במשרד החקלאות חוששים: פסילת ההדר האסייתית, מזיק של עצי הדרים, החלה לפלוש גם לחצרות בתים פרטיים. פסילת ההדר האסייתית היא נשאית של מחלת הגריניג - מחלה חשוכת מרפא, שגרמה לנזקים כבדים לענפי ההדרים בכל מקום בעולם בו היא פגעה. היא נחשבת למחלה המסוכנת ביותר בעולם ההדרים.
בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות זיהו לאחרונה נגעים חדשים באזור עמק הירדן. הנגעים אותרו בגינות נוי ובחצרות פרטיות. חקלאים רבים איבדו את מטעי ההדרים שלהם במסגרת הניסיונות להשמיד את המזיק. בעמק חפר התגלתה הפסילה בכ-800 דונם של פרדסים.
2 צפייה בגלריה
פסילת ההדר האסייתית
פסילת ההדר האסייתית
פסילת ההדר האסייתית
(צילום: משרד החקלאות)
הסכנה בפסילת ההדר היא שהחרק הוא נשא של מחלת הגרינינג, המחלה המסוכנת ביותר לעצי הדר. המקור של המזיק הוא בדרום מזרח אסיה, בעשור האחרון הוא מתפשט בעולם וגרם לנזקים עצומים בארה"ב ובדרום אמריקה.
יו"ר ארגון מגדלי ההדרים, דניאל קלוסקי, הסביר: "יש פרוטוקול עבודה איך לטפל ובמה לטפל. זה דבר שצריך להדאיג אותנו. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שהמזיק יתפשט בארץ. אנחנו לא יודעים כמה זמן הוא נמצא בארץ ולא איך הגיע. צריך לתת ציון לשבח לאנשי השירותים להגנת הצומח. משרד החקלאות יודע להרוג את החקלאות, אבל בשירותים להגנת הצומח נותנים את הנשמה".
בכמה שיחי מוריה מכבדית בין שבילי קיבוץ שמיר שבגליל העליון אותרו השבוע החרקים הקטנטנים. "בסקר שערכו אנשי המחלקה להגנת הצומח הם הראו לי שאיתרו כמה חרקי פסילת ההדר. אני מעריך שינקטו בהליך הדברה שיגרתי ויטפלו בהן", אמר דודו טריגר, אחראי הגינון בקיבוץ. "יש אלפי סוגים של כנימות והסוג הזה לא מסוכן חלילה ולרוב לא יישא את המחלה. אנחנו מתרשמים מהטיפול הרציני ומאמינים שבשיתוף פעולה ודיווח של תושבי האזור, אם יבחינו בכנימה, נצליח להגן על ההדרים שלנו".
אבל יש חקלאים שמודאגים יותר. "הפסילה הולכת ומתפשטת בגליל ומאוד מדאיגה אותנו", אמר רוני ליטבק, מנהל המטעים והפרדסים בקיבוץ עמיר שבגליל העליון. הוא מתרשם כי מאמצי מערכי ניטור המזיקים המקצועיים במשרד החקלאות מתייחסים לאירוע ברצינות רבה ועוברים בכל יישובי אצבע הגליל במאמצים לאתר עצים שנפגעו מהמזיק ולטפל בהם. "ברור כי אסור להקל ראש מול אירוע כזה ואנחנו מקווים שהמחלה שהכנימה הזאת עלולה לשאת, לא תגיע לכאן", הוא הוסיף.
המחשבה על כישלון במאבק מול הכנימה הסוררת, שחדרה לאזור מצמררת אותו. "אנחנו יודעים שבקליפורניה לא הצליחו להשתלט על האירוע ולהבין אותו בזמן, וכשהתחילו להילחם במחלה הזאת היו צריכים להשמיד 9 מיליון דונם של הדרים", אמר ליטבק.
2 צפייה בגלריה
פסילת ההדר האסייתית
פסילת ההדר האסייתית
פסילת ההדר האסייתית
(צילום: משרד החקלאות)
נכון להיום לא נמצאו עצים שנדבקו במחלת הגריינדד, שאותה מעבירה הכנימה. בקיבוצים שבו אותר המזיק כמו דפנה, הגושרים ודן מתוכנן טיפול נקודתי למניעת התפשטות המזיק. "אצלנו בקיבוץ עמיר לא היא לא נמצאה בינתיים וגם לא בשדה נחמיה ואחרים", הוסיף ליטבק. "ככל שננטר ונמצא את המזיק מוקדם, כך הסיכוי שהמחלה תגיע הוא הרבה הרבה יותר נמוך. וגם אם המחלה תגיע, ככל שתטפל בה מוקדם יותר אז נוכל לבצע מהלכים נוספים בהצלת הפרדס לפני איבוד שליטה שסופה עקירת הפרדס. צריך לזכור כי פסילת ההדר האסייתית הוא לא הבעיה, אלא המחלה שהכנימה הזאת עלולה לשאת - היא המסוכנת".
שלומית ציוני, מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, סיכמה: "פסילת ההדר האסייתית פלשה לתוך שטחי הרשויות המקומיות, ולתוך גינות נוי וחצרות פרטיות. מצב זה, שבו ההדבקה פולשת מחוץ לשטח חקלאי לתוך היישובים, מקשה על ביצוע פעולות ממוקדות ומידיות. הפסילה יחסית קלה לזיהוי באמצעות כמה כללים פשוטים. יחד נוכל לעזור למגדלי ההדרים במאבקם במזיק החדש, ולבער אותו מגבולותינו. זיהיתם את הפסילה? דווחו לנו. מוקד משרד החקלאות ופיתוח הכפר זמין 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, במספר 6016*".