(צילום: אלכס בורטמן)


בשבועות האחרונים פורסמו לא מעט תמונות עוצרות נשימה של טלסקופ החלל החדש ג'יימס ווב, אך גם לטלסקופ החלל הוותיק - שחגג השנה 32 שנים בחלל - יש עדיין מה להציע. טלסקופ החלל האבל תיעד שתי גלקסיות בצורה מדהימה.
בתמונה נראות שתי גלקסיות SDSS J115331 ו-LEDA 2073461, הנמצאות במרחק של כמיליארד שנות אור מכדור הארץ, "צפות" בחושך העצום של החלל. שתי הגלקסיות יוצרות בתמונה ספירלות יפות, הדומות לחילזון.
3 צפייה בגלריה
התמונה המדהימה של האבל
התמונה המדהימה של האבל
התמונה המדהימה של האבל
(צילום: טלסקופ החלל האבל, נאס"א)
אבל אל דאגה, הגלקסיות אינן מתנגשות. הן רחוקות מרחק גדול האחת מהשנייה, והתמונה היא רק תעתוע ראייה שנבע מזווית הצילום. בכלל, מרחקים בחלל יכולים להיות מסובכים להבנה או לאומדן. במרחקים גדולים, הדבר נעשה יותר קשה למדידה, אבל עדיין אפשרי. כך מדענים יודעים ששתי הגלקסיות האלה לא התנגשו האחת בשנייה, אם כי יש רמז אחד יותר קל – והוא העובדה שהן מסודרות מדי. אם הן היו מתנגשות – התמונה הייתה שונה לחלוטין.
ועכשיו, ליערות שגדולים יותר מהאמזונס, ובערך בגודל של אוסטרליה, שנמצאו מסתתרים – מתחת לאוקיינוס. חוקרים אומרים כי באזורים שונים מתחת למים נמצאים יערות המורכבים מעצי אצות ענקיים, המשתרעים על פני קילומטרים שלמים ומשמשים לביתם של מספר עצום של מינים, ממש כמו יערות ביבשה.
היערות הגדולים ביותר נמצאים בקו החוף של דרום אפריקה ובשונית הדרומית של אוסטרליה. מחקר חדש גילה עד כמה היערות האלה נרחבים ופרודוקטיביים. היערות צומחים במהירות ומצליחים להילחם בשינויי האקלים. הם נוצרים על ידי סוגים שונים של אצות וגדלים באמצעות פוטוסינתזה.
3 צפייה בגלריה
היערות מתחת למים
היערות מתחת למים
היערות מתחת למים
(צילום: Helen Walne)
חוקרים הסתמכו על רישומים, מאגרי מידע שנאספו ומדידות שנעשו והגיעו למסקנה שהיערות האלה מכסים בין 6 ל-7.2 מיליון קמ"ר. החוקרים יצאו מעודדים, כיוון שהיעילות של היערות האלה עשויה לסייע לנו בעתיד, למשל בנוגע לייצור מזון ומשבר האקלים.
ולסיום: איך הכלב שלכם רואה את העולם? מחקר חדש נותן הצצה מעניינת. מדענים הכניסו כלבים חמודים לבדיקת MRI כדי לצפות במוח שלהם בזמן שהם צופים בסרטים ובהם אינטראקציות מסוימות בין בעלים לכלבים שלהם.
3 צפייה בגלריה
אחד הכלבים שהשתתף במחקר
אחד הכלבים שהשתתף במחקר
אחד הכלבים שהשתתף במחקר
(צילום: Emory Canine Cognitive Neuroscience Lab)
מה הם גילו? הבדל מדהים בין התפיסה שלהם את המציאות, לאופן שבו אנחנו תופסים אותה. כלבים ממוקדים יותר בפעילות עצמה, מאשר במי מבצע אותה, זה נותן לנו את היכולת להבין איך כלב מתעדף את מה שהוא רואה. הכלבים שהשתתפו במחקר היו דייזי ובובו המתוקים, בזמן שמיפו את הפעילות המוחית שלהם, שם גילו שלא כל כך איכפת לכלב מי או מה מבצע את הפעולה, אלא הפעולה עצמה. ובכלל, מדובר בהישג מרגש עבור החוקרים, שהצליחו לפקח על פעילות מוחם של הכלבים בזמן שהם ערניים וצופים בסרטונים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי