צורה ייחודית של עצם אוזן של ילדה ניאנדרטלית, שנמצאה במערה בספרד, חושפת פרט מיוחד מעברה של האוכלוסייה שנכחדה לפני כ-40 אלף שנה. ניתוח חדש של עצם האוזן יוצאת הדופן (שלא תואמת אוזניים אחרות מאותה התקופה) הוכיח כי מדובר בילדה בת 6 עם תסמונת דאון.
מבזק חדשות טובות
(צילום: אורי דוידוביץ)

הממצא הזה הופך למקרה הראשון הידוע לנו על תסמונת דאון בניאנדרטליים, קרובי המשפחה של ההומו-ספיינס. הילדה, שכונתה על ידי החוקרים טינה, חיה בקבוצה עם בני משפחתה המבוגרים ממנה - מה שמספק עדות לכך שהניאנדרטליים סביבה דאגו לה וטיפלו בה במשך לפחות 6 שנים, כך פורסם בכתב העת Science.
עצם האוזן נמצאה ב-1989 ליד שרידים אחרים שמתוארכים לתקופה שבין 273 אלף שנה ל-146 אלף שנה. אלא שהאוזן לא נחקרה עד לאחרונה, כיוון שלא זוהתה ביחד עם שאר הממצאים.
3 צפייה בגלריה
מאובן אוזן הילדה (משמאל) ושחזורו בתלת מימד
מאובן אוזן הילדה (משמאל) ושחזורו בתלת מימד
מאובן אוזן הילדה (משמאל) ושחזורו בתלת מימד
(צילום: מתוך המחקר)
נמשיך עם הגילויים המפתיעים, ונצלול כ-3 קילומטרים מתחת לפני המים של הקוטב הצפוני. שם התגלתה "ארץ פלאות", שלא הייתה ידועה קודם לכן. מדובר בעצם בסביבה שלמה שהייתה חבויה מעין האדם, מול חופי סְבָאלְבָּרְד בנורבגיה, ארכיפלג באוקיינוס הארקטי ואחד המקומות הקרים בעולם.
מה כבר יכול לחיות בעומק המים בתנאי קיצון שכאלה? בזכות מצלמה שצללה אלפי מטרים באזור רכס הרים תת-מימי, התגלו נביעות הידרו-תרמיות – נביעות מים שחוממו דרך סדקים געשיים. כמו חימום תת רצפתי לצורך העניין – שחלחל מקרקעית הים ויצר מקלט של חום ובעקבותיו תגובות כימיות שונות, בעזרתן חיים יכולים להיווצר ולשגשג.
הנוזל הופך להיות מועשר במינרלים ובחומרים המומסים מהסלעים העתיקים, שנקראים "קרום". "פתחי האוויר" החמים האלה הופכים לסוג של "נווה מדבר מוזר", אומרים החוקרים. ולמרות שקר בצורה מקפיאה מסביב להם, וחשוך שם כל הזמן - החוקרים מצאו שסביבות חיים חדשות נוצרות. הן נוצרות לא באמצעות פוטוסינתזה, אלא כימו-סינתזה – תגובות כימיות לאנרגיה ולא לאור השמש.
3 צפייה בגלריה
העולם הקסום מתחת לקרח
העולם הקסום מתחת לקרח
העולם הקסום מתחת לקרח
(צילום: מתוך המחקר)
ולסיום, האם בעתיד לא נשתמש יותר בכלבי נחייה? הפתרונות הרובוטיים כבר בדרך, והם הרבה פחות פרוותים.
פיתוח סיני של רובוט בעל שש רגליים עשוי לסייע בעתיד הקרוב לאנשים לקויי ראייה, והוא נבדק בימים אלה באמצעות אנשים עם מוגבלות. הוא מסוגל לנווט בסביבה שלו באמצעות מצלמות וחיישנים, מזהה רמזורים וצבעים; מתקשר באמצעות האזנה ודיבור – בעזרת AI.
3 צפייה בגלריה
כלב נחייה רובוטי
כלב נחייה רובוטי
כלב נחייה רובוטי
(צילום: רויטרס)
ולמה החדשות הטובות האלה מגיעות דווקא מסין, כשיש פיתוחים של רובוטיים דומים באוסטרליה, בריטניה ומדינות נוספות? לסין מחסור דרמטי בכלבי נחייה - מה שמגביר את הצורך לזרז את ההתקדמות הטכנולוגית. אגב, לפי הפרסומים בסין יש רק 400 כלבי נחייה.