כ-1,800 עגורים, שנפגעו משפעת העופות, מתו בימים האחרונים בעמק החולה. ברשות הטבע והגנים אמרו הערב (יום ד') כי על פי הערכות מדובר באלפי עופות בר שנפגעו ומתו מהמחלה עד כה ועל פי הידוע מדובר במקרה הפגיעה הקשה ביותר בחיות בר בישראל מזה שנים.
2 צפייה בגלריה
עגור בעמק החולה
עגור בעמק החולה
עגור בעמק החולה
(צילום: גיא אילון, רשות הטבע והגנים)
במקביל, הודיעה רשות הטבע והגנים על סגירת שמורת הטבע החולה ממחר ועד יום שלישי בשבוע הבא בשל ריבוי מקרים של שפעת העופות מזן H5N1 , שזוהה בעופות באזור עמק החולה ועלול לגרום גם לתחלואה בקרב בני אדם.
ברשות הטבע והגנים מציינים כי במקרה שמזהים בשטח מיני עופות פגועים או מתים יש להימנע מכל מגע עימם ועם הפרשותיהם ולדווח על כך מיד למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*. עוד נמסר כי רשות הטבע והגנים ממשיכה בביצוע פעולות וניטור בשטח יחד עם אנשי משרד הבריאות ומשרד החקלאות על מנת למנוע את התפשטות המחלה בקרב העופות ולמנוע מקרי תחלואה בקרב בני אדם.
שפעת העופות היא מחלה נגיפית (וירוס) התוקפת עופות. הנגיף מועבר על ידי מגע בעופות נגועים או בהפרשות שלהם. עופות נודדים מוכרים כווקטור להעברת המחלה לאזורים שונים בנדידתם.
2 צפייה בגלריה
אלפי עגורים נפגעו מהנגיף
אלפי עגורים נפגעו מהנגיף
אלפי עגורים נפגעו מהנגיף
(צילום: גיא אילון, רשות הטבע והגנים)
אחד הקונפליקטים עם מערכת חקלאית הוא הידבקות של לולי תרנגולות ותרנגולות הודו - כמו שקרה במושב מרגליות בגבול הצפון ובאחד היישובים ברמת הגולן. זוהי מחלה קטלנית, ובגלל הצפיפות הרבה המחלה מועברת בקצב מהיר וגורמת לתמותה רבה. אחד הזנים של מוגדר כזן אלים (H5N1) שבמקרים חריגים עלול להדביק בני אדם. עבור האדם מדובר במחלה קשה שעלולה לגרום לתמותה בהסתברות של כ-50%.
מוקדם יותר היום פורסם כי כ-20 ילדים מחצור הגלילית שביקרו באגמון החולה מקבלים טיפול מניעתי לאחר שככל הנראה נגעו בעגור חולה בשפעת העופות. באתר נפגעו מהמחלה מאות בעלי כנף, והמחלה התפשטה גם ללולים בצפון. הסיור של הילדים התקיים ביום ראשון, זמן קצר לאחר שהמחלה התגלתה, אולם לפני שהוחלט על סגירת האגמון למבקרים.
במשרד הבריאות אמרו כי בשלב זה "אין עדכון על חולים בשפעת עופות. פוטנציאל ההדבקה באדם נמוך מאוד". מהמשרד נמסר עוד: "בביקור שערכו תלמידים מבית ספר מחצור הגלילית באגמון החולה דווח על מגע עם עופות חשודים כחולים בשפעת עופות. לאחר תחקיר פרטני שערך משרד הבריאות, הוחלט על מתן טיפול מונע על אף שהסיכון להעברת שפעת זו לאדם נמוך. התלמידים נמצאים במעקב לשכת הבריאות צפת, עד כה לא דווח על כל סימני מחלה זו".
שפעת העופות תועדה בישראל לראשונה ב-2006 בדרום הארץ, ומאז הופיעה כל מספר שנים באזורים אחרים בארץ, תוך הבנה שההדבקות הגיעה מעופות נודדים.