(צילום: אבי חי)



נפתח את מבזק החדשות הטובות האחרון לשנת תשפ"ב עם חור שחור, שהתגלה רק עכשיו, בחלל. מסלול של כוכב דמוי שמש חושף את החור השחור השני הקרוב ביותר שנמצא אי פעם, והאסטרונומים נרגשים. החור השחור, כך לפי מחקר שפורסם השבוע, נמצא כ-1,500 שנות אור מכדור הארץ. אגב, לפני שנתיים התגלה חור שחור, הנמצא במרחק של כ-1,000 שנות אור בלבד מכדור הארץ.
תצפיות על חורים שחורים מהוות הזדמנות לבחון את חוקי הפיזיקה בתנאים הקיצוניים של החלל ולהציע תובנות לגבי הכוחות שעיצבו ומעצבים את היקום. לפי מחקר שנערך לאחרונה, צוות בינלאומי הסתמך על נתונים ממצפה הכוכבים גאיה, כדי לצפות בכוכב דמוי שמש עם מסלול בעל מאפיינים מוזרים. החוקרים הגיעו למסקנה שהוא חייב להיות חלק ממערכת של חור שחור - וזה הופך אותו לחור השחור השני הקרוב ביותר למערכת השמש שלנו שנמצא אי פעם, ומרמז על אוכלוסייה די גדולה של חורים שחורים רדומים בגלקסיה שלנו – אוכלוסייה שמדענים מחפשים כבר כמה שנים.
3 צפייה בגלריה
חור שחור, לא רחוק ממערכת השמש
חור שחור, לא רחוק ממערכת השמש
חור שחור, לא רחוק ממערכת השמש
(הדמיה: ESO/L. Calcada)
"ניסיונותיי הקודמים העלו אוסף של ממצאים שמתחפשים לחורים שחורים, וזו הפעם הראשונה שהחיפוש אכן נשא פרי", אמר אחד המדענים מאוניברסיטת הרווארד. על ידי מעקב אחר החורים השחורים ועצמים שונים המקיפים את שביל החלב, החוקרים שואפים לבנות קטלוג חלל תלת-ממדי המדויק ביותר שנוצר אי פעם.
ועכשיו, לתגלית בלתי שגרתית באוקיינוס. והפעם - אורגניזם כחול ומוזר שנצפה בקרקעית הים בקריביים מרתק את המדענים.
3 צפייה בגלריה
מראה מוזר בים הקריבי
מראה מוזר בים הקריבי
מראה מוזר בים הקריבי
(צילום: NOAA)
האורגניזם הזה משנה את צורתו מכדור כחול לכדוריות קטנות שמתפזרות על פני הקרקע. כמה מבין החוקרים ציינו שסביר להניח שמדובר באלמוג רך או סוג של חסר חוליות ימי.
החוקרים הצליחו להסכים שלא מדובר בסלע "וזה הדבר הכי בטוח שאני יכול להגיד עליו", התלוצץ אחד החוקרים. הדרך להבין מהו הייצור הכחול והמוזר הזה לא קצרה. יש כ-2,000 מינים של אלמוגים רכים וכ-8,500 מיני ספוגים ימיים, ואם המומחים לא יצליחו לזהות את המין אז התעלומה הזאת תישאר עד שניתן יהיה להתקרב אליו מספיק כדי לקחת ממנו דגימה.
ולסיום, אין כמו הפתעות בגן החיות. ג'ירפה המליטה באופן בלתי צפוי בווירג'יניה והשאירה את המבקרים בהלם. אימארה הביאה לאחרונה לאוויר העולם צאצא, באסם המיועד לה בגן החיות.
3 צפייה בגלריה
האם המאושרת עם בתה התשיעית
האם המאושרת עם בתה התשיעית
האם המאושרת עם בתה התשיעית
(צילום: גן החיות של וירג'יניה)
לבייבי ג'ירף החדשה נתנו את השם תיסה, המילה הסווהילית ל"תשע", כיוון שהיא הגיחה לאוויר העולם ב-9 בספטמבר, וגם מכיוון שהיא הגורה התשיעית של אמא שלה. תיסה נולדה בגובה של קצת פחות משני מטרים ובמשקל של 55 ק"ג.