מספר שריפות היער באמזונס, בחלקים השייכים לברזיל, הגיע בשבוע שעבר לשיא של כמעט 15 שנה. כך אמרו גורמים רשמיים במדינה, שהתייחסו להמשך ההרס המתקדם של יער הגשם הגדול בעולם. בסוכנות החלל של ברזיל אמרו כי מניתוח מידע שהגיע מלוויינים זוהו 3,358 שריפות באמזונס ביום שני האחרון, המספר הגבוה ביותר ביממה אחת מאז ספטמבר 2007.
3 צפייה בגלריה
מספר השריפות היומי - הגבוה מאז ספטמבר 2007
מספר השריפות היומי - הגבוה מאז ספטמבר 2007
מספר השריפות היומי - הגבוה מאז ספטמבר 2007
(צילום: AFP)
מדובר במספר שריפות הגבוה פי שלושה מהיום שכונה "יום האש" ב-10 באוגוסט 2019 – כשחקלאים הציתו שטחי יער באופן מתואם, דבר שגרם לשריפת כמויות אדירות של יערות גשם במדינה פארה שבצפון ברזיל.
בשריפות לפני כשלוש שנים הגיע עשן אפור וסמיך לסאו פאולו, הנמצאת כ-2,500 ק"מ משם, דבר שעורר זעם עולמי, בשל הפגיעה הקשה באחד המשאבים החיוניים ביותר של כדור הארץ, במאבק בהתחממות הגלובלית.
תוצאות כריתת יערות האמזונס בברזיל
(באדיבות: גרינפיס)

אלברטו סצר, ראש תוכנית ניטור האש בסוכנות החלל של ברזיל, אמר כי הפעם אין אינדיקציה לכך שהשריפות שפרצו ביום שני האחרון – היו מעשה מתואם של חקלאים, הרוצים לפנות שטחי יער לטובת גידול בקר או סויה. "האזורים שבהם מתרחשות הכי הרבה שריפות נעים יותר ויותר צפונה", אמר סצר בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית.
באוגוסט, כך אומרים בברזיל, מספר השריפות הולך וגדל מפני שמזג האוויר הופך להיות יבש יותר.
3 צפייה בגלריה
עצים שנשרפו באמזונס
עצים שנשרפו באמזונס
עצים שנשרפו באמזונס
(צילום: AFP)
זו הייתה שנה מדאיגה עד כה עבור היער, שכאמור מסייע כגורם מרכזי נגד התחממות כדור הארץ. סוכנות החלל של ברזיל זיהתה במהלך חודש יולי 5,373 באמזונס בשטח שבשליטת ברזיל. חלק מהשריפות בערו כמה ימים. מדובר בעלייה של 8 אחוזים לעומת מספר השריפות שזוהו באזור ביולי 2021.
בברזיל אמרו כי בחודש אוגוסט זוהו עד כה 24,124 שריפות, וככל הנראה זה יהיה אוגוסט החמור ביותר מבחינת מספר השריפות, בתקופת שלטונו של הנשיא ז'איר בולסונרו. עם זאת, המספר נמוך בהרבה ממספר השריפות שזוהו ב-2005, אז נרשמו 63,764 שריפות באמזונס הבריזלאי.
הנשיא בולסונרו, בעל ברית של חקלאים, מתמודד עם ביקורת בינלאומית קשה בשל הרס יערות הגשם באמזונס בזמן כהונתו. מאז שנכנס לתפקידו בינואר 2019, כריתת היערות השנתית הממוצעת באמזונס בברזיל גדלה ב-75% בהשוואה לעשור הקודם. הנשיא דחה את הביקורת עליו. "לאף אחד שתוקפים אותנו אין את הזכות. הם רצו יער יפה, הם היו צריכים לשמר את אלה שהיו במדינות שלהם", כתב בולסונרו ביום חמישי האחרון. "האמזונס שייך לברזילאים והמצב תמיד יהיה כך".

"שריפות שאינן מתרחשות באופן טבעי"

אז למה פורצות כל כך הרבה שריפות באמזונס. בכתבה של סוכנות הידיעות רויטרס נכתב כי "בניגוד לשריפות יער באירופה או בארצות הברית, השריפות באמזונס אינן מתרחשות באופן טבעי. חקלאים כורתים את היערות ומציתים עצים על מנת לפנות אדמה, לעתים השריפות יוצאות מכלל שליטה".
3 צפייה בגלריה
האמזונס שוב עולה באש
האמזונס שוב עולה באש
האמזונס שוב עולה באש
(צילום: AFP)
למה דווקא באוגוסט ובספטמבר יש הכי הרבה שריפות? "שני החודשים האלה הם שיא העונה היבשה באמזונס, אז קשה יותר לשלוט בשריפות. תחילתה ההדרגתית של העונה הגשומה באוקטובר מביאה בדרך כלל הקלה".
האם שינויי האקלים משפיעים על השריפות באמזונס? "מבחינה היסטורית, יער גשם בתולי יישאר לח לאורך כל השנה ויתנגד לשריפות. אבל שינויי האקלים מובילים לטמפרטורות גבוהות יותר ולתנאים יבשים יותר, שמקשים על השליטה על האש".
האם כמות השריפות עלתה מאז שבולסונרו החל לכהן כנשיא ברזיל? "ממשלתו קיצצה את התקציב עבור סוכנויות איכות הסביבה, הגבילה את סמכויותיהן להילחם בפשעים וחסמה את המערכת להטלת קנסות על עבירות סביבה. מומחים אומרים כי תחת שלטון בולסונרו חקלאים, חוואים ובעלי אדמות מרגישים חיזוק להרוס את היער מבלי לחשוש מעונש. בולסונרו אומר שיש לפתח אזורים מוגדים באמזונס לכרייה וחקלאות כדי להילחם בעוני".