השוואה מקוממת של כתב העת היוקרתי: Nature כינה את ארגון הטרור חמאס, שביצע את הטבח הנורא ב-7 באוקטובר - "ארגון צבאי" (the militant organization Hamas). הדבר עורר זעם רב בקהילה המדעית בארץ. לשם השוואה, מחלקת המדינה של ארצות הברית מכנה את חמאס Foreign Terrorist Organizations - כלומר ארגון טרור.
חמאס כונה כך בכתבה על ד"ר ויקטוריה ופרופ' סרגיי גרדסקול, שנרצחו על ידי מחבלי חמאס באופקים. המחבלים זיהו שהשניים עושים את דרכם לביתם בחזרה מהמיגונית, לאחר שאזעקה הופעלה בעיר. המחבלים פרצו לביתם ושם רצחו את בני הזוג.
3 צפייה בגלריה
ד"ר ויקטוריה ופרופ' סרגיי גרדסקול
ד"ר ויקטוריה ופרופ' סרגיי גרדסקול
ד"ר ויקטוריה ופרופ' סרגיי גרדסקול
(צילום: באדיבות עיריית אופקים)
פרופ' סרגיי גרדסקול היה פיזיקאי מפורסם בעל שם בעולם ובברית המועצות בפרט. את תחילת דרכו עשה באוניברסיטת חרקוב באוקראינה. סרגיי עלה לארץ בשנת 1991 עם רעייתו ויקטוריה, מתמטיקאית בעלת שם. בארץ הוא הרצה באוניברסיטת בן גוריון וביצע מחקרים עם אוניברסיטת תל אביב.
סגריי וויקטוריה היו בני 81, הקפידו על אורח חיים בריא, וחלק מתושבי העיר מכירים את סרגיי שהיה מבקר קבוע בקאנטרי קלאב באופקים. הוא נהג להגיע עם רכב האספנות האדום שלו כל יום מוקדם בבוקר.
הקולגה שלהם, ד"ר אליק קריצ'בסקי, ראש החוג לפיזיקה באוניברסיטת בן גוריון, צוטט במאמר: "מלבד היותו פיזיקאי נהדר, סרגיי היה גם מוזיקאי, מספר סיפורים והיסטוריון מהחוג לפיזיקה באוניברסיטת חרקוב".
3 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך Nature)
ד"ר קריצ'בסקי היה חבר קרוב של המשפחה. "באותו יום יצרנו קשר עם הנכד של גרדסקול, שחי באירופה ועם הבת שלו באוקראינה. הוא אמר שסבא וסבתא שלו לא עונים לטלפון. התחלנו להתקשר אליהם גם כן. אחרי מספר ניסיונות ללא הצלחה דיווחתי במשטרה שהוא נעדר". לאחר שנודע לו שבני הזוג נרצחו הוא הגיע לבית שלהם כדי לאסוף את החפצים שלהם, לבקשת בתם. הוא סיפר כי ראה חורי קליעים בכל מקום.
באוניברסיטת בן גוריון איבדו 84 סטודנטים, חברי סגל וקרוביהם. חמישה נחטפו ותשעה נפצעו, כך לפי דוברות האוניברסיטה.
3 צפייה בגלריה
סימני הירי בביתם של בני הזוג
סימני הירי בביתם של בני הזוג
סימני הירי בביתם של בני הזוג
(צילום: באדיבות עיריית אופקים)
במאמר נכתב כי חכים אל הבאטי, נשיא אחת האוניברסיטאות במרוקו, היה בין הראשונים שהביע את תנחומיו בפני נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' דניאל חיימוביץ'. פרופ' חיימוביץ' הביע תקווה ששיתופי הפעולה בין המוסדות האקדמיים יימשכו ויעמיקו. הוא סיפר לכתב העת על היחסים החמים בין שתי האוניברסיטאות, וכי במרוקו יש אפילו בית כנסת עבור הסטודנטים היהודים שמבקרים שם.
גם נשיא אוניברסיטת בר אילן פרופ' אריה צבן צוטט במאמר: "המצב הנוכחי עצוב וטראומטי מאוד. אבל באותו הזמן אני יודע שנתגבר על זה, וניצור מקום טוב יותר בשם כל אלה שאיבדו את חייהם".
פרופסור דניאל חיימוביץ, נשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב, אמר בתגובה לכינוי של חמאס כ"ארגון צבאי": "לו ידעתי שכך Nature יקרא לחמאס, לא הייתי מסכים להתראיין. כאשר כתב עת מדעי, שמתיימר להיות כתב העת הטוב ביותר בעולם, לא מצליח להראות יושר עובדתי ומוסרי, אזי זה מטיל ספק ביכולתו להוביל שיפוט מדעי הדרוש לקידום המחקר והמדע".