מבזק החדשות הטובות
(צילום: משה מזרחי)


את מבזק החדשות הטובות השני שלנו השבוע נפתח עם תמונות עוצרות נשימה – ולא, זו לא אנימציה ממוחשבת. זהו כוכב הלכת צדק כפי שלא נראה מעולם.
על התמונות האלה אחראית ג'ונו, הגשושית שנשלחה על ידי נאס"א לחלל. מדובר בתיעוד הכי קרוב אי פעם לצדק ואחד הירחים שלו.
3 צפייה בגלריה
כוכב הלכת צדק
כוכב הלכת צדק
כוכב הלכת צדק
(צילום: נאס"א)
הגשושית הגיעה למסלולו של צדק ב-2016 ומאז היא עסוקה בתיעוד ומחקר של הכוכב הלכת הגדול במערכת השמש. בנאס"א מספרים שלא מדובר במשימה קלה כלל מפני שג'ונו גם מתעדת, אבל גם נלחמת בכוח המשיכה העוצמתי של צדק.
וכך בין העננים הגועשים, נאס"א נותנת לצופים את התחושה כאילו הם ממש על החללית, נסיעה של פעם בחיים. אגב, אתמול פורסם מחקר של פרופ' יוחאי כספי ממכון ויצמן למדע, שבו נפתרה התעלומה של סופות הציקלון הענקיות בצדק. גם חדשות טובות.
ועכשיו בפינתנו – מה זה? שימו לב לתמונות הבאות – ניחשתם? טוב, מדובר "בתמנון זכוכית" (glass octopus), שנצפה על ידי מדענים ימיים באוקיינוס השקט.
3 צפייה בגלריה
התמנון השקוף
התמנון השקוף
התמנון השקוף
(צילום: Schmidt Ocean Institute)
התמנון הזה כמעט שקוף לחלוטין, מלבד העיניים שלו ומערכת העיכול. מדובר בבעל חיים שנצפה לעיתים נדירות מאוד, במקרה הזה – בעומק של כ-800 מטרים מתחת לפני הים, סביב מתחם שונית אלמוגים באיי פיניקס. הצילום הנדיר הזה, נותן לנו הצצה לייצורים המרתקים הללו.
ונסיים עם קצת חדשות לחולי הסוכרת. מדענים מאוניברסיטת ניוקאסל פיתחו בדיקת סוכר ראשונה בעולם שלא מצריכה דקירה, אלא פשוט ליקוק קטן, וזה הכול.
ויש עוד חדשות טובות, כי הבדיקה שתחסוך מחולי סכרת את הדקירות הטורדניות, עשויה להגיע לצרכנים בקרוב, בעקבות מימון של יותר משישה מיליון דולר שהתקבל להקמת מתקן הייצור הראשון למכשיר.
3 צפייה בגלריה
הבדיקה החדשה לרמות סוכר
הבדיקה החדשה לרמות סוכר
הבדיקה החדשה לרמות סוכר
(צילום: אוניברסיטת ניוקאסל)
אם הכל יילך כמצופה, המכשירים הראשונים אמורים להגיע לפס הייצור כבר ב-2023. הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת לראשונה לאתר רמות של גלוקוז דרך בחינה של הרוק, מה שמתברר כמשימה קשה מאוד. מדובר על תפנית שיכולה להשפיע לטובה על חייהם של יותר מ-460 מיליון חולים בעולם. וזה מה שנקרה סיום מתוק לפינה שלנו ולא מסוכר.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי