הצלת צבי ים וטיפול
(תיקון קרדיט: אולגה ריבק, רשות הטבע והגנים)

ארבעה צבי ים שנפלטו תשושים מהים וצבי שסובל מהיפותרמיה ניצלו בזכות אזרחים עירניים, והועברו לטיפול על ידי פקחי רשות הטבע והגנים.
ד״ר יניב לוי, מנהל מרכז הצלה לצבי ים ברשות הטבע והגנים, סיפר כי ״בימים אלו של סערת החורף הראשונה 'כרמל', המרכז הארצי להצלת צבי ים קיבל כבר ארבעה צבי ים שנפלטו לחוף".
4 צפייה בגלריה
שמירה על צבי ים
שמירה על צבי ים
צב ים שנפלט לחוף
(רשות הטבע והגנים)
ד"ר לוי סיפר כי צב ים חום צעיר, נמצא על ידי אזרח בחוף קיסריה וקיבל את השם 'אדיר'. צב ים חום נוסף, הפעם נקבה גדולה, נמצאה בחוף גן לאומי פלמחים ונאספה על ידי צוות הגן הלאומי של רשות הטבע והגנים. היא זכתה לשם 'מנגיסטו' (פירוש השם: 'מלך' באמהרית), והובאה למרכז ההצלה על ידי אמנון אילני, מתנדב רשות הטבע והגנים. כמו כן, צב ים חום גדול נמצא על ידי אזרח בחוף הסטודנטים חיפה, ונקרא 'כרמל' על שם הסערה, וצב ים ירוק צעיר נמצא בבת ים נקרא "יוסי״ על שם האדם שמצא אותו.
במקרה אחר היה אירוע בו צב ים פצוע לא נאסף על ידי המדווח, וכשעובדי מרכז ההצלה הגיעו לאסוף אותו הוא כבר נעלם (ככל הנראה הגלים לקחו אותו חזרה לים, דבר שעלול לגרום למותו). אנשי מרכז ההצלה לצבי ים מבהירים, שבשום אופן אין לנסות להחזיר צב ים פצוע לים. צב ים שנפלט לחוף הוא חלש וצריך טיפול רפואי. גם אם כלפי חוץ הוא נראה שלם, רוב הסיכויים שהוא סובל מפגיעות פנימיות, למשל דלקת ריאות, פגיעת הדף או היפותרמיה ולכן יש להביא את הצב לטיפול במרכז להצלה לצבי ים.
4 צפייה בגלריה
שמירה על צבי ים
שמירה על צבי ים
שמירה על צבי ים
(רשות הטבע והגנים)
4 צפייה בגלריה
הצלת צבי ים
הצלת צבי ים
הצלת צבי ים
(צילום: טולה מנגיסטו רשות הטבע והגנים)
כל הצבים שהגיעו למרכז ההצלה קיבלו טיפול של מתן נוזלים ותרופות ואף חימום על ידי אמבטיית מים חמימים, שכן הצבים הגיעו כשטמפרטורת גופם היא כטמפרטורת החוץ ועלולים לסבול מהיפותרמיה. כמו כן, הם עוברים אבחון מעמיק באמצעות בדיקות דם.
בנוסף לצבי הים, פקחי רשות הטבע והגנים קיבלו אתמול דיווח על צבי שסובל מהיפותרמיה ונראה תשוש מאוד. קובי הלפגוט מרשות הטבע והגנים סיפר כי "צבי תשוש נמצא בשטח ליד נווה ארז על ידי אזרח איציק לדנרמן הוא שמר עליו עד שהגעתי לאסוף אותו. הצבי נראה סובל מהיפותרמיה לא מצליח לחמם את חום גופו, עטפנו אותו בשמיכה, הוא נראה תשוש ולכן לקחנו אותו לבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי לבדיקה וטיפול".
4 צפייה בגלריה
צבי שהוצל
צבי שהוצל
צבי שהוצל
(צילום: איציק לדרמן)
גם אתם יכולים להציל בעלי חיים! ראיתם חיה פצועה? צלמו אותה, שימרו מיקום מדויק ודווחו מיד למוקד רשות הטבע והגנים 3639*. אם אתם נתקלים בבעל חיים ימי פצוע - אל תנסו להחזיר אותו לים, והישארו איתו עד להגעת מתנדב/פקח שיאסוף אותו למרכז ההצלה.