במהלך שנת 2021 נחקרו 309 חשודים בתיקי דיג לא חוקי ונפתחו 253 תיקי אכיפה של עבירות על פקודת הדייג. כך עולה מסיכום שערכה היחידה הימית של רשות הטבע והגנים. מהנתונים עולה כי עד סוף נובמבר בוצעו כ-2,300 פעילויות פיקוח ואכיפה ימיים, בהן נבדקו כ-1,078 כלי שייט. צפו באנשי היחידה מוציאים כלובים מהים, שהוצבו שלא כחוק:
הוצאת כלובים בלתי חוקיים מהים
(צילום: דורון בארש, רשות הטבע והגנים)


על פי פילוח שערכה היחידה הימית, מתוך 253 תיקי האכיפה בעבירות דיג השנה, נמצא כי 42% מהעבירות הן על דיג ללא רישיון אישי כמתחייב בחוק, 15% על עבירות דיג בשיטה אסורה, 12% על דיג של דגים הקטנים מגודל המינימום על פי המותר בתקנות ו- 12% על דיג בעונת הרבייה והגיוס (כשהדגים הצעירים מצטרפים ללהקות הדגים הבוגרים). עבירות נוספות הן דיג שלא לפי תנאי הרישיון, גודל עין רשת קטן מהמחויב בחוק ודייג ללא רישיון לכלי השייט.
בנוסף, בשנת 2021 היחידה הימית של רשות הטבע והגנים אכפה 518 עבירות של נהיגה אסורה בחופי הים ו-253 עבירות של פגיעה בשמורות טבע ימיות ופגיעה בערכי טבע ונוף בסביבה החופית.
5 צפייה בגלריה
מלכודת במפרץ אילת
מלכודת במפרץ אילת
מלכודת במפרץ אילת
(צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים, יגאל בן ארי, אמר: "המאמץ המרכזי והחשוב ביותר שלנו הוא לא אכיפה, אלא הסברה והרחבת המכנה המשותף שלנו ושל העוסקים בדיג שבסיסו שמירה על הים ושגשוג של בתי הגידול השונים שבו. אכיפה היא בלית ברירה עבורנו כאשר מאמצי ההסברה לא צולחים מול העבריינים. כל נתון וכל מספר משקפים עשייה רבה, מקצועית ונחושה למען משאב הדגה ולמען הטבע בסביבה הימית והחופית ועל כך אנו גאים".
נכון לסוף שנת 2021 ישנם 1,042 רישיונות דיג מקצועיים-אישיים, המשקפים גידול של 3% לעומת שנת 2020 ו-8,980 רישיונות דייג ספורטיביים-אישיים, המשקפים גידול של למעלה מ-24% לעומת 2020. מאז החלה היחידה הימית את פעילותה מספר רישיונות הדיג הרשמיים גדל במאות אחוזים ותרם בכך להסדרת ענף הדייג מטעם אגף הדייג במשרד החקלאות.
5 צפייה בגלריה
מוציאים מלכודות מהים
מוציאים מלכודות מהים
מוציאים מלכודות מהים
(צילום: דורון בארש, רשות הטבע והגנים)
5 צפייה בגלריה
צב ים שנפגע ממלכודת
צב ים שנפגע ממלכודת
צב ים שנפגע ממלכודת
(צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
מנכ"ל רשות הטבע והגנים היוצא, שאול גולדשטיין, הוסיף: "הכרזת שמורות ימיות היא נושא שחייבים לטפל ולקדם כדי לשמור על המינים המוגנים בים. צללתי במזח קצא"א במפרץ אילת וזכיתי לראות גן זואולוגי תת ימי מדהים שהתפתח על התשתיות. יש למצוא את נקודת האיזון המיטבית בין הצורך החשוב בשמירת טבע לבין הצורך בתשתיות. בכל הקשור לעולם הים העמוק אנו ניצבים עדיין בראשיתו של המחקר. אם זאת הממצאים הראשונים והמדהימים מהים עמדו בבסיס הקידום שמורות טבע במים העמוקים כמו למשל בראש כרמל".
גולדשטיין הוסיף: "נוכחנו לדעת בכל השנים שאנחנו מטפלים בטבע, שגם אם לא ידוע לנו על דברים אין זה אומר שהם לא קיימים. מהותה של היחידה הימית של רשות הטבע והגנים היא שמירה על הטבע ומה שקשור בטבע ואת זה יש לשמר. שמעתי רעיונות שעלו על הקמת רשות ים. חשוב לשמור על איזון בין אוכפי חוק ולכן חשוב להשאיר ליחידה הימית של הרשות את הטיפול בשמירת הטבע בים".
5 צפייה בגלריה
המצב בעבר: מלכודות דייג לא חוקיות שהיו במפרץ אילת,שבהן נלכדו מאות ערכי טבע מוגנים
המצב בעבר: מלכודות דייג לא חוקיות שהיו במפרץ אילת,שבהן נלכדו מאות ערכי טבע מוגנים
המצב בעבר: מלכודות דייג לא חוקיות שהיו במפרץ אילת,שבהן נלכדו מאות ערכי טבע מוגנים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
5 צפייה בגלריה
המצב כיום: מלכודות מאושרות מסומנות בירוק, האדומות לא מאושרות
המצב כיום: מלכודות מאושרות מסומנות בירוק, האדומות לא מאושרות
המצב כיום: מלכודות מאושרות מסומנות בירוק, האדומות לא מאושרות
(צילום: רשות הטבע והגנים)
מנהל אגף תכנון ונוף ברשות הטבע והגנים, ניר אנגרט, סיכם: "נושא השמורות הימיות עוסק בעולם התכנון, קהילות ומדע. עד לפני שנתיים היינו רק עם 0.3 אחוז שמורות ימיות מוכרזות משטח המדינה. על חלק מהשמורות המוצעות לא ניתן לקדם ולהכריז בגלל מתקני התפלה, וזאת עד לסיום הקמתם. סקרים שמתבצעים על המשתמשים בסביבה הימית מצביעים על כמות פעילויות ספורט ימי בשטח הים. בתוך כך, הרשות פועלת לקדם הכרזות בסביבה הימית. הגן הלאומי קיסריה משלב בין אתר מורשת יחיד במינו ושמירת טבע לצד פעילות ספורט ימי. קידמנו עם רשות העתיקות את הכרזת הגן הלאומי הימי שישמש משתמשים רבים. שמורת הטבע ים פולג הוגשה לועדות במטרה לשמר גני ספוגים הקיימים במרחק של יותר מעשרה ק״מ מהחוף בעומק 100 מטרים. בנוסף הרשות מלווה הליכי תכנון משמעותיים כדי למנוע פגיעה בטבע ובנוף. כך גם סביב החשיבה שהייתה להקים מרינות חדשות בישראל ובמקומן לבסוף הוחלט לאפשר רק הרחבה וייעול של הקיימות, למעט אחת חדשה באזור נהריה מאחר ובאזור זה לא צפויה פגיעה בהסעת החול לחוף".