ריח הבואש הוא דבר שלא ניתן להיפטר ממנו בקלות, ולא מדובר רק על בעל החיים שמפיץ צחנה, אלא גם על כלי שבו עושה המשטרה שימוש על מנת לפזר מפגינים בהפגנות שונות. צוות מחקר מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים שם לו למטרה לבחון את החומר, תוך השוואה בין הנתונים הכתובים למה שקורה בפועל. כעת, הם אף הצליחו ליצור שני מתכונים שיסייעו להיפטרות מהחומר המסריח.
חמישה פרופסורים מהמכון לכימיה באוניברסיטה העברית בירושלים יחד עם מספר סטודנטים שם לו למטרה לפענח את הרכב החומר, שמותז על ידי כוחות המשטרה בהפגנות השונות. "הכול החל מפנייה שקיבלתי מפרופסורית שפעילה בהפגנות, שלאחריה נעשתה פנייה לקבל פרטי לבוש שנספגו בריח הבואש", אמר פרופ' שלמה מגדסי מהמכון לכימיה וממרכז קזאלי לכימיה יישומית באוניברסיטה העברית בירושלים. "מטרתנו היא לפענח את הרכב החומרים וראשית לוודא שאין שימוש בחומרים מזיקים או לא מוצהרים על ידי היצרן, אך גם לנסות ולפתח חומר שיוכל לנטרל את הריח שנספג בבגד".
2 צפייה בגלריה
מחאה באיילון
מחאה באיילון
מחאה באיילון
(צילום: AFP)
פרופ' מגדסי הוסיף: "נכון לעכשיו, בהתבסס על ההנחה כי אכן חומצות האמינו הללו, אולי בשילוב עם חומרים אחרים נדיפים המכילים גופרית, הן הגורמות לריח, התחלנו בשלב של פיתוח ובדיקות מעבדה לנטרול החומר. פתרון אחד יכול להיות שימוש באקונומיקה, שאמנם מהווה חומר מחמצן, אך גם מסבה נזק לבגדים צבעוניים ולכן איננה מתאימה לטיפול כוללני. על כן, מדובר באתגר מעניין עבורנו, שבסופו אנו מציעים הכנת חומר נטרול פשוט שניתן להכנה ביתית".
לאחרונה הגיע לידי החוקרים, שביניהם גם פרופ' אורי גדרון ופרופ' דימה גלמן, מסמך MSDS שהועבר על ידי המשטרה על הבואש, בעקבות בקשת חופש מידע שהגיש עו"ד גונן בן יצחק. הגיליון אמור להכיל מידע הנוגע למאפייניו של חומר הבואש, לרבות הנהלים לטיפול או לעבודה עם חומר זה בצורה בטוחה, מאפיינים פיזיקליים (כמו נקודת התכה, נקודת רתיחה ונקודת התלקחות), רעילות, השפעות בריאותיות, הוראות אחסון, הובלה וסילוק, ועוד.
"לצערי ולמיטב הבנתי, המסמך אינו משקף את ההרכב האמיתי של הבואש אשר מותז על מפגינים. במסמך כתוב שזהו חומר המכיל שמרים וסודה לשתייה כאבקה, או יחד עם מים, ללא חומרים נדיפים. לחומרים אלו אין ריח, וברור כי נוזל הבואש המותז על מפגינים מכיל חומרים נדיפים בעלי ריח לא נעים, שהן בדרך כלל מולקולות קטנות אשר סביר כי מכילות גופרית", אמר פרופ' מגדסי.
2 צפייה בגלריה
בואש משטרתי בפעולה בירושלים בניסיון לפנות את מפגינים חרדים
בואש משטרתי בפעולה בירושלים בניסיון לפנות את מפגינים חרדים
בואש בפעולה במהלך הפגנת חרדים בירושלים. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, ייתכן שאין הצהרה על חומרים אלו כיוון שהם מתחת לסף הדורש דיווח, אך גם כך, מוטב היה לו מידע זה היה מונגש לציבור. "כמובן שנדרש לאשש או לשלול אפשרות נוכחות חומרים מזיקים, באמצעות ביצוע אנליזה של חומר זה, שהחוקרים ישמחו לקבלו מהמשטרה, כדי לקבוע מה החומרים ובאילו ריכוזים הם קיימים", אמר החוקר.
בינתיים, החוקרים מהאוניברסיטה העברית עדיין מחכים לקבל דגימות של בגדים, שנספגו בחומר המותז מהבואש המשטרתי. לדברי החוקרים, מסירת פרטי לבוש ספוגים בחומר שהותז מבואש תוכל לאפשר לצוות המחקר לערוך אנליזות נדרשות ולהגיע למסקנות בהקשר לנטרולו, ובאשר להרכב החומר הספציפי שבו המשטרה עושה שימוש.
מממשטרת ישראל נמסר: "במהלך הפרות סדר נאלצת המשטרה להשתמש לעיתים באמצעים לפיזור הפרות סדר, בהם מכלית התזה. השימוש באמצעים לפיזור הפרות סדר מתבצע על פי מדרג, בהתאם לנהלים סדורים ולהערכות המצב, תוך הפעלת שיקול דעת ולאחר ניסיונות אחרים לפזר את המתפרעים והוא נועד לשמור על החוק והסדר הציבורי ולהפסיק את ההתפרעויות הפוגעות באזרחים ובשוטרים". במשטרה לא התייחסו לשאלה על הרכב החומרים של הבואש.