בשיתוף יוניון מוטורס יבואנית טויוטה
5 צפייה בגלריה
מכוניות אוטונומיות
מכוניות אוטונומיות
מה יקרה כשהרכבים האוטונומיים יפגשו רכבים עם נהג?
(צילום: shutterstock)

מכוניות חשמליות חרישיות משייטות בכבישים חשמליים ונטענות לאורכם תוך כדי נסיעתן, כלי רכב אוטונומיים מנווטים בנתיבים נפרדים, רכבים היברידיים עם טכנולוגיות חדשניות ירוקות יותר, ופחות נוסעים בכל רכב – אלו חלק מהשינויים הצפויים לנו בעשור הקרוב באופן שבו כולנו נגיע ממקום למקום. עתיד כזה יסייע לנו להיאבק במשבר האקלים, לצמצם את הפליטות וגם את הטביעות האקולוגיות. אבל לא הכול ירוק - בדרך ניצבים עוד אתגרים רבים בעיצוב הכבישים, התשתיות ובכלל לא בטוח שכל זה יוביל לצמצום הפקקים.
מנכ"ל "איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל", איתן פרנס, מעריך כי בעתיד לבוא יהפכו הכבישים שלנו לחשמליים, כאלו שיטענו את סוללת הרכב החשמלי במהלך נסיעתו על המקטע החשמלי אלחוטית, בעזרת השראה מגנטית. במקביל, תחנות הדלק ישנו את פניהן ויהפכו להאבים חשמליים והמילה "תדלוק" תהפוך לז'רגון מיושן.
"אני צופה שבדומה לתחנות דלק יהיה מרחק שבין 30-50 ק"מ בין עמדת טעינה מהירה לאחרת", מוסיף שרגא כץ, מנכ"ל חברת EV-Edge, הנחשבת היום למובילה בפתרונות לטעינת רכבים חשמליים. "לא צריך גם להגזים, צריך להיות מיקס נכון של עמדות טעינה מהירות ואיטיות. צריך גם שיהיה מספיק חשמל כדי לספק לכל עמדות הטעינה האלה".

5 צפייה בגלריה
עמדת טעינה חשמלית של ev-edge
עמדת טעינה חשמלית של ev-edge
"החזון: כל 30-50 ק"מ עמדת טעינה". (צילום: EV-Edge)

הגביע הקדוש של תעשיית הרכב

באירופה כבר מבינים כי כדי להגיע לשם נדרשת הגדלת ההיצע של תשתיות הטעינה, לצד מהפכה לטעינה ופריקת חשמל ברכבים, בשוק שהוא מוגבל בייצור חשמל. לכן, מעריך מנכ"ל "איגוד יבואני הרכב", חזי שייב, כי "בעשור הקרוב המכוניות ההיברידיות, בצורה כזו או אחרת, עדיין יהיו דומיננטיות". לדבריו, "בספקטרום של כל מנוע היברידי משתנים היחסים בין חלקו של החשמל למנוע הבעירה, והיחסים ילכו וישתנו לטובת החשמל – אולם זה יישאר עדיין הפתרון השכיח".
אחד האתגרים הטעונים ביותר, עליו מצביעים המומחים במהפכה הצפויה, הוא ניצול ומיקסום ייצור החשמל. כל יצרני הרכב והמטענים עוסקים כעת בפיתוחים של פריקת חשמל לרשת V2G (ראשי תיבות של Vehicle-to-Grid). מדובר במצבים שבהם בעלי רכבים, שהסוללות שלהם יהיו טעונות במלואן, יפרקו חלק מהן לרשת החשמל, בעיקר באזורי ביקוש גבוהים, פיתוח אותו מכנה פרנס: "הגביע הקדוש של תעשיית הרכב החשמלי".

המכונית שמנקה את האוויר תוך כדי נסיעה

אבל לא רק כלי רכב חשמליים עומדים לשנות את הכבישים שלנו. חידוש מרכזי שצפוי להופיע בדרכים בעשור הקרוב הוא הרכב האוטונומי. מנכ"ל "איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל" חוזה כי האתגר המרכזי על הכבישים יהיה בשלב הביניים במעבר לתחבורה חכמה, כשאותם רכבים אוטונומיים ללא נהג ייפגשו בכלי רכב עם נהג – מחשבים ואנשים. בשלב זה ההנחה היא כי יוגדרו מסלולים ייחודיים לרכבים אוטונומיים ואלו יופרדו מהתנועה הרגילה, כך שמבנה הכבישים ישתנה.
חידוש נוסף שעתיד לשנות את התשתיות שלנו כרוך ברכב המימני. חברת טויוטה, למשל, משווקת כבר חמש שנים את מכונית ה"מיראי" – רכב מימן הפולט רק טיפות מים ומנקה את האוויר תוך כדי נסיעה. רכב כזה המיוצר באמצעות אנרגיה מתחדשת הוא מסלול בטוח אל היעד של אפס פליטת מזהמים.

5 צפייה בגלריה
טויוטה מיראי
טויוטה מיראי
טויוטה מיראי. היעד: אפס פליטות מזהמים (צילום: טויוטה)

5 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
מדינות וממשלות צריכות להיערך לתדלוק במימן. הדמיה
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות משקיעים בטויוטה משאבים עצומים כדי להוביל את העולם לעתיד שיהיה מבוסס על מימן ולא רק לרכבים. מדובר בטכנולוגיית תדלוק נקיה המופעלת על ידי תגובה כימית בין מימן וחמצן בתוך תאי הדלק, ולא באמצעות בעירה של דלקים מאובנים, ולכן היא לא גורמת לפליטות פחמן אלא רק לפליטת מים נקיים. כדי שהחזון האקולוגי הזה יתממש נדרשת כבר עתה היערכות של הממשלות והמדינות לפריסה רחבה של תשתיות שיאפשרו את זמינות המימן לתדלוק ולשימושים נוספים אחרים.
באירופה כבר פרוסות תחנות תדלוק מימן במדינות שונות, ובנוסף מתנהל ביבשת פרויקט H2ME) Hydrogen to Mobility Europe) - שמטרתו לפתח רשת בין-מדינתית של תחנות תדלוק במימן, שתאפשר לנוהגים ברכב מימני תדלוק בזמינות גבוהה.

לא רק קיימות: התשתית לעולם בטוח יותר

ומה צריך לקרות כדי שנוכל בכלל לנוע על הכביש בין הפקקים? "מדינת ישראל היא סוג של מטרופולין גדול וכשבודקים מה צריך לקרות כדי שהתנועה תזרום, מבינים שצריך בערך 50% תחבורה פרטית ו-50% ציבורית. כרגע תחבורה ציבורית היא 20% וזה צריך להשתנות", מצהיר שייב.

5 צפייה בגלריה
אוטובוס מימן
אוטובוס מימן
אוטובוס מימן

תרומה נוספת לצמצום כמות הרכבים על הכבישים מצויה במעבר העתידי של הנוסעים למודלים חדשים של שימוש ברכב, שאינם בעלות. כלומר, פחות אנשים ירכשו רכב ויותר אנשים ייסעו ברכבי ליסינג פרטי/תפעולי ולא רק עובדי חברות הייטק וחברות גדולות. בנוסף, גם מודלים חדשים של ניידות כמו רכב שיתופי כבר הולכים וצוברים תאוצה. טויוטה מציעה בישראל גם שרותי טויוטה Share לרכב שיתופי ובקרוב יושקו עוד שירותי ניידות חדשניים.
מנכ"ל "איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל" אומר כי בעתיד לא נראה עוד רכבים "כמעט ריקים", עם 1-2 נוסעים בממוצע, אך מדגיש כי בשל הגידול המקביל הצפוי באוכלוסייה - קשה להעריך אם הדבר יביא להקלה בפקקים, או בנייתם של כבישים נוספים.

זה לא נגמר על הכביש

אבל תשתיות לעולם טוב יותר לא מתמצות בפחות רכבים, פחות פקקים, כבישים חשמליים, או אפילו ברכבים שמזהמים פחות. אחד מיעדי-העל שהציבה לעצמה טויוטה העולמית הוא: WE GO BEYOND. המשמעות היא חזון לעולם טוב יותר לא רק בהיבט הסביבתי, אלא גם בהיבטים נוספים כמו: פתרונות ניידות לאנשים עם מוגבלויות, שיפור איכות חיים של ילדים בשכונות מאותגרות, העצמת אוכלוסיות מחולשות, הגדלת מספר הנשים שלומדות ועובדות בתעשיות טכנולוגיות וגם אפס תאונות.
לא מדובר בעולם עם פחות תאונות, אלא יעד שאפתני בו לא נחווה כלל תאונות טרגיות. איך עושים את זה? חלק מפתרונות הניידות שמציגה טויוטה מבוססים על שימוש בבינה מלאכותית, מערכות חכמות שמתריעות לפני תאונה ומדריכות אותך לאורך כל הנהיגה, ואפילו תוכנת התרסקות וירטואלית למניעת תאונות בזמן אמת.
"בשנים האחרונות נוספו מערכות בטיחות חדשניות לרכבים ועשו שינוי עצום", מספר חזי שייב ומעריך: "בשנים הקרובות ייכנסו מערכות אוטונומיות, שישתלבו בכלי רכב ויביאו לכמעט אפס תאונות. המהפך שיעשו אותם רכבים בכביש יחייב היערכות להורדת הרכבים הלא מאובזרים בטיחותית מהכביש עד שישולבו בהם מערכות דומות". לכן, כבר היום יצרניות הרכב המובילות מספקות את מערכות הבטיחות החדשניות ביותר כסטנדרט.
הכתבה בשיתוף "יוניון מוטורס", יבואנית טויוטה שיזמה ומקיימת את תחרות פרס הסביבה של ישראל ISRAEL EARTH PRIZE. בחמש שנים הקרובות תציע כל שנה פרס של מיליון שקלים למיזם שישפיע על הסביבה בישראל