במסלול התנגשות: סוכנות החלל האמריקנית פרסמה תמונה של האסטרואיד דידימוס והאסטרואיד הקטן דימורפוס, שעליו צפויה משימת DART להתרסק על פי התכנון ב-26 בספטמבר (ראש השנה). התמונה שפרסמה נאס"א השבוע היא שילוב של 243 תמונות שצולמו על ידי החללית ב-27 ביולי.
2 צפייה בגלריה
משמאל בתמונה - המטרה: האסטרואיד הקטן דימורפוס
משמאל בתמונה - המטרה: האסטרואיד הקטן דימורפוס
משמאל בתמונה - המטרה: האסטרואיד הקטן דימורפוס
(צילום: נאס"א)
משימת DART, ששוגרה על גבי משגר פלקון 9 של חברת SpaceX בנובמבר האחרון, אמורה לבחון את היכולות של נאס"א לשנות את מסלולו של אסטרואיד על ידי התרסקות חללית על סלע החלל. המטרה בעתיד היא לפגוע באסטרואידים שעלולים לסכן את כדור הארץ ולשנות את המסלול שלהם. בנאס"א הדגישו ששני האסטרואידים שנבחרו לניסוי אינם מהווים סכנה לכדור הארץ.
היעד של ההתנגשות הוא כאמור דימורפוס (Dimorphos). מדובר באסטרואיד שקוטרו כ-160 מטר, והוא מקיף מקרוב אסטרואיד גדול יותר בקוטר של כמעט 800 מטר, ושמו דידימוס (Didymos). מדענים בחרו במערכת האסטרואידים הזו כיוון שהיא קרובה יחסית לכדור הארץ (כ-11 מיליון ק"מ). בנוסף, תצורת האסטרואידים הכפולים - מסבירים בנאס"א - הופכים אותה לאידיאלית לצפות בתוצאות הפגיעה.
שיגור המשימה בנובמבר
(צילום: נאס"א)

"מערכת התמונות הראשונה הזו משמשת כמבחן להוכחת טכניקות ההדמיה שלנו", אמרה אלנה אדמס, מהנדסת מערכות המשימה של DART במעבדת ג'ונס הופקינס לפיזיקה יישומית (APL) במרילנד. "איכות התמונה דומה למה שיכולנו להשיג מטלסקופים קרקעיים, אבל חשוב להראות ש-DRACO (מצלמת הניווט שעל החללית) פועלת כראוי ויכולה לראות את היעד שלה, לבצע את כל ההתאמות הנדרשות לפני שנתחיל להשתמש בתמונות כדי להנחות את החללית לנוע לתוך האסטרואיד באופן אוטונומי".
בנאס"א הסבירו כי באמצעות תצפיות שנערכות כל חמש שעות, צוות DART יבצע שלושה תמרוני תיקון מסלול במהלך שלושת השבועות הבאים, שכל אחד מהם יקטין עוד יותר את מרווח השגיאה לפגיעה במסלול הנדרש של החללית. לאחר התמרון האחרון ב-25 בספטמבר, כ-24 שעות לפני הפגיעה באסטרואיד, צוות הניווט יידע את מיקומו של היעד דימורפוס בטווח של כ-2 קילומטרים. משם, DART יהיה יפעל באופן אוטונומי עד להתנגשות.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של המשימה
הדמיה של המשימה
הדמיה של המשימה
(צילום: נאס"א)
בכתבה של איתי נבו, העורך הראשי של אתר מכון דוידסון לחינוך מדעי, נכתב על הקשר הישראלי למשימה. החללית, הנושאת מחשב ישראלי מתוצרת חברת "רמון", תתעד את המשימה ממש עד רגע ההתנגשות בדרך לאסטרואיד היא תשחרר לוויין של סוכנות החלל האיטלקית, שאמור גם הוא לתעד את ההתנגשות, לצד טלסקופים מהקרקע.
אחד החוקרים בניסוי הוא ד"ר דוד פולישוק ממכון ויצמן למדע, שיעקוב אחרי ההתנגשות מבעד לטלסקופ בישראל, וישתתף בניתוח הנתונים עם הצוות הבינלאומי.