שנת 2024 נפתחה במזג אוויר אביבי, למרות שאנחנו אמורים להיות באמצע החורף. בתל אביב נמדדו היום 21 מעלות, בטבריה 21, בבאר שבע 21, באשדוד 20, בחיפה 19, בירושלים 16 ובאילת 24 מעלות.
ריאיון אולפן ד"ר עמיר גבעתי
(צילום: שמוליק דודפור)

אז למה זה קורה? ד"ר עמיר גבעתי מהחוג למדעי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, אמר בריאיון ל-ynet live: "במישור החוף אנחנו מעל 20 מעלות. בדקתי גם הבוקר, לא רק את האוויר פה, גם טמפרטורת הים התיכון חמה ב-3 מעלות מעל הממוצע. היא 21 מעלות, כשאמור להיות 18. התקופה הזאת חמה לא רק אצלנו, אלא גם באירופה. בחג המולד יש טמפרטורה של 20-15 מעלות, כשברחבי היבשת הטמפרטורה היא בדרך כלל 0 מעלות. החורף מסרב להגיע ויש לזה סיבה - ההתחממות הגלובלית".
הוא התייחס לכך ש-2023 היא השנה החמה בהיסטוריה בכדור הארץ. "יש לזה שתי סיבות, האחת זו מגמה ארוכת השנים של ההתחממות הגלובלית והשנייה ואולי זה יותר חשוב בנקודה שאנחנו נמצאים בה היום - ב-2024 - זו אותה תופעה שאנחנו מזכירם - אל ניניו. אנחנו נמצאים בשנת אל ניניו. זו שנה שהתחילה בסוף 2023 ויש לכך משמעות מאוד גדולה. זה אומר שהימים והאוקיינוסים מתחממים בצורה מהירה יותר ממה שאמור להיות. למה זה קורה? עד היום המדע לא ידוע ממה נובעת ההתחממות המהירה הזאת, אבל היא מתלבשת על המגמה ארוכת השנים של ההתחממות הגלובלית".
ד"ר גבעתי אינו איש בשורות. "אומרים שהמצב ילך ויחמיר, ש-2024 תיהיה חמה עוד יותר", הוא אמר. ד"ר גבעתי הזכיר גם את ההשלכות החמורות של משבר האקלים: "אנחנו מקבלים תופעות קיצוניות. בשנה שעברה קיבלנו שיטפונות במאי וביוני. זה כנראה הצפי גם השנה. הרמז לזה מגיע מחצי הכדור הדרומי, שם גם אנחנו מגיעים לתחילת השנה החדשה. באוסטרליה שברו גם שיא של 49 מעלות, שם קיץ עכשיו, אבל זה מאוד חריג אצלם".
1 צפייה בגלריה
האי הקטן בכינרת
האי הקטן בכינרת
האי הקטן בכינרת, אתמול
(צילום: אפי שריר)
הוא הזכיר את אסון נחל צחור בשנה שעברה, ואמר כי כשהאוויר החם עולה - ההסתברות לתופעות קיצוניות כמו הצפות ושיטפונות גוברת. "זה בפירוש הצפי גם השנה", אמר ד"ר גבעתי. "לכן, צריך לקחת בחשבון כשאין חורף - זה לא אומר שאנחנו בעוד קיץ, נלך לים ויהיה רגוע - דווקא בעונות המעבר, ככל שנתקדם במהלך החורף, התופעות מתאחרות והן באות ב'בום'. אני מזכיר את סוף השבוע שעבר, היו לנו שיא של עשרות שנים במשקעים. זה בדיוק האלמנט הכי חשוב של שינויי האקלים. לא רק מגמה ארוכת טווח, שחם משנה לשנה, אלא יותר אירועי קיצון. גם ב-2024, בקרוב מאוד, אנחנו נפגוש אירועי קיצון".
ומה לגבי הקיץ הקרוב? ד"ר גבעתי אינו איש בשורות. "אני לא אופתע אם בקיץ הנוכחי הטמפרטורה תתקרב ל-50 מעלות, שזה כמעט כמו דובאי", הוא אמר. בשנה שעברה היה רצף ארוך של ימים חמים. לא שברנו שיאים, אבל כן אפשר להגיד ברמה גבוה של ביטחון שבקיץ הקרוב, אולי אפילו באביב, אנחנו נתקרב לטמפרטורה שאנחנו מכירים מהמפרץ הפרסי - של 50 מעלות, לא רק בעוצמה אלא גם במשך".
ד"ר גבעתי הוסיף: "זו יכולה להיות תקופה מאוד ארוכה. בשנה שעברה שברנו שיא של ימים חמים, של לילות שהטמפרטורה לא ירדה. זה משפיע על האנרגיה. אני מזכיר את הפסקות החשמל. ב-2024 כשייגמר החורף - נתקל בגלי חום קיצוניים. אם לא ניערך לכך כבר עכשיו, מבחינת אנרגיה וחקלאות אנחנו נופתע ונמצא את עצמנו בבעיה".