ארכיון: לווייני סטארלינק חולפים מעל ישראל
היום (ה') לפנות בוקר (שעון ישראל) שוגר מפלורידה מקבץ חדש של 23 לווייני סטארלינק - לווייני האינטרנט של חברת SpaceX. הם מצטרפים לאלפי הלוויינים של החברה שכבר מוצבים בחלל סביב כדור הארץ. מאז ששוגרו, הספיק המקבץ החדש להקיף את כדור הארץ מספר פעמים (כשעה וחצי לכל הקפה), והערב (יום ה'), מחר (שישי) ומחרתיים (שבת), יעברו הלוויינים בטור צפוף מעל שמי ישראל - בזמן המתאים, ובבהירות שאפשר יהיה לראותם ללא אמצעים מיוחדים כגון משקפת או טלסקופ.
שימו לב: ככל שזמן הצפייה סמוך לשיגור, כך רואים אותם צפוף יותר - אפילו לכדי קו ישר מואר שנע בכיפת השמיים. בכל סיבוב הם מתרחקים אחד מהשני - כך שבעוד יומיים הם צפויים להיראות כאוסף של נקודות שעוקבות אחד אחר השני.

אז מתי זה קורה?

הערב (ה') המעבר יתרחש בין השעות 20:35-20:40. הוא יחל ב-20:35 (זמן משוער ותלוי במיקום הצופה בישראל) מכיוון צפון-מערב, ובתוך 2 דקות טור הלוויינים יחלוף בסמוך לכוכב הצפון ויחל לרדת לכיוון צפון-מזרח – אז ייעלם בסמוך לאופק.
3 צפייה בגלריה
מעבר לווייני סטארלינק בשבוע שעבר
מעבר לווייני סטארלינק בשבוע שעבר
מעבר לווייני סטארלינק כפי שנראה משדה בוקר
(צילום: משה גלנץ)
ולמי שלא יצליח לצפות הערב, גם מחר ומחרתיים זה קורה – וכמעט באותן שעות ומאותו כיוון בשמיים. ביום שישי הלוויינים יעברו בשעה 20:38 עם מעבר גבוה יותר דרך קבוצת הכוכבים "הדובה הגדולה" שתהיה במרכז השמיים בעת המעבר; ובשבת (מוצ"ש) השיירה תעלה ב-20:38 מאותו כיוון, אך תנוע לכיוון דרום ותעבור בקבוצות הכוכבים "אריה" ו"בתולה" – ואז תיעלם כשתיכנס בצילו של כדור הארץ.
חשוב לזכור: בניגוד למעברים הנראים של תחנת החלל הבינלאומית, לא תמיד ניתן להעריך מה תהיה הבהירות של הלוויינים של חברת SpaceX. הדבר תלוי מאוד בזווית של כל אחד מהלווייניים ביחס לשמש (הלוויינים אינם פולטים אור, אלא מחזירים את אור השמש) וביחס לצופים, אך שווה לנסות לצפות בהם. מה שבטוח, שאם המעבר לא יאכזב, צפוי לנו מחזה מרהיב - "שרשרת פנינים" שחוצה את השמיים.
3 צפייה בגלריה
חיפה
חיפה
ארכיון - מעבר סטארלינק מעל חיפה
(צילום: מונט גלפז)

סטארלינק - כ-5,000 לוויינים פעילים

חברת SpaceX ובשמה המלא (Space Exploration Technologies Corporation) היא חברה אמריקנית המפעילה שירותי שיגור לחלל ומפתחת חלליות מטען וחלליות מאוישות. החברה נוסדה ב־2002 על ידי היזם אילון מאסק ומאז פיתחה את המשגרים פאלקון 1 ופאלקון 9 (אשר משמשים כעת לטובת שיגור הלוויינים), אשר תוכננו כך שיהיה אפשר לעשות בהם שימוש חוזר. החברה גם פיתחה את חללית המטען דרגון 1.0 ואת אחותה המאוישת דרגון 2.0, שטסו לחלל עשרות פעמים יחד, ובין היתר הביאו מטען ואסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.
בנוסף למשימות אלו החלה SpaceX במיזם אדיר למתן שירותי אינטרנט-לווייני. חזונו של מאסק הוא לספק גישה לאינטרנט לווייני לרוב שטחי כדור-הארץ באמצעות שיגור מערך של כ-42,000 לוויינים. כמות הלוויינים ששוגרו על-ידי החברה מאז החלה שגרת השיגורים 2018, עומדת למעלה מ-5,000 לוויינים פעילים המוצבים בגבהים בין 550 ל-1,250 קילומטרים מעל כדור הארץ, והם משמשים למעלה ממיליון וחצי מנויים ברחבי העולם, ביניהם גופים ביטחוניים, מדינות וגם אנשים פרטיים.

איך בכלל רואים לוויינים כה קטנים?

לגופים אלו אין אור משל עצמם והסיבה שניתן לראותם, היא בגלל שהם מחזירים את אור השמש. בכל לילה ניתן להבחין ממקומות חשוכים בלוויינים רבים חולפים בשמיים, ביניהם שרשרת לווייני סטארלינק, טלסקופ החלל האבל, וכמובן את תחנות החלל הבינלאומית והסינית. הם ייראו ככוכבים שנעים לאיטם בשמיים. הצפייה בהם אפשרית או בשעות הראשונות של הערב או לפנות בוקר (עד שעתיים אחרי השקיעה או משעתיים לפני הזריחה).
3 צפייה בגלריה
אחד מ־5,500 לווייני סטארלינק בחלל
אחד מ־5,500 לווייני סטארלינק בחלל
הפאנלים הסולאריים שלהם מחזירים את האור המגיע מהשמש. בתמונה אחד מ־5,500 לווייני סטארלינק בחלל
(צילום: יח"צ סטארלינק)
בפרק הזמן הזה אור השמש פוגע בלוויינים (אסטרונאוט בתחנת החלל שיביט מהחלון בזמן הזה יראה עדיין את השמש מעל האופק) ולכן האור המוחזר שלהם על רקע השמיים החשוכים יבלוט ויהיה ניתן לראותם. מהירות הלוויינים, ביניהם תחנת החלל הבינלאומית והסינית היא כ-28,000 קילומטרים בשעה, כ-8 קילומטרים בכל שניה, ובתוך כשעה וחצי יסיים הלוויין סיבוב שלם סביב כדור הארץ. מה שאומר שהאסטרונאוטים זוכים לראות את השמש שוקעת וזורחת בכל יממה 16 פעמים.
הצלחתם לצפות? כתבו לנו בתגובות
לסיפורי אסטרונומיה מרתקים ולמידע נוסף על כוכבי השמיים, תופעות מעניינות, סיורים ותצפיות כוכבים, ואירועים אסטרונומיים נוספים, תוכלו למצוא באינסטגרם, בפייסבוק ובאתר של שירת הכוכבים.