מבזק חדשות טובות  
(צילום: משי בן עמי)

נפתח את מבזק החדשות הטובות עם תעלומה שנפתרה אחרי עשרות שנות חיפוש. שרידי הזאב הטסמני האחרון הידוע לנו - שנחשב כי אבדו במשך יותר מ-80 שנה - נמצאו מונחים להם בארון במוזיאון באוסטרליה.
הזאבים הטזמנים היו חיות כיס בעלת פרווה מפוספסת, שנשאו דמיון רב לכלבים. גורלם לקח תפנית טרגית כאשר האדם הלבן הגיע לטסמניה, ואיתו אבק השריפה. במשך שנים צדו בני אדם את הזאבים הטסמנים.
3 צפייה בגלריה
זאב טסמני
זאב טסמני
הזאב הטסמני האחרון
(צילום: University of Melbourne)
הזאב הטסמני האחרון מת בגן חיות בהובארט שבאוסטרליה בשנת 1936 ואז הוכרז כמין נכחד. לאחר מותו של הזאב האחרון, השרידים שלו נמסרו למוזיאון מקומי. מאז, כל מה שקרה - הפך לתעלומה מתמשכת, ואיש לא ידע מה עלה בגורל השרידים. המוזיאון איבד את עקבותיהם, וההערכה הייתה שהשרידים הגיעו אל מחוץ למוזיאון, ואולי אף לאשפה.
אבל כעת התמונה השתנתה לחלוטין. מחקר חדש גילה שהם היו במוזיאון לאורך כל הזמן, אבל לא קוטלגו כראוי. במהלך סריקה של אוספי המוזיאון, נמצאה הדגימה הנעדרת במחלקת החינוך, באחד הארונות. מסתבר שבמוזיאון השתמשו בשרידים הללו כחלק מתערוכה חינוכית נודדת ברחבי אוסטרליה, מבלי לדעת שאלו שרידיו של הזאב הטסמני האחרון.
והאם הוא יחזור? בחודש מרץ חוקרים מאוניברסיטת מלבורן באוסטרליה הודיעו שהם ינסו להחזיר לחיים את הזאב הטסמני.
ועכשיו, לא רק דובים. הידעתם שיש אלמוגים שישנים שנת חורף? וכשהם עושים זאת, החיידקים סביבם עוזרים להם להיבנות מחדש.
אלמוג הכוכב הצפוני, שנקרא גם Astrangia poculata, מבלה את שנת החורף שלו במצב של תרדמת מלאה, כתוצאה מגורם לחץ סביבתי. במקרה הזה קור. כשטמפרטורת המים יורדת, הוא נכנס לשינה עמוקה, מחביא את מחושיו, מפסיק לאכול ומתעלם ממגע פיזי.
3 צפייה בגלריה
איך שורדים האלמוגים?
איך שורדים האלמוגים?
איך שורדים האלמוגים?
(צילום: Roger Williams University)
על פי מחקר חדש שערכו חוקרי מאוניברסיטת קליפורניה, יש קהילות מיקרוביאליות שחיות על האלמוגים, ומסייעות להם להגיע מוכנים לעונה הבאה, לכשיתעוררו.
איך הם עושים את זה? הם מספקים להם חומרים מזינים ודואגים להם שלא ימותו. התגלית הזאת עשויה לתת לנו מושג טוב יותר כיצד אלמוגים יכולים להגיב לשינויי אקלים, כיוון שככל שמי האוקיינוס מתחממים, כך ההגנה על האלמוגים בצורת חיידקים תהיה חיונית ומצילת חיים.
ולסיום, מה הסוד לחיים ארוכים ומאושרים? תשאלו את ג'ונתן, שחוגג בימים אלה את יום הולדתו ה-190 ומתגאה בתואר "חיית היבשה המבוגרת בעולם".
3 צפייה בגלריה
חוגג 190. הצב ג'ונתן
חוגג 190. הצב ג'ונתן
חוגג 190. הצב ג'ונתן
(צילום: St. Helena Tourism)
ג'ונתן נולד בתחילת המאה ה-19 ומתגורר כבר 140 שנה באי סנט הלנה, השוכן בדרום האוקיינוס האטלנטי. יש לו וטרינר צמוד בעשרות השנים האחרונות, שממשיך לטפל בו גם אחרי שפרש מהשירות הווטרינרי.
ג'וני באמת ראה הכל במאה ה-20, החל ממלחמות עולם ועד מלכים ומלכות שהתחלפו, ומדובר בתקופת חיים באמת יוצאת דופן. לתושב מספר 1 של האי הכינו חגיגת יום הולדת מפוארת שנפרסה על פני שלושה ימים, וכללה אירועים מיוחדים, מאכלים שהוא אוהב, פוסטרים וקישוטים. אז מה נאחל לצב שיש לו הכל?
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי