פסטיבל דרום אדום, המסמל את פריחתו של הנגב המערבי - בפריחת הכלניות ופריחה כלכלית, הוא אחד המיזמים המזוהים ביותר עם אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש המועצה האזורית שער הנגב, שנרצח ב-7 באוקטובר כשיצא להגן על הקיבוץ שבו הוא התגורר בכיתת הכוננות של כפר עזה.
ליבשטיין היה הנרצח הראשון ששמו הותר לפרסום ממתקפת 7 באוקטובר. בנו, ניצן (19) ז"ל, הוגדר נעדר 12 ימים, עד שאותרה גופתו. כעת, לכבוד ט"ו בשבט, יוטסו פקעות כלניות אדומות לרחבי אירופה ויישתלו במוסדות קהילות יהודיות, לזכרו של מייסד הפסטיבל ליבשטיין ז"ל.
2 צפייה בגלריה
ורד ליבשטיין יחד עם דותן אטקינס, מתנדב בתוכנית נטעים
ורד ליבשטיין יחד עם דותן אטקינס, מתנדב בתוכנית נטעים
ורד ליבשטיין יחד עם דותן אטקינס, מתנדב בתוכנית נטעים
(צילום: בר נסיה)
מי שעומדות מאחורי המיזם ואחראיות לשליחת הפקעות, הן תוכנית "נטעים" מבית WeKibbutz - שהקים ליבשטיין, והתנועה הקיבוצית במסגרת פעילותה לחיזוק הקשר עם יהדות התפוצות. פקעות הכלניות מסמלות את החיבור בין שתי אהבותיו הגדולות של ליבשטיין: אזור שער הנגב, שבו חי ופעל ושעל הגנתו הקריב את חייו, והחיבור המיוחד ליהודי התפוצות.
הפרויקט גם מחבר בין שתיים מהתוכניות הרבות שהקים ליבשטיין: "נטעים" שהוקמה ב-2018 במטרה לבנות ולחזק את הזהות היהודית והישראלית בתוך קהילות קטנות ברחבי העולם, ופסטיבל דרום אדום.
2 צפייה בגלריה
אופיר ליבשטיין ניצן ליבשטיין
אופיר ליבשטיין ניצן ליבשטיין
נרצחו ב-7 באוקטובר. אופיר ליבשטיין ובנו ניצן
(צילום: דוברות שער הנגב)
"אופיר, שותפי לעשייה בקרב קהילות התפוצות", סיפרה שירי מדר, מנכ"לית WeKibbutz, "הוא היה יזם פורץ דרך וייסד את דרום אדום ואת נטעים. לאור עשייתו, יחולקו פקעות הכלניות המרהיבות באמצעות פעילי נטעים ויגיעו בט"ו בשבט לקהילות הקטנות. הכלניות מייצגות את הפריחה, הלבלוב והיופי שאופיר הביא לעולם, ולאורו נמשיך".
פסטיבל דרום אדום מביא עשרות אלפי תיירים מהארץ והעולם בכל שנה ליהנות מפריחת מרבדי הכלניות האופיינית לאזור צפון הנגב בחודשים ינואר-פברואר, וכן מהופעות, שווקים, לינה כפרית ועוד. הפסטיבל היווה חלק בלתי נפרד מליבשטיין, שהוא ורעייתו ורד היו אלה שיזמו אותו.
לאחרונה הוכרז שהפסטיבל יתקיים גם השנה, חרף המלחמה. "פרויקט הפצת הכלניות לקהילות התפוצות מסמל מבחינתי בדיוק את כל מה שאופיר האמין בו, ובנה לכל אורך חייו", אמרה אלמנתו, ורד. "הקשר העמוק בין ערכי הקיבוץ והמדינה ליהדות העולם, דרך החיבור לטבע הנהדר שיש לנו בצפון הנגב"