"איפקס" חי לפני כ-150 מיליון שנה, גובהו היה כ-3.3 מטרים, והוא "בין השלדים השלמים ביותר שנמצאו אי פעם". השבוע נמכר בבית המכירות בבית המכירות הפומביות סותביס בניו יורק שלד של סטגוזאורוס בסכום שיא של 44.6 מיליון דולר.
 
(צילום: רויטרס)

השיא הקודם, שהיה שייך לטירנוזאורוס רקס שכונה "סטן", נרשם ב-2020. אלא שאז הסכום ששולם היה "רק" 31.8 מיליון דולר.
בבית המכירות בבית המכירות הפומביות סותביס ציפו שהסטגוזאורוס, המכונה "איפקס", יימכר בסכום של בין 4 ל-6 מיליון דולר. אבל במהלך המכירה המחיר זינק במהירות, כשמציעים העבירו הצעות גבוהות דרך הטלפון.
לאחר המכירה ששברה שיאים וההתרגשות הגדולה באולם בניו יורק, מנהלת המכרז שאלה את עמיתתה קסנדרה האטון, ראש תחום המדע העולמי של סותביס, "האם את צריך סיגריה?"
"איפקס התגלה" במאי 2022 על אדמתו הפרטית של הפלאונטולוג ג'ייסון קופר. בית המכירות הודיע כי הוא שיתף פעולה עם קופר על מנת "לתעד את כל התהליך, מגילוי וחפירה ועד לשיקום, הכנה והרכבה", על מנת להבטיח את "הסטנדרטים הגבוהים ביותר וגם שקיפות".
2 צפייה בגלריה
השלד של "איפקס" הסטגוזאורוס
השלד של "איפקס" הסטגוזאורוס
השלד של "איפקס" הסטגוזאורוס
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
2 צפייה בגלריה
השלד התגלה ב-2022. "איפקס" הסטגוזאורוס
השלד התגלה ב-2022. "איפקס" הסטגוזאורוס
השלד התגלה ב-2022. "איפקס" הסטגוזאורוס
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
המכירה הפומבית השבוע באה בעקבות מגמת עלייה במכירת שרידי דינוזאורים בשנים האחרונות. שלדי סטגוזאורוס כבר מוצגים ברחבי העולם, אבל לפי סותביס, "איפקס" גדול ב-30% מ"סופי", הסטגוזאורוס השלם ביותר שהוצג עד כה לציבור, ושוכן במוזיאון הטבע בלונדון.
סטגוזאורוס היה מין של דינוזאור ממשפחת הסטגוזאוריים, שחי בתקופת היורה העליונה, לפני כ-150 מיליון שנה. הוא היה דינוזאור צמחוני גדול עם מבנה גוף ייחודי. אחד המאפיינים הבולטים של הסטגוזאורוס הם הלוחות הגדולים שנמצאו על גבו, שהיו מסודרים בשני טורים לאורך הגב. בנוסף, היה לו זנב עם קוצים בקצה, ששימש כהגנה נגד טורפים.
הסטגוזאורוס היה בעל ראש קטן יחסית לגופו הגדול וארבע רגליים עבות. גודלו הממוצע היה כ-9 מטרים אורך ומשקלו הגיע לכ-3-2 טונות. הלוחות שעל גבו כנראה שימשו לוויסות חום הגוף או כהגנה מפני טורפים.