ציפור שיר מהמין סבכי טוחנים, שבקעה השנה באירופה וטובעה באוגוסט באזור ברלין שבגרמניה, הגיעה לתחנת הטיבוע של ראש ציפור שבתל אביב. מדובר במקרה נדיר שבו ציפור ממערב אירופה מגיעה לישראל – מרחק של כ-3,000 ק"מ. על פי פרטי הטבעת שנמצאה על רגלו, דיווח מרכז הטיבוע הגרמני כי הוא טובע ביואכימשטאל שבבגרמניה ב-6 באוגוסט 2022.
3 צפייה בגלריה
סבכי טוחנים בראש ציפור
סבכי טוחנים בראש ציפור
סבכי טוחנים בראש ציפור
(צילום: לירן קניאל, ראש ציפור )
ירון צ'רקה, הצפר הראשי של קק"ל, אמר כי "ראש ציפור הוא אתר עצירה חשוב לציפורי שיר בנדידת הסתיו. בעונה זו מתרכזת מסה גדולה של ציפורי שיר לאורך חופי הים התיכון. מקורן של רוב הציפורים המגיעות אלינו בנדידה הוא ממזרח אירופה ומערב אסיה, אבל באמצעות הטיבוע קיבלנו כבר בעבר רמזים לכך שציפורי שיר קטנות מגיעות אלינו גם ממערב אירופה".
לדבריו, "תחנת הטיבוע שפתחנו לאחרונה בראש ציפור מספקת לנו הוכחות חשובות, שעד היום כמעט לא היו בידינו, לכך שגם ציפורי מערב אירופה חולפות דרכנו בסתיו. סבכי הטוחנים שהגיע מגרמניה חצה, ככל הנראה, את הים התיכון בדרכו לאפריקה, ותחנת העצירה החשובה שהקימה קק"ל עבורו בראש ציפור, מאפשרת לו, כמו לציפורים רבות ממערב אירופה, להמשיך בדרך הארוכה אל אזורי החריפה שלהן באפריקה".
3 צפייה בגלריה
סבכי טוחנים בראש ציפור
סבכי טוחנים בראש ציפור
סבכי טוחנים בראש ציפור
(צילום: דני לוי)
לפי אתר הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, סבכי טוחנים היא ציפור שיר קטנה. היא ניכרת בחלקים תחתונים לבנבנים, כמו סינרו של הטוחן לאחר עבודה, מכאן שמו. סבכי הטוחנים היא אחת מציפורי השיר הנודדות הנפוצות ביותר בישראל ובמהלך עונות הנדידה ניתן להיתקל בה בכל הארץ, גם במקומות ההומים ביותר.
התנהגותה ביישנית, והיא נוהגת ללקט חרקים בתוך שיחים ועצים מהעלים, הענפים וקליפת הגזע. במהלך עונות הנדידה נוהג לבלות זמן רב בליקוט מזון גם על הקרקע וניתן לראותו בקלות במדשאות ושטחים ירוקים בעיקר בדרום הארץ בנגב ובערבה.
3 צפייה בגלריה
סבכי טוחנים בראש ציפור
סבכי טוחנים בראש ציפור
טיבוע מגרמניה
(צילום: לירן קניאל, ראש ציפור)
ציפור זו נפוצה באירופה ובאסיה עם תפוצה רחבה ממערב אירופה, דרך ישראל ומדינות הים התיכון ועד לאוכלוסיות מזרחיות עמוק במזרח אסיה. היא מקננת בעיקר בסבכים נמוכים, שולי יערות, משוכות גדר חיה וחורשות דלילות ובאסיה ישנן אוכלוסיות בעלות זיקה "מדברית" יותר המקננות במדרונות יבשים וחשופים עם שיחים קטנים פזורים, במדבריות עם צמחיית שיחים ובנאות מדבר.
סבכי טוחנים מקננת גם בישראל, אך תפוצתה מוגבלת לרוב צפון הארץ, ובמיוחד לשיפולי החרמון שם דוגר במספרים יפים. שירתו במהלך עונת הקינון היא מעין טרטור מלודי האופייני לסבכים היוצא בפרצי שירה בני מספר שניות בכל פעם.
אורך גופה הוא 12 - 15 ס"מ, ומשקלו: 9 - 13 גרם. למרות ממדי הגוף הקטנים, סבכי הטוחנים נודדת למרחקים ארוכים וישנם פרטים העוברים כ- 8,000 ק"מ בעונה. במהלך עונות הנדידה חולפים דרך ישראל מיליוני סבכי טוחנים. זהו אחד המינים "המטובעים" ביותר בתחנות הטיבוע בישראל עם קרוב ל- 10,000 פרטים הנטבעים מדי שנה.