רשות התקשורת הפדרלית בארה"ב (FCC) הודיעה כי הטילה קנס על סך 150 אלף דולר על חברת DISH, שלא הצליחה להזיז ממסלולו את הלווין EchoStar-7. מדובר בקנס הראשון אי פעם שמוטל בגין פסולת חלל. החשש הוא כי הלוויין של החברה היה עלול לפגוע בלוויינים אחרים. בחברת DISH לא מסרו תגובה.
2 צפייה בגלריה
פסולת חלל
פסולת חלל
פסולת חלל
(צילום: Shutterstock)
ב-FCC אמרו כי DISH העבירה את הלוויין EchoStar-7 בתום המשימה למסלול סילוק, שהוא "הרבה מתחת לגובה הנדרש בתנאי הרישיון שלה". מדובר בלוויין ששוגר לחלל ב-2002 והוא סיפק שירותי תקשורת לארצות הברית. המסה של הלוויין הייתה 4,026 ק"ג.
ראש לשכת האכיפה של ה-FCC, לויאן איגל, אמר כי "הדבר מבהיר שלרשות התקשורת הפדרלית יש סמכות אכיפה חזקה וגם יכולת לאכוף את חוקי פסולת החלל החשובים ביותר".
על פי תוכנית שה-FCC אישר ב-2012, DISH התחייבה להביא את הלוויין שלה בתום משימתו לגובה של 300 קילומטרים מעל המסלול המבצעי שלו. בפברואר 2022, DISH הודיעה כי "ללוויין נותר מעט מאוד דלק, מה שאומר שהוא לא יכול לבצע את התוכנית המקורית להפחתת הפסולת המסלולית ברישיון שלו". DISH הוציאה בסופו של דבר את הלוויין למסלול סילוק קצר מזה שצוין ברישיון - 122 קילומטרים בלבד מעל למסלול המקורי.
2 צפייה בגלריה
פיסות של פסולת חלל במסלול סביב כדור הארץ
פיסות של פסולת חלל במסלול סביב כדור הארץ
פיסות של פסולת חלל במסלול סביב כדור הארץ
(איור: shutterstock)
ה-FCC הצביע בספטמבר 2022 על אימוץ כללים חדשים להתמודדות עם הסיכונים ההולכים וגדלים של פסולת חלל לחקר החלל בשל לוויינים שאינם פעילים.
ב-FCC דרשו לסלק לאחר המשימה לוויינים הנמצאים במסלול נמוך מעל כדור הארץ בתוך חמש שנים. הסוכנות המליצה בעבר על מפעילי לוויינים במסלול נמוך להבטיח שהלוויינים ייכנסו מחדש לאטמוספירה של כדור הארץ תוך 25 שנה ואז הם יישרפו.
מתוך כ-10,000 הלוויינים ששוגרו מאז 1957, יותר ממחצית אינם פעילים עוד, אמרו ב-FCC בשנה שעברה.