מבזק חדשות טובות
(צילום: אסף חן)


נפתח את המבזק עם חדשות טובות ומרהיבות: אסטרונומים זיהו את הגלקסיה הגדולה שנראתה אי פעם, והיא כבר קיבלה את הכינוי "גלקסיה מפלצתית".
אלקיונאוס "אורבת" לנו במרחק של כ-3 מיליארד שנות אור, והיא גלקסיית רדיו ענקית שאורכה כ-16.3 מיליון שנות אור. התגלית הזאת בעיקר מדגישה לנו עד כמה אנחנו לא כל כך יודעים על מבנים כאלה בחלל ומה מניע את הצמיחה המדהימה שלהם, כי גלקסיות רדיו ענקיות הן עוד תעלומה ביקום שגם ככה מספק לנו אינספור הפתעות.
מה שאנחנו כן די בטוחים בו הוא שסילוני הרדיו מורכבים ממעין חור שחור מסיבי שפועל במרכז הגלקטי. המסה של אותו חור שחור היא פי 400 מיליון מזו של השמש, וחלק קטן ממנו מופץ לחלל בצורה של סילוני פלזמה.
3 צפייה בגלריה
הגלקסיה הענקית
הגלקסיה הענקית
הגלקסיה הענקית
(צילום: Oei et al., Astronomy & Astrophysics, 2022)
ועכשיו, ללטאות. מחקר באנגליה, שהתמקד במאובן לטאה, מוכיח שהלטאות קיימות מיליוני שנים יותר ממה שחשבנו. כמה יותר? התגלית החדשה מעידה שלטאות קיימות 35 מיליון שנה יותר ממה שחשבו בעבר, ומתוארכות לתקופה מלפני 230 מיליון שנים.
חוקרים מאוניברסיטת בריסטול ערכו בדיקות סריקות CT לשרידי מאובנים של זוחל לא ידוע, ש"ישב" במוזיאון במשך עשרות שנים. לפי התוצאות, ניכר שהוא קשור קשר הדוק ללטאות של ימינו. המדען שהוביל את המחקר מספר שהמאובן "יהפוך ככל הנראה לאחד החשובים ביותר שנמצאו בעשורים האחרונים".
3 צפייה בגלריה
המאובן שמשנה את התמונה
המאובן שמשנה את התמונה
המאובן שמשנה את התמונה
(צילום: NATURAL HISTORY MUSEUM UK)
ולסיום, זה אולי נשמע לכם קצת משונה, אבל אם תלכו אחורה לפעמים, זה עשוי להיות טוב עבורכם. עבור רוב האוכלוסייה, ללכת זה משהו שאנחנו עושים באופן טבעי ואוטומטי. זה לא דורש מאיתנו איזשהוא מאמץ או ידע מקדים, ולכן אנחנו נוטים לשכוח את היתרונות של הליכה לבריאות שלנו.
אבל מה יקרה עם נפסיק ללכת קדימה, ונאתגר את המוח והגוף שלנו עם הליכה אחורה? לפי מחקר חדש, לא רק שזה דורש יתר תשומת לב, אלא שזה גם עשוי להועיל לנו בריאותית.
כשאנחנו הולכים אחורה, לוקח למוח שלנו זמן ארוך יותר לעבד את תיאום המערכות בגוף הזמן הליכה. למשל, אחד היתרונות המובהקים של הליכה לאחור הוא שיפור היציבות ושיווי המשקל, ההליכה לאחור יכולה לשפר גם את ההליכה הרגילה שלנו, ואף יש בה את היכולת לשפר את מצבם הבריאותי של אנשים עם בעיות בברכיים או עם כאבים בגב התחתון.
3 צפייה בגלריה
הליכה לאחור
הליכה לאחור
הליכה לאחור
(צילום: shutterstock)
הליכה לאחור, כך על פי המחקר, גורמת לנו לעשות צעדים קצרים יותר ותכופים יותר, מה שמוביל לשיפור הסיבולת של שרירי הרגליים. לא הופתעתם מספיק? הליכה לאחור הוכחה כיעילה גם עבור אנשים שעברו שבץ מוחי או כאלה הרוצים לרדת במשקל. ואם כל זה לא מספיק - יש גם כאלה שאפילו רצים לאחור!
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי