אקרית הקורים (האדומה המצויה) היא מזיק נפוץ. היא פוגעת בגידולי פלפל, עגבניות, מלונים, פרחים, תות שדה ועוד. האקרית טווה קורים, המגנים עליהן מפני טורפים ומאפשרים להן תפוצה רחבה. היא גורמת לנזקים בצמחים, עד כדי התייבשות העלווה, פחיתה ביבול, ואף להפסקת הצמיחה. לכן ישנה חשיבות מכרעת, לזיהוי מוקדם של המזיק, ובעיקר בטיפול מידי.
במשך שנים ארוכות, הטיפול היחיד להדברת האקרית האדומה, התבצע באמצעות שימוש בהדברה כימית. מזה מספר שנים, החל שימוש במדביר ביולוגי יעיל - הפרסימיליס, אקרית שהיא הטורפת של האקרית האדומה. כיום היא אחד הנדבכים העיקריים בעולם בהדברה הביולוגית. עם השנים, הפכה גם לסמל להצלחתה של ההדברה-הביולוגית. אלא שאת אקרית הפרסמימיליס מפזרים באופן ידני. היא נארזת בבקבוקים ומפזרים אותה בדומה לפיזור מלח ממלחייה. החקלאים חיפשו שיטות מתקדמות יותר לפזר אותה בשדות, ופנו לרחפנים.
הדברה ביולוגית של שדות באמצעות רחפנים
(צילום: יזהר אנגלהארד)


חברת פוליאם מקיבוץ יד מרדכי מתמחה בפיתוח וייצור המוני של מושבות דבורי בומבוס להאבקת גידולים חקלאיים, ומוצרי הדברה ביולוגיים מתקדמים. הם שילבו לראשונה את פיזור המדבירים הביולוגיים באמצעות רחפנים. את ההדברה ביצעו בגידול תות שדה. בתחילה ניסו אותו בשטחי גידול מסחריים של תותים, ובעונה הזו ניסו אותה בשטח של מעל ל-300 דונם תותים באזור השרון, שהניבו יבול גבוה יותר של פרי.
כיום רחפנים נמצאים בשימוש החקלאים, אך אלה מתמקדים בהדברה כימית מדויקת, בצורה שמפחיתה את פיזור החומרים הרעילים. רחפנים גם משמשים לניטור השדות החקלאיים, ויש שאפילו מזהים התפרצויות של מכרסמים.
1 צפייה בגלריה
הרחפן בשדה חקלאי
הרחפן בשדה חקלאי
הרחפן בשדה חקלאי
(צילום: באדיבות פוליאָם - שירותי האבקה יד מרדכי)
יזהר אנגלהרד, מנהל אזורי ותחום תות שדה בשירותי האבקה יד מרדכי, הסביר כי הפרסימיליס מווסתת את אוכלוסיית האקרית האדומה בגידולים רבים, באזורים משווניים וסאב-טרופיים, בגידולי נוי וירקות, בגידולים חסויים ובשטחים פתוחים. "שיטת הפיזור המדויקת באמצעות רחפנים מסייעת למדביר הביולוגי לבצע עבודה מהירה ויעילה באופן יוצא דופן", הוא אמר. עוד ציין כי לשיטה יתרונות רבים כמו חיסכון בידיים עובדות ויעילות גבוהה ואחידות פיזור האקרית המועילה בשדות. "בקרוב נרחיב את שיטה זו לגידולים חקלאיים נוספים למען שמירה על החקלאות וביטחון המזון בישראל כחלק מחזון החברה לקיום חקלאות חכמה וברת-קיימא אשר תורמת לעולם בריא יותר".
הפיתוח החדשני לפיזור מועילים באמצעות רחפנים ייעודיים יוצג לצד חידושים רבים בתחום החקלאות, במסגרת התערוכה החקלאית, המתקיימת היום ומחר במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, בתחנת "יאיר" בחצבה.