מבזק חדשות טובות


שידור כזה לא הייתם רוצים לפספס: מדענים צפו לראשונה אי פעם בכוכב מתפוצץ בזמן אמת לסופרנובה לוהטת. גורלו של הכוכב הענק האדום, שממוקם כ-120 מיליון שנות אור מכדור הארץ, נגזר עליו, וכבר יותר מ-100 ימים לפני קריסתו הסופית, כיוונו החוקרים את הטלסקופים שלהם עליו בתקווה לצפות במתרחש.
4 צפייה בגלריה
כך נראה הפיצוץ
כך נראה הפיצוץ
כך נראה הפיצוץ
(איור: מתוך המחקר)
וזה קרה – הם ראו הבזקי אור בהירים, כדורי גז גדולים מתפוצצים אל הריק שבחלל. "זוהי פריצת דרך בהבנה שלנו מה קורה לכוכבים מאסיביים רגע לפני שהם מתים", אמר מחבר המחקר.
מדובר בכוכב עצום מימדים, ומדובר בשלב מאוחר בהתפתחות כוכב. מדענים כבר צפו בענקים אדומים לפני שהפכו לסופרנובות, אבל הם מעולם לא ראו את כל התהליך מתרחש - עד עכשיו. אגב, הכוכב התפוצץ לפני כ-120 מיליון שנים ורק עכשיו אפשר לצפות בתיעוד מכדור הארץ.
4 צפייה בגלריה
הפיצוץ בשחור לבן
הפיצוץ בשחור לבן
הפיצוץ בשחור לבן
(צילום: מתוך המחקר)
ומהחלל בחזרה לכדור הארץ. חוקרים מקווים שניתן יהיה להציל מינים בסכנת הכחדה באמצעות DNA שבאוויר.
החוקרים הסבירו כי האוויר סביבנו נושא עקבות ניתנים לזיהוי של בעלי חיים – העקבות האלה עשויים לעזור לנו לחולל מהפכה בדרך שבה אנחנו עוקבים אחר אוכלוסיות בסכנת הכחדה, ואוכלוסיות שקשה לעקוב אחריהן באמצעות אמצעים מסורתיים של תצפית.
4 צפייה בגלריה
בודקים שרידי DNA באוויר
בודקים שרידי DNA באוויר
בודקים שרידי DNA באוויר
(צילום: Elizabeth Clare)
שני מחקרים חדשים שנערכו במקביל שכפלו את הממצאים וגילו שניתן לזהות DNA סביבתי, שנפלט מבעלי חיים, הודות למכשירי ואקום שלוכדים ומסננים דגימות. ב-40 דגימות בלבד, הם זיהו במרחק של מאות מטרים מהמקום, 49 מינים וביניהם יונקים, ציפורים, דו-חיים, זוחלים ודגים.
ורגע לפני סיום מבזק החדשות הטובות, הכירו את הלוחשת לדבורים: אריקה תומפסון מטקסס עזבה את העבודה שלה ב-2019 ברגע שהחליטה שהייעוד שלה בחיים הוא להציל דבורים ולהגדיל את האוכלוסייה שלהן, בידיים חשופות.
4 צפייה בגלריה
לגעת בדבורים בלי הגנה
לגעת בדבורים בלי הגנה
לגעת בדבורים בלי הגנה
(צילום: Texas Beesworks)
אריקה מצילה ומטפלת בהן ללא כפפות מגן – והפכה לדבוראית במשרה מלאה. מעבירה אותן ממקום למקום, מסייעת להן בבניית כוורות והכל בזהירות רבה. יש לה עמוד טיקטוק מצליח והיא נשאלת שם הרבה פעמים למה היא עובדת בלי כפפות ואיך זה שהן לא עוקצות אותה. היא מבחינה בהתנהגות שלהן ויודעת, כך היא אומרת, אם הן עלולות לעקוץ אותה. "זה הכל עניין של הרמוניה וקריאת מצב הרוח שלהן".
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי