מבזק חדשות טובות
(צילום: אסף חן)

נפתח את מבזק החדשות הטובות שלנו עם פינתנו - מה זה? ובכן, מדובר תאמינו או לא - באורגניזם קטן, מוזר וצהוב, שנראה כמו צמח, ומתפשט על עצמים שהוא בא איתם במגע.
מדובר בשפה המדעית ב-Physarum polycephalum, סוג של עובש, הממלא תפקיד אקולוגי חשוב, ומסייע בהתפרקות חומר אורגני בתהליך המיחזור שלו. אין לו מוח או מערכת עצבים, והוא מורכב מתא אחד בלבד. למרות זאת, כך לפי החוקרים, האורגניזם הזה משגשג פחות או יותר ללא שינוי במשך מיליארד שנים, בבתי גידול שונים ולחים.
3 צפייה בגלריה
צהוב ובלי מוח
צהוב ובלי מוח
צהוב ובלי מוח
(צילום: Kay Dee/iNaturalist, CC BY-NC)
אז איך האורגניזם הזה עוזר לנו להבין אינטליגנציה? "המהפכה התרחשה כשהבנו שצמחים יכולים לתקשר האחד עם השני", אמרה הביולוגית הראשית של המחקר, אודרי דוסוטור מהמרכז הלאומי הצרפתי למחקר מדעי.
האורגניזם הזה מתפזר כדי לחקור את הסביבה שלו ולחפש אחר מזון, ולמרות שאין לו מערכת עצבים או רקמות מיוחדות, הוא פותר חידות מורכבות, וזוכר חומרים שונים בטבע, משימות שחשבנו שרק בעלי חיים יכולים לבצע.
ועכשיו, לפטריות הזיה. זה כבר כמה שנים שמדענים חוקרים כיצד פטריות פסילוסיבין יכולות להקל על תסמיני דיכאון. מחקרים רבים נעשו, מאמרים רבים פורסמו, אלא שעכשיו חוקרים הגיעו לפסגה המחקרית עד כה, וגילו שהפטריות הפסיכדליות יכולות להקל על דיכאון חמור - וזהו הניסוי הקליני הגדול ביותר שנעשה עד כה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: GettyImages)
מדובר על ניסוי שלב 2 באורך של 12 שבועות, שכלל 233 משתתפים, כולם סובלים מדיכאון, שניסו בעבר להילחם בו בעזרת טיפול תרופתי שלא צלח.
המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות, כשכל אחת מהן קיבלה מינון שונה של התרופה. הממצאים הראו שהקבוצה שקיבלה את המינון הגבוה ביותר, 25 מ"ג, הראתה כי החומר מפחית את חומרת הסימפטומים, אם כי עדיין נראו גם תופעות לוואי כמו כאב ראש ובחילות. "יש עוד לאן להשתפר, אבל הממצאים הללו הם צעד חיובי בכיוון הנכון", אומרים החוקרים. אגב, מחקרים קודמים הראו שהתרכובת הזאת יכולה להיות יעילה גם מול התמכרות לאלכוהול.
ולסיום, הכירו את ואן גוך – כלב עם אוזן אחת שיוצר אומנות - עם הלשון שלו. הכלב בן ה-7 חולץ מגורל אכזר של זירות לחימה לכלבים בצפון קרוליינה, שם הוא ספג פציעות אוזניים חמורות שהביאו לקטיעת אחת מהן.
3 צפייה בגלריה
ואן גוך הצייר וואן גוך הכלב
ואן גוך הצייר וואן גוך הכלב
ואן גוך הצייר וואן גוך הכלב
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
כחלק מהשיקום שלו, לימדו אותו לצייר עם הלשון על קנבס עם צבע בתוך שקית ניילון המצופה בחמאת בוטנים, כדי לעודד אותו לאכול ולחזור לשגרה. כך הוא הפך לכוכב ברשת, את הציורים שלו כבר עשרות אנשים רכשו - וכל הרווחים הועברו למען פרויקט הצלת הכלבים. ומה לגבי אימוץ? ואן גוך זוכה להתעניינות עולמית ובקרוב גם ימצאו לו משפחה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי