הגחלים לוחשות ובוהקות בכתום. סיר הפויקה כבר מתקרר. בחניון הרועה בנגב, סמוך לקיבוץ שדה בוקר, מתקבצת חבורה של בני ובנות 18, שמתכוננים לספארי לילה. הם חלק מקורס המדריכים לעתיד של החברה להגנת הטבע, והם מחכים בשקיקה למוצא פיו של אוהד בנימיני (27), תושב עפרה ואחד המומחים לעקרבים בארץ. מצויד בפנסי אולטרה סגול וסיפורי עקרבים, הוא מוביל את המדריכים לעתיד בשיחים ובסבכים, בתקווה למצוא כמה משלל מיני העקרבים - צרבן ישראלי, עקצן צהוב, עקרבון נגבי, קטלן עב צבתות, עביד צהוב, נבו יריחו ועוד מיני עקצנים.
6 צפייה בגלריה
עקרב חול
עקרב חול
עקרב חול
(צילום: אוהד בנימיני)
לספארי הלילי מצטרפת חבורה של בני 9 סקרנים. אוהד לוקח את הילדים שהצטרפו ומוצא את העקרב הראשון אחרי דקה. הילדים מתלהבים: "אפשר סלפי עם העקרב?"
"מי דואג לפויקה?" נשמעת צעקה. טוב, אין הרבה זמן לבזבז. בנימיני מיד אוסף את כולם סביבו. אחד מהם הוא אור פרינס (17) מכפר-סבא. "צריך לשמור על הטבע הישראלי", הוא אומר. "לפעמים אנחנו קצת שוכחים את המקום שלנו כאן. בפסח האחרון הייתי בטיול בצפון וזה היה מחזה נוראי, מלא פלסטיקים וכלים חד-פעמיים מפוזרים בכל מקום".
"בטיחות זה הדבר הכי חשוב", בנימיני מבהיר לכולם. "עושים ספארי בלילה, בשטח. בעלי החיים העיקריים שנחפש הם עקרבים, אבל יש גם נחשים. היחיד שנוגע ומתעסק ומתקרב עם הידיים לעקרבים זה אני. היחיד שמכניס עקרב לקופסה זה אני, ואני גם היחיד שמשחרר. חוץ מהבטיחות שלנו חשובה גם הבטיחות של העקרבים. כשאתם נוגעים בסלע שימו לב איפה אתם שמים ידיים. השטח שורץ עקרבים".
6 צפייה בגלריה
שני עקרבים במחול חיזור רומנטי
שני עקרבים במחול חיזור רומנטי
שני עקרבים במחול חיזור רומנטי
(צילום: אורן אוסטר)
והשטח אכן שורץ עקרבים. עד שלא מסתכלים למטה, לא מבינים איזה עושר של חי וצומח נמצא ממש מתחת לרגליים שלנו. ובטיחות היא באמת הדבר הכי חשוב. מנתוני מגן דוד אדום עולה כי מתחילת יוני 2023 ועד 28 באוגוסט צוותי מגן דוד אדום העניקו טיפול רפואי ל-212 בני אדם שנעקצו מעקרבים ברחבי הארץ, מתוכם חמישה היו במצב קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר במצב קל. 109 מהמקרים היו במרחב נגב, יותר מכל שאר אזורי הארץ, במרחב ירדן 33 מקרים ובמרחב ירושלים 30 מקרים.
"במסגרת הסיור אנחנו לומדים על העקרבים השונים - לזהות אותם, להכיר את אורחות החיים שלהם ולדעת מה עושים כשנתקלים בהם, וכמובן - איך להדריך עליהם בעצמנו", מסביר בנימיני. "בישראל ישנם למעלה מ־20 מיני עקרבים, ובמדבר אנו פוגשים רבים מהם. ככלל, עקרבים הם בעלי חיים עדינים ושקטים שלא מחפשים את קרבת האדם ויעשו הכל כדי להימנע ממגע איתנו", הוא מרגיע. "אם מוצאים עקרב בשטח יותר ממומלץ להניח לו לנפשו".
6 צפייה בגלריה
אוהד בנימיני מוביל סיור לילי במדבר בעקבות עקרבים
אוהד בנימיני מוביל סיור לילי במדבר בעקבות עקרבים
אוהד בנימיני מוביל סיור לילי במדבר בעקבות עקרבים
(צילום: חיים הורנשטיין)
"עוד מילדות אני עוסק בכל מה שקשור לחי ולצומח, גם בתחום של צפרות, בוטניקה וזואולוגיה. הרבה צפרות והרבה פרוקי רגליים וזוחלים", מסביר בנימיני את הקסם של הזוחלים העוקצניים. "עקרבים זה אחד הדברים שאני אוהב לראות, זו חיה מרתקת. תמיד עקרבים ריתקו אנשים. ידעו שזו חיה מסוכנת, ויש הרבה אגדות סביבה. זו חיה מאוד מרשימה, גם בגלל הסכנה שבה. ויש לנו מגוון עקרבים יפהפה בישראל, שאפשר ללמוד ולהכיר".

תקופת החיזור

בסיור שלנו מצאנו חמישה מיני עקרבים שונים, בהם גם עקצן צהוב, אחד העקרבים המסוכנים בעולם. הילדים התלהבו. "תקופת הקיץ זו התקופה שעקרבים מוצאים בני זוג ומזדווגים וגם משריצים את הצאצאים. אחרי החיזור העקרבים עושים ריקוד, הזכר והנקבה מחזיקים ידיים ורוקדים ביחד, והזכר מדביק נרתיק זרע אל משטח סלע, והנקבה מקבלת את הזרע מאותו נרתיק וכך היא נכנסת להיריון. בחודשי הקיץ היא משריצה את הוולדות הקטנים שמטפסים על הגב שלה. בשבועות הראשונים לחייהם הם נמצאים על גבה והיא שומרת ומגינה עליהם".
"הרבה פעמים אנחנו טועים לחשוב שעקרבים צהובים הם המסוכנים והשחורים הם הלא מסוכנים. זה לא נכון. יש עקרבים צהובים לא מסוכנים ועקרבים שחורים מאוד מסוכנים וההפך. אנחנו פגשנו בסיור שני מינים מאוד מסוכנים, אחד זה הקטלן, עקרב שחור ארסי מאוד מסוכן, והשני עקצן צהוב".
בילדותו הכיר בנימיני את פנחס אמתי, שנפטר לפני מספר חודשים. רבים מחובבי פרוקי הרגליים גדלו על הספרים הרבים שכתב בנושאי טבע, בין היתר על בעלי חיים ארסיים. אמתי היה יקיר החברה האנטומולוגית וחבר כבוד באיגוד הישראלי לעכבישנים.
6 צפייה בגלריה
סיור לילי במדבר בעקבות עקרבים
סיור לילי במדבר בעקבות עקרבים
סיור לילי במדבר בעקבות עקרבים
(צילום: חיים הורנשטיין)
"פרוקי רגליים הם אחת מקבוצות בעלי החיים הכי מרוחקות מבני אדם", מסביר בנימיני. "תמיד אנחנו חושבים עליהם כעל בעל חיים שמזיק לנו, מזיק לחקלאות, כמו עשים, שאוכלים בגדים, כינים או יתושות, ששותות לנו את הדם. והדבר בטח ובטח נכון כשמדובר בעקרבים, שזה בעל חיים שיכול לסכן חיים. רוב היצורים בעולם הם פרוקי רגליים. הם בעלי החיים הכי חשובים למערכת האקולוגית כולה, אבל יש להם יחסי ציבור גרועים במיוחד, חוץ מפרפרים אולי.
"עקרבים חדשים מתגלים כל הזמן, בעולם וגם בישראל. כאן התגלה מין חדש, עקרב נמלים, שאנחנו לא יודעים הרבה על חייו, אבל כנראה יש לו שיתוף פעולה עם קיני נמלים. יש מציאות וגילויים חדשים, אבל זו קבוצה שאנחנו עדיין לא יודעים עליה מספיק. אני מנסה שהמדריכים יראו שהעקרבים הם בעלי חיים מרתקים ולא אגרסיביים במיוחד. יש הרבה מה לראות וליהנות מהם. כשעקרב עוקץ זה בדרך כלל כשאנחנו דוחקים אותו לפינה, לפעמים במתכוון ולפעמים בטעות, יושבים עליו או מניחים את היד וחווים עקיצה לא נעימה. אבל עקרבים הם לא יצורים שמחפשים לעקוץ, אלא אם כן זה הטרף שלהם, ואנחנו לא הטרף שלהם".
אלימור פריד, מנהלת מחלקת הכשרה בחברה להגנת הטבע, הסבירה כי "אנחנו מכשירים כבר עשרות שנים מדריכים לידיעת ואהבת הארץ, לטיולי מערכת החינוך ולשימוש נכון בטבע ובשטח ככלי חינוכי משמעותי בעבודה עם ילדים, נוער ומבוגרים. אנחנו מהווים עבור מדריכים שמקבלים את הכשרתם אצלנו בית, מקום שבו יוכלו, גם בעת ההכשרה וגם לאחריה, לקבל השראה, כלים וידע חדשני ורלוונטי למשימת ההדרכה. אחד העקרונות החשובים אצלנו הוא למידה מתוך התנסות ומתוך חוויה, זו הלמידה האפקטיבית ביותר, שיוצרת חיבור בלתי אמצעי בין האדם לטבע. 'ערב העקרבים' הוא חלק מסדנת אקולוגיה של שלושה ימים, במהלכה נחשפים מדריכי העתיד לתחומי הבוטניקה והזואולוגיה, והוא בדיוק התנסות כזו - למידה מתוך חוויה".
בינתיים, במהלך הלילה, הילדים עושים תחרות מי מוצא הכי הרבה עקרבים. הקרב קשה. בני הנוער, רגע לפני גיוס, לומדים עוד קצת על אהבת הארץ והטבע, גם הטבע העוקצני והמסוכן ביותר.