ניתוח של מסרקי שיער, העשויים מקרני אייל, שופך אור חדש על נתיבי הסחר של הוויקינגים, תוך חשיפת קשרי המסחר בין צפון סקנדינביה לחלקים אחרים ביבשת אירופה. גילוי קשרי המסחר ארוכי הטווח בין הדבי (כיום בצפון גרמניה) לצפון סקנדינביה מוכיח כי הוויקינגים לא היו רק לוחמים שערכו פשיטות על שטחים נרחבים - מה שהפך אותם לאימת חופיה המערביים של יבשת אירופה - אלא גם סוחרים ונווטים מיומנים.
3 צפייה בגלריה
מסרק שהתגלה באתר הארכאולוגי של הדבי, אותו הכינו מקרניים של איילים
מסרק שהתגלה באתר הארכאולוגי של הדבי, אותו הכינו מקרניים של איילים
מסרק שהתגלה באתר הארכאולוגי של הדבי, אותו הכינו מקרניים של איילים
(צילום: Mariana Muñoz-Rodríguez)
ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת Antquity Journal ונערכו על ידי חוקרים מאוניברסיטת יורק, מספקים עדות לקשרי מסחר בין העיירה הדבי (Hedeby) לבין צפון סקנדינביה, אזורים שהמרחק ביניהם הוא מאות קילומטרים. הדבי (מדינת שלזוויג-הולשטיין, שהיא אחת מ-16 המדינות שמרכיבות את גרמניה), נחשבה לנקודת מסחר חשובה של הוויקינגים, ששכנה בדרום חצי האי יוטלנד ושגשגה בין המאות 8 ל-11, עד לתום עידן הוויקינגים באירופה.
בתום עידן הוויקינגים העיר נבזזה על ידי המלך הנורבגי הראלד הרדרדה בשנת 1050 בעקבות סכסוך שלו עם מלך דנמרק והועלתה באש על ידי שליחת אוניות בוערות אל עבר הנמל.
3 צפייה בגלריה
בתים משוחזרים באתר הארכאולוגי של הדבי
בתים משוחזרים באתר הארכאולוגי של הדבי
בתים משוחזרים באתר הארכאולוגי של הדבי
(צילום: Shutterstock)
היה זה היישוב הנורדי הגדול ביותר באירופה בתקופת הוויקינגים, כשבמשך שנים היה זה היישוב העתיק ביותר בדנמרק, עד אשר עברה הדבי לשליטת גרמניה. הסיבות העיקריות להצלחתה של הדבי כמרכז מסחרי היו גם קרבתה לנהרות אשר חיברו בין הים הצפוני לבין הים הבלטי, וסייעו לסחר בין הסקנדינבים לבין עצמם, אך גם בשל היותה מרכז המקשר בין סוחרי הממלכה הפרנקית לבין הסקנדינבים. המחקר מאשר כאמור את קיומם של נתיבי סחר אלה באמצעות ניתוח ביו-מולקולרי של מסרקים שהוכנו מקרני אייל והתגלו שם על ידי צוות החוקרים.
הדבי היוותה את לב מלאכת הכנת הפריטים השונים מקרני האיילים, זאת בהתבסס על לא פחות מ-288 אלף ממצאים שהתגלו שם והוכנו מקרני אייל, רובם חומרי פסולת ממלאכת ייצור מסרקי שיער - מלאכה עירונית מרכזית בעידן הוויקינגים.
צוות הארכיאולוגים מאוניברסיטאות יורק, שטוקהולם וברצלונה, כמו גם המרכז לארכיאולוגיה בלטית וסקנדינבית (ZBSA) ומרכז לייבניץ לארכיאולוגיה (LEIZA) ניתחו את הקולגן במסרקים כדי לקבוע את מיני האיילים, שמקרניהם הוכנו המסרקים. הממצאים העלו כי 90-85% מהם היו עשויים מקרני אייל הצפון - אייל החי באזורים הארקטיים ובטונדרה.
3 צפייה בגלריה
עדר של איילים צפוניים
עדר של איילים צפוניים
עדר של איילים צפוניים
(צילום: Shutterstock)
מכיוון שאת עדרי האיילים הצפוניים ניתן היה למצוא באותה העת רק בצפון סקנדינביה, הרי שהחוקרים הסיקו כי המסרקים עצמם או הקרניים מהם נוצרו יובאו משם אל הדבי. במחקר קודם על פסולת מייצור חפצים שהוכנו מקרני אייל באתר זה נמצא כי רק 0.5% מהפסולת הייתה מאיילים צפוניים. לכן, מסרקים אלה יוצרו כמעט בוודאות במקום אחר, מה שמהווה דוגמה לקשרי מסחר ימיים על פני טווחים ארוכים - בין הדבי לצפון סקנדינביה - כבר באזור שנת 800 לספירה.
"מחקר הממצאים שהתגלו בהדבי מעניין במיוחד מכיוון שהוא מספר לנו על הקשרים בין סקנדינביה הארקטית לבין העיירה הגדולה הזו (הדבי), כחלק מקשרי מסחר חזקים במיוחד", אמר ד"ר סטיבן אשבי, מהמחלקה לארכיאולוגיה באוניברסיטת יורק. השלב הבא במחקר של צוות החוקרים עתיד לעשות שימוש בניתוחים ביו-מולקולריים של החפצים שאותרו, במטרה לעקוב אחרי תנועה ואינטראקציה ברחבי העולם הוויקינגי: מגרינלנד ועד המדינות הבלטיות.