כך נראתה אישה שחי לפני אלפי שנים באזור שבו כיום נמצאת מלזיה: צוות ארכיאולוגים מהאוניברסיטה למדעים במלזיה גילה שלד של אישה, שסיבת מותה אינה ידועה עד כה, והעניק לה את השם "אשת פננג" (Penang woman), על שם המקום שבו אותרה. מדובר באחד מבין 41 שלדים שנחשפו בעת החפירות שבוצעו בשנת 2017 באתר הנאוליתי Guar Kepah שבפנאנג, בצפון-מערב מלזיה. תיארוך פחמן-14 של צדפים שנמצאו מפוזרים סביב שרידיה של האישה גילה שהיא חיה באזור לפני כ-5,700 שנה.
2 צפייה בגלריה
שימוש בטכנולוגיית תלת ממד כדי ליצור קירוב לתווי פניה האישה הנאוליתית
שימוש בטכנולוגיית תלת ממד כדי ליצור קירוב לתווי פניה האישה הנאוליתית
שימוש בטכנולוגיית תלת ממד כדי ליצור קירוב לתווי פניה האישה הנאוליתית
(צילום: Universiti Sains Malaysia/Cicero Moraes)
צוות החוקרים, שכלל גם את קיקרו מוראיס, מעצב תלת ממד ברזילאי המתמחה בשיקום פנים פלילי ובתכנון, עיצוב ודוגמנות של תותבות אנושיות ושל בעלי חיים, שהיה גם אחראי על שחזור הפנים למספר רב של דמויות דתיות והיסטוריות כמו למשל אנטוניוס מפדובה וולנטינוס הקדוש, רצה לשחזר את פניה של האישה, וכדי לעשות זאת בוצעו סריקות CT (טומוגרפיה ממחושבת) של גולגולת האישה ונלקחו תמונות תלת ממדיות של מלזים מימינו. אגב, על פי הערכה המבוססת על שחיקת השיניים ותפרי הגולגולת שלה (מפרקים פיברוטיים הייחודיים לעצמות הגולגולת ומצמידים את עצמות הגולגולת הסמוכות זו לזו), אותה אישה מתה בערך כשהייתה בת 40.
לאחר דיגיטציה (יצירת עותק ממוחשב) של הגולגולת, הציב מוראיס סדרה של סימונים לאורך המשטח הווירטואלי של הגולגולת, בעיקר על סמך מחקרים סטטיסטיים שנערכו על אוכלוסיות תואמות כמו מלזים של ימינו. "השתמשנו במעין תורמים וירטואליים (טומוגרפיה ממוחשבת משוחזרת בתלת ממד) עם מבנה קרוב לגולגולת האישה, כדי להתקרב ולהתאים את התורם הווירטואלי עד שיתאים לגולגולת. עם כל הנתונים המוצלבים הללו, קיבלנו מושג וכיוון משוער על איך פני האישה עשויות להיראות", אמר מוראיס, שהדגיש כי לא מדובר בהעתק מדויק של תווי פניה של האישה אלא צעד משמעותי בדרך לשם.
2 צפייה בגלריה
השחזור הסופי של האישה שזכתה לשם "אשת פנאנג"
השחזור הסופי של האישה שזכתה לשם "אשת פנאנג"
השחזור הסופי של האישה שזכתה לשם "אשת פננג"
(צילום: Universiti Sains Malaysia/Cicero Moraes)
פני האישה המשוחזרות כוללות אף רחב ושפתיים מלאות. המידע החדש הזה מקרב את הארכיאולוגים כאמור, צעד אחד קדימה, בדרך להשלמת תמונה מדויקת יותר של פני האישה שנמצאה כשזרועותיה שלובות והיא מוקפת בחפצי קבר, כולל כלי חרס וכלי אבן, המעידים על חשיבות מעמדה בחברה. מוראיס, השתמש בשיטה שאותה כינה "שיטת קירוב פנים משפטית", הכוללת את מדידת הגולגולת והרצת המספרים הללו מול מסד נתונים, כדי למצוא אדם בעל תווי פנים דומים במאגר.
"אנחנו בדרך כלל לוקחים שני ראשים שכוללים גולגולות ורקמות רכות מתורמים וירטואליים, ומעוותים את המבנים כך שהפנים של גולגולת התורם יתאימו לגולגולת שתונפש. התוצאה היא פנים משוערות וקרובות ככל הניתן לאיך שהן היו יכולות להיות, במידה ואותו אדם שפניו שוחזרו היה בחיים", הסביר מוראיס, שעמל עם עמיתיו למחקר על תהליך שחזור פני האישה במשך כמה חודשים, עד לשלב הסופי שכלל את הוספת הפיגמנטציה ועיצוב השיער.