כשאתם זורקים פסולת לים - תראו מה עלול לקרות: צב ים, שסביב גופו נכרכה פסולת פלסטיק - חולץ על ידי צוות צוללים ממחלקת ים של חברת החשמל, סמוך למזח בתחנת הכוח אורות רבין שבחדרה.
צב ים נלכד בפסולת פלסטיק בחדרה
(צילום: גידי לוי, חברת החשמל)


אנשי חברת החשמל, שהיו בעבודה שגרתית במקום, הבחינו בצב הים שהיה במצוקה. אחד הצוללים קפץ לים, הוציא את הצב, הזעיק את פקח היחידה הימית ברשות הטבע והגנים, איתי שנרצל, שהגיע לאסוף את הצב. הצב הועבר לטיפול במרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים במכמורת, שבו חברת החשמל שותפה ותומכת בהצלת צבי ים.
גיא אבגי, מטפל ראשי במרכז הצלה לצבי ים של רשות הטבע והגנים, סיפר: "מדובר בצב ים ירוק צעיר, שהגיע למרכז ההצלה כשהוא פצוע. בדקנו את הצב ונתנו לו טיפול ראשוני שכלל אנטיביוטיקה ונוזלים. אני מקווה שלא יתפתח זיהום כתוצאה מההסתבכות בפלסטיק".
ד״ר יניב לוי, מנהל מרכז הצלה לצבי ים ברשות הטבע והגנים, הוסיף: "בארבע השנים האחרונות נראתה עליה דרסטית במספר צבי הים הצעירים (ירוקים וחומים) המטופלים במרכז ההצלה, בעקבות הסתבכות צווארם ו/או גפיהם בשקי יוטה ארוגים, העשויים מסוג פלסטיק הנקרא פוליפרופילן".
2 צפייה בגלריה
חילוץ צב הים
חילוץ צב הים
חילוץ צב הים
(צילום: גידי לוי, חברת החשמל)
מדובר בשקים שמשמשים במגוון תעשיות בשל הזמינות והעמידות שלהם (כמו בנייה, חקלאות וכדומה). כאשר הם נמצאים כרוכים בצבי ים הם כבר קרועים ופרומים, כנראה בגלל שנחתכו ונזרקו לים במכוון. לאחר ההסתבכות בשק, כל מאמץ של הצב לשחות או לצלול גורם לחתכים, שברים ונמקים בגפיים, ובסופו של דבר לאובדן שלהן כתוצאה מחיכוך איטי בפסולת.
כתוצאה מכך סובלים הצבים גם מתשישות ומתת תזונה, שכן הם מתקשים לשחות ולצוד, וניזונים מחוטי השק הסינתטיים וחומרים צפים אחרים כמו פיסות פלסטיק וחלקיקי מיקרופלסטיק. קטיעת הגפיים מורידה את הסיכויים שלהם לשרוד, ולטווח ארוך, קרוב לוודאי, תשפיע על הצלחתם ברבייה ובקינון - ומכאן שבעיה זו מסכנת את האוכלוסייה כולה.
2 צפייה בגלריה
הצב הפצוע מקבל טיפול
הצב הפצוע מקבל טיפול
הצב הפצוע מקבל טיפול
(צילום: גיא אבגי, רשות הטבע והגנים)
אנשים רבים, שמוצאים את צבי הים הצעירים, חשים במצוקתם וממהרים להתיר אותם מן הפסולת, ואף לשחרר אותם בחזרה לים. ברשות הטבע והגנים הזהירו ואמרו כי התרת הפסולת משולה למעשה להתרה של חסם עורקים, וגורמת לשחרור נוזלי לימפה, רעלנים ופתוגנים (גורמי תחלואה) למחזור הדם של הצב ואלה עשויים לגרום לזיהום מערכתי, שללא התערבות רפואית, לרוב מסתיים במות הצב. אי לכך, מדגישים ברשות הטבע והגנים, אין לנסות ולשחרר את הצב מהשק ומחוטיו. יש לדווח ולהעביר אותו לטיפול רפואי של אנשי מקצוע כשהוא מחובר לפסולת כפי שנמצא, גם אם למראית עין הוא נראה בריא.
מצאתם צב ים מסובך בפסולת? דווחו מיד למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639* אל תסירו את הפסולת ואל תשחררו את הצב חזרה לים. חסימה על ידי פסולת גורמת לנמק והסרתה עלולה לגרום לזיהום ולמות הצב. הישארו עם הצב עד להגעת פקח/מתנדב שיביאו אותו לטיפול במרכז הארצי להצלת צבי ים. למידע נוסף על אודות מפגע שקי הפלסטיק: https://www.seaturtles.parks.org.il/plastic-sacks