עיטור כבוד לפרופ' רענן ריין מטעם ממשלת איטליה

ממשלת איטליה העניקה לפרופ' רענן ריין, מופקד הקתדרה ע"ש אליאס סוראסקי להיסטוריה ספרדית ולטינו אמריקנית באוניברסיטת תל אביב, עיטור כבוד על תרומתו לפיתוח הקשרים האקדמיים בין ישראל לבין איטליה בתקופת כהונתו כסגן רקטור וכן כסגן הנשיא לקשרים אקדמיים בין-לאומיים באוניברסיטת תל אביב. הטקס החגיגי נערך במעונו של שגריר איטליה בישראל, ג'אנלואיג'י בנדטי, ונכחו בו, בין השאר, נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' אריאל פורת ונשיא האוניברסיטה לשעבר פרופ' יוסי קלפטר.
3 צפייה בגלריה
טקס הענקת העיטור
טקס הענקת העיטור
טקס הענקת העיטור
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
מבין היוזמות הראשונות של פרופ' רענן ריין לשיתוף פעולה אקדמי, אשר יצאה לפועל לפני כ-15 שנה, היא הובלת ייסודה של התכנית לתואר שני בלימודים הומניטריים בשיתוף אוניברסיטת לה ספיאנצה שברומא, סטודנטים ישראלים וסטודנטים פלסטינים. בהמשך דרכו היה פרופ' ריין שותף להקמת מעבדות מחקר משותפות של אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטאות באיטליה בתחומי חקר מדעי החיים, ההנדסה והמדעים המדויקים. הוא עודד עשרות כנסים בין-לאומיים בהשתתפות חוקרים מאוניברסיטת תל אביב וחוקרים ממוסדות מחקר איטלקים להעמקת הקשרים האקדמיים בין המדינות. לקראת סיום תפקידו, פעל פרופ' ריין לפתיחת מרכז אקדמי ליזמות וחדשנות של אוניברסיטת תל אביב בפירנצה שבאיטליה.
זהו העיטור השלישי שמוענק לפרופ' ריין על פועלו, אשר קיבל בעבר עיטורי כבוד מממשלת ארגנטינה וממלך ספרד על תרומתו המחקרית להיסטוריוגרפיה של מדינות אלה ופעילותו רבת השנים לקידום היחסים האקדמיים והתרבותיים עמן.
פרופ' ריין: "שמחתי לקבל את העיטור, שהוא לא רק הכרה בפועלי באופן אישי, אלא מהווה הכרה לפועלה של אוניברסיטת תל אביב, אשר העמיקה בשנים האחרונות את הקשרים עם מוסדות הלימוד הגבוהים ברחבי העולם ובאיטליה בפרט".

חוקרת מאוניברסיטת תל אביב זכתה בפרס קריל

ועוד מאוניברסיטת תל אביב: הישג מרשים לד"ר לירון ברק מבית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה בפקולטה למדעים מדויקים ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר, שזכתה לאחרונה בפרס קריל לשנת 2021. הפרס מטעם קרן וולף להצטיינות במחקר מדעי, מוענק בכל שנה לעשרה חוקרים וחוקרות מובילים באוניברסיטאות בישראל.
3 צפייה בגלריה
ד"ר לירון ברק
ד"ר לירון ברק
ד"ר לירון ברק
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
ד"ר ברק היא פיזיקאית חלקיקים ניסיונית שהצטרפה לסגל בית הספר בשנת 2017, לאחר שהייתה פוסט-דוקטורנטית ב-CERN כשנתיים. מחקרה עוסק בפיזיקה של אנרגיות גבוהות, והיא מנתחת מידע המגיע ממאיץ החלקיקים LHC בשווייץ. בפרט, היא תרה אחר רמזים לקיומה של "פיזיקה חדשה" באמצעות חיפוש חלקיקים חדשים ומדידת תכונותיו של בוזון היגס ("החלקיק האלוהי"), שראיות לקיומו נמצאו בשנת 2012.
ד"ר ברק מצטרפת לשורת חברי וחברות סגל מאוניברסיטת תל אביב שזכו בפרס לאורך השנים, ובהם: פרופ' טל פופקו, כיום ראש בית הספר למחקר ביו-רפואי וסרטן ע"ש שמוניס, פרופ' עודד רכבי מהמחלקה לנוירוביולוגיה וביה"ס למדעי המוח ע"ש סגול, ופרופ' שירי צ'צ'יק מבית הספר למדעי המחשב ע"ש בלווטניק. ד"ר ברק אמרה: "אני שמחה להצטרף למועדון היוקרתי של זוכי וזוכות פרס קריל, ואמשיך לייצג בכבוד את אוניברסיטת תל אביב בעשייתי המחקרית גם בשנים הבאות".
התוכנית לשילוב עובדים הסוציאליים בוגרי אוניברסיטאות ערביות בשירותים החברתיים במדינת ישראל

התוכנית לשילוב עובדים סוציאליים שלמדו ברשות הפלסטינית

תוכנית חדשה של בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר פועלת לשילוב עובדים סוציאליים בוגרי אוניברסיטאות ערביות בשירותים החברתיים במדינת ישראל. התוכנית כוללת ידע תיאורטי, הכשרה והתנסות מקצועית של העובדים הסוציאליים שלמדו באוניברסיטאות ומכללות ברשות הפלסטינית במרחב האקדמיה הישראלית.
התוכנית נולדה מתוך ההבנה כי עובדים סוציאליים בוגרי האוניברסיטאות ברשות הפלסטינית מתמודדים בעבודתם היומיומית בלשכות לשירותים חברתיים בישראל עם אתגרים רבים, בהם אתגרי השפה המקצועית, אתגרי התאמת ההתערבות לאוכלוסיית היעד ואתגרי ההתמודדות עם מעמד נמוך ביחס לעמיתיהם העובדים הסוציאליים בוגרי האוניברסיטאות והמכללות בישראל.
בהתאם, מטרת התוכנית היא לגשר בין הפער בין הידע שרכשו באוניברסיטאות הערביות לבין תחום העבודה הסוציאליות בישראל באמצעות הקניית ידע ומיומנויות והזדמנות לתרגולם ולהתאמתם להקשר בישראל.
התוכנית המתקיימת יום בשבוע, יצאה לדרך בחודש יוני השנה, בשיתוף משרד הרווחה וארבע רשויות מקומיות: חורה, כסייפה, תל שבע וערערה בנגב, לתקופה של שנה.
לדברי ד"ר נוזהה אל-אסד אל הוזייל, מרצה בכירה בבית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר שיזמה את המיזם: "אנו מאמנים שהשקעה נכונה בעובדים סוציאליים אלו תהפוך אותם למשאב ייחודי וחשוב בין צוות העובדים הסוציאליים במחלקות לשירותים חברתיים בחברה הבדואית".
פרופ' אורית נוטמן-שורץ – מ"מ ראש בית הספר במכללה האקדמית ספיר, הוסיפה: "בית הספר לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית ספיר יזם וסייע למשרד הרווחה והשירותים החברתיים לפתור בעיה מתמשכת באשר לאיכות העבודה הסוציאלית בחברה הערבית ולסייע בהתאמת הידע והמיומנויות הנדרשים לעבודה סוציאלית בישראל. בכך יש בשורה לא רק לשיפור איכות השרות בחברה הערבית אלא במקביל גם להעשיר את המקצוע בידע רב תרבותי הנדרש לכל עובד/ת סוציאלי/ת במציאות החברתית הקיימת היום".

בנק הפועלים יעניק מלגות בהיקף מיליון שקלים לסטודנטים מהפריפריה

קרן "פועלים להצלחה" של בנק הפועלים מעניקה מלגה בסכום של 10,000 שקלים ל-100 סטודנטים מהפריפריה החברתית-כלכלית מכל רחבי הארץ, בצירוף חבילת כלים חדשניים לקריירה. בתמורה יתנדבו המילגאיות והמילגאים כ-160 שעות שנתיות עם ילדים ונוער במרכזי "חינוך לפסגות" בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל, תוך התמקדות בהעצמה לימודית, אישית וחברתית ובהדרכה של חינוך פיננסי וכלים לחיים. הגשת בקשה למלגה תתאפשר עד ל- 15/8/2021
בשנת הלימודים הקודמת תשפ"א, שהייתה שנת הפעילות השניה של קרן פועלים להצלחה, פעילות הסטודנטים התמקדה בעידוד מצוינות, מתן כלים ומיומנויות לעולם התעסוקה העתידי לילדים ובני נוער לצד כלים להתנהלות פיננסית נבונה ב-33 מרכזי מצוינות של עמותת "חינוך לפסגות" הפזורים ב-19 רשויות ברחבי הארץ ובהם לוקחים חלק 2,500 ילדים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כך למשל, למרות הקורונה התקיימו בחג החנוכה ובחג הרמדאן, פעילויות אונליין להורים ולבני הקהילה המקומית, שנהנו מהשתתפות בסדנאות חינוך פיננסי בשיתוף המרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים. הקרן מעניקה לסטודנטים שמגיעים מהפריפריה החברתית והכלכלית בישראל סט כלים וליווי אישי מקצועי לקידום הצלחתם העתידית ולהשתלבות בעולם התעסוקה החדש. השנה התקיים בוטקמפ שכלל הרצאות השראה עם מנכ"ל Google, מנכ"ל סיסקו ושלל סדנאות מעשיות להשתלבות בעולם העבודה. כמו כן התקיימו הרצאות לאורך השנה עם כלים לחשיבה מחוץ לקופסא ופיתוח יצירתיות, כמו גם סדנאות בחינוך פיננסי.
נעמה הלוי-פאר, מנהלת המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים, אמרה: "כחלק מהתמיכה המתמשכת של הבנק לקידום החברה והקהילה בחרנו לבנות קרן מלגות חדשנית וייחודית, אשר מאפשרת לסטודנטים לא רק שקט כלכלי ואישי, אלא גם ארגז כלים מתקדם שמעניק להם מנוף להתפתחות ואשר מותאם לעולם התעסוקה החדש. באמצעות מלגות לימודים להשכלה גבוהה אנו מחזקים את דור הסטודנטים, אך גם את המעגלים הסובבים אותם ובכך מייצרים מכפילי כוח. כל סטודנט, כתנאי לקבלת המלגה, מתחייב להתנדב 160 שעות במרכזי חינוך לפסגות וללוות ילדים בעלי פוטנציאל מצוינות בפריפריה להצטיינות בלימודים ולפיתוח מנהיגות אישית"
מי יכול להגיש בקשה לקבלת מלגה מהקרן?
הקרן מיועדת לסטודנטים הלומדים במוסד להשכלה גבוהה (מוכר ע"י המל"ג) לתואר ראשון או שני עם העדפה לסטודנטים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, עם ייצוג לנשים וגברים ולכל המגזרים השונים בחברה הישראלית.
• תינתן עדיפות לסטודנטים הגרים בישובים שנמצאים באשכול חברתי-כלכלי נמוך.
• תינתן עדיפות לסטודנטים הגרים או לומדים בסמוך למרכזי "חינוך לפסגות" ברחבי הארץ.
• תינתן עדיפות לסטודנטים ללא מקורות הכנסה נוספים.
להגשת מועמדות למלגה מקרן פועלים להצלחה: https://www.e4e.org.il/poalim/

מפגש תעשייה-אקדמיה לפיתוח טכנולוגיות מחזור לענף הבנייה

השבוע רשות החדשנות בשיתוף עם משרד הכלכלה, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבינוי והשיכון, משרד האנרגיה והתאחדות התעשיינים ערכו מפגש תעשייה-אקדמיה, במהלכו נפגשו חוקרים וחברות תעשייה לשיח משותף העוסק בחומרי גלם חלופיים בענפי הבנייה והסלילה. מטרת המפגש היא לקדם שיתופי פעולה בין האקדמיה לתעשיית מוצרי וחומרי הבנייה והסלילה על מנת לפתח טכנולוגיות מיחזור ופיתוח חומרי ומוצרי בנייה חדשים מסוגי פסולת שונים, כתחליפים לחומרים הקיימים בענף הבנייה והסלילה בישראל.
שיתופי הפעולה הטכנולוגיים שייווצרו בעקבות המפגש, עשויים ליהנות מתמיכה במסגרת מגוון המסלולים הרלוונטיים של רשות החדשנות, בכלל זאת מאגדי מגנ"ט, העברת והכוונת ידע, מופ"ת או מסלולי הרצה.
במהלך המפגש פרופ' רפאל זקס, ראש המכון הלאומי לחקר הבנייה, סקר את נושא חדשות ופיתוחים בענף הבנייה; אלי כהן, יו"ר איגוד תעשיות הבנייה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל תרמוקיר הציג מגמות עולמיות ואתגרים בתחום מעבר לחומרים חלופיים וכלכלה מעגלית בתעשיית מוצרי בניה ועוד.
כהן אמר: "מדינת ישראל נמצאת בתקופה מאתגרת במיוחד. קיים מחסור מהותי בחומרי גלם בסיסיים אשר מהווים משאב אסטרטגי וחוליה ראשונה בשרשרת הייצור. מחסור זה גורם לעליית מחירים חדה וקושי רב בייצור. בנוסף, נושא הקיימות הגביר את הדרישה מהמדינה ובעיקר מהתעשיינים לצמצם את פליטת גזי החממה וזאת בהתחשב בעובדה שרק ייצור צמנט ופלדה מהווים 8% מפליטות גזי החממה בעולם. מסיבה זו, האיגוד פועל לטיוב הקשר עם האקדמיה, אשר מסייע בגיבוש יוזמות ורעיונות חדשניים ומעניק השראה לתעשיינים. מפגשים מסוג זה, מתורגמים הלכה למעשה, לסטרטאפים ופיתוחים הנדרשים למציאת פתרונות יצירתיים תוך צמצום הפגיעה בסביבה ומציאת תחליפים הניתנים לשימוש ללא פגיעה באיכות המוצרים".