה שלנו היא שאנחנו שלושה סטודנטים לתואר שני שעוסקים ב-AI וסטודנט אחד לפסיכולוגיה עם רקע בפסיכולוגיה ובקוגניציה, כך שיכולנו לשלב בין ההיבטים הטיפוליים ליכולות של מודלי שפה שעובדים בסביבה מקומית ומאובטחת".
במקום השלישי זכו יואב סהר, יניב ויסוקי, רון כהן ומקסים ויינר, שפיתחו מערכת המבטלת צלילים חזקים כגון צפירת אמבולנס, העלולים לעורר טריגר למתמודדים עם פוסט-טראומה. לדברי חברי הקבוצה, "החזון שלנו הוא הרחבת הקוד כך שיוכל לסנן מגוון רחב יותר של צלילים שעלולים להבהיל את כולנו בתקופה כזאת, החל מסירנה של אמבולנס, דרך רעש של אופנוע ועד לזיקוקים, כדי שהלומי קרב ונפגעי חרדה יוכלו לחיות חיים יותר שלווים".
בתואר חביבי השופטים זכו סער דרייב, קרן לוסב, שיר יחיא, עדן אלגבי וגלאור לזר, שפיתחו פלטפורמה אינטרנטית שמטרתה להקל על הקשיים הרגשיים והנפשיים של משרתי ומשרתות המילואים, זאת דרך הנגשה של בירוקרטיה, מידע ומיצוי זכויות. המערכת מקבלת טופס 3010 ופרטים אישיים מינימליים נוספים, ובהתאמה לכל משרת מרכזת את כל הזכויות שמגיעות לו מגופים ממשלתיים שונים ועמותות. בנוסף, המערכת ממלאת את הטפסים הרלוונטיים באופן אוטומטי כדי להקל בתהליך הבירוקרטי.
3 צפייה בגלריה
אחת הקבוצות בטכניון
אחת הקבוצות בטכניון
אחת הקבוצות בטכניון
(צילום: ניצן דרור, דוברות הטכניון)
פרויקטים נוספים שפיתחו הסטודנטים: מערכת שמטרתה זיהוי מוקדם של סימני ASD כך שיתאפשר למטופל לקבל טיפול מוקדם ולסייע לו לצאת ממעגל הפוסט-טראומה מוקדם ככל האפשר, באמצעות ניטור מדדים פיזיולוגיים ותשובות לשאלוני טקסט; מערכת המתחברת לשעון החכם של המטופל בזמן השינה ומנטרת מדדים לזיהוי מוקדם של התקף מתקרב ומפעילה מוזיקה מרגיעה עד להתייצבות המדדים; משחק Chasing the Sun ("חפש את המטמון") המבוסס על Google Street View ועל טכניקה מוכרת ומוכחת קלינית להקטנת הסיכון לפוסט-טראומה באמצעות הפיכת זיכרונות שליליים לחוויות חיוביות; ופרויקט ההנצחה 'זוכרים בקולם' המאפשר השמעת מלל בקולו של הנופל, לצד הקרנת התמונות, כך שנוצר סרטון בקולו ובדמותו.
את ההאקתון ליוותה עמותת "ריסטארט", שהוקמה על ידי פצועי "צוק איתן" ופועלת לשיפור חייהם של פצועי צה''ל ביום שאחרי הפציעה וחזרתם למסלול החיים, והוא התקיים בשיתוף מפא"ת, חברת החשמל, מובילאיי, קיידנס, KLA, רפאל, המרכז לייעוץ ותמיכה בסטודנטים והחממה החברתית בטכניון. הפרויקטים השונים הוצגו לחבר השופטים שכלל מומחים טכנולוגיים ואנשי בריאות הנפש, בהובלת פרופ' יורם יובל - פסיכיאטר, פסיכואנליטיקאי, סופר, מנחה וחוקר מוח מהאוניברסיטה העברית.