בירוא יערות ביער האמזונס שבברזיל הגיע לרמות שיא עבור חודש אפריל, ולעלייה של 74% לעומת השטח שנהרס באותו החודש אשתקד - השיא הקודם של אפריל. כך עולה מנתוני ממשלת ברזיל שפורסמו ביום שישי האחרון.
4 צפייה בגלריה
האמזונס נשרף
האמזונס נשרף
האמזונס נשרף
(צילום: AFP)
לפי הסוכנות לחקר החלל הברזילאית (INPE), ב-29 הימים הראשונים של חודש אפריל, כריתת היערות באזור הסתכמה ב- 1,012.5 קמ"ר. חודש אפריל הנוכחי הוא ה"שיא" החודשי השלישי השנה, לאחר ש"שיאים" חדשים תועדו השנה גם בחודשים ינואר ופברואר.
ההרס של האמזונס של ברזיל בארבעת החודשים הראשונים של השנה הגיעו גם הם לשיא: 1,954 קמ"ר - יותר מפי שניים מהשטח של העיר ניו יורק. מדובר בעלייה של 69% לעומת התקופה הזהה בשנה שעברה.
4 צפייה בגלריה
תמונות השנה AFP אזור שרוף אמזונס ברזיל מדינת רונדוניה
תמונות השנה AFP אזור שרוף אמזונס ברזיל מדינת רונדוניה
אזור שרוף באמזונס, ברזיל
(צילום: AFP)
בירוא היערות באמזונס עלה מאז שב-2019 החל לכהן הנשיא הנוכחי של ברזיל, ז'איר בולסונארו. הנשיא סבור כי חקלאות וכריה בשטחי האמזונס יפחיתו את העוני באזור.
בתגובה לנתונים, המשרדים להגנת הסביבה צדק של ברזיל מסרו כי הממשלה פועלת רבות כדי להחלם בפשעים סביבתיים, וכי שוטרים וגורמי סמכות סביבתיים משתפים פעולה באשר לפעולות נגד בירוא יערות באמזונס.
4 צפייה בגלריה
אזור שבו נכרתו עצים בחודש ספטמבר באמזונס
אזור שבו נכרתו עצים בחודש ספטמבר באמזונס
אזור שבו נכרתו עצים בחודש ספטמבר באמזונס
(צילום: AFP)
אן אלנקר, ראש המכון למחקר סביבתי של האמזונס (IPAM), אמרה שהיא ציפתה שבירוא היערות ימשיך להסלים לקראת הבחירות לנשיאות ברזיל, שייתרחשו באוקטובר הקרוב, כפי שהיה בשלוש שנות הבחירות הקודמות. זאת משום שגורמים הממשלתיים בחוששים ממצביעים עושים לרוב פחות כדי לאכוף את החוק. עם זאת, היא קראה לעלייה בהרס היערות "הזויה". "נראה שפינוי יערות הפך למוסדי במדינה שבה זה נפוץ, נשבר שיא אחר שיא", אמרה.
שימור יער האמזונס הוא חיוני לבלימת שינוי האקלים. זאת בשל הכמות הרבה של גזי החממה שהוא אוגר וסופג.
ממחקר שפורסם בחודש מרץ האחרון בכתב העת Nature Climate Change עלה כי יערות הגשם מאבדים את יכולתם להתאושש והם עלולים להפוך לסוואנה. למצב כזה, שיהיה בלתי הפיך, יהיו השלכות קשות על כדור הארץ כולו. החוקרים הזהירו כי יערות האמזונס עשויים להתקרב ל"נקודת אל חזור" מהר יותר ממה שסברו בעבר.
4 צפייה בגלריה
שטח עצום נשרף השנה באמזונס
שטח עצום נשרף השנה באמזונס
שריפה באמזונס
(צילום: AFP)
החוקרים ניתחו נתוני לוויין שנאספו במשך 25 שנים. הם בחנו את העמידות של האמזונס בפני פגעי אקלים, כגון בצורת ושריפות. התוצאות היו עגומות והראו כי שלושה רבעים מהשטח של האמזונס נפגע, כשבאזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהרס שגרמו הלהבות או כתוצאה מהבצורת, נמצא כי יכולתו של היער להשתקם פחתה בכ-50%. כך אמר פרופ' טים לנטון, מנהל המכון הגלובלי לשינויי אקלים ומדעי מערכות כדור הארץ באוניברסיטת אקסטר, בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית.
מעט פחות מ-20% אחוז מיערות הגשם באמזונס - המשתרעים על פני יותר מ-5 מיליון קמ"ר בתשע מדינות - הושמדו או הושחתו מאז 1970, בעיקר לייצור מוצרי עץ, סויה, שמן דקלים, דלק ביולוגי ובשר בקר.