מבזק חדשות טובות
(צילום: ירון ברנר)


מה קורה לאטומים אנרגטיים מאוד? הם משחררים אנרגיה בכל מיני דרכים, אחת מהן היא על ידי פליטה של חלקיק אור שנקרא פוטון וגם: קרינת גמא. מדענים זיהו את התפרצות קרני הגמא, הידועה בשם GRB 221009A לפני כמה חודשים, ונתנו לה את הכותרת: "הפיצוץ הקוסמי הבהיר בכל הזמנים".
קרני גמא הן הקצרות ביותר ועתירות האנרגיה בספקטרום האלקטרומגנטי. רוב הקרניים הקטלניות האלה, למזלנו, מסוננות על ידי האטמוספירה. רוב התפרצויות קרני הגמא בחלל מתרחשות כאשר הליבה של כוכב מסיבי יותר מהשמש, מתמוטטת והופכת לחור שחור.
3 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הדמיה
(הדמיה: NASA’s Goddard Space Flight Center)
אירועים אסטרונומים אלה משחררים אנרגיה באופן קבוע - ובמקרה של GRB 221009A זוהתה בהירות של פי 70 עם פעילות אנרגטית גבוהה יותר מהפיצוץ הגדול הקודם שנצפה.
במחקר שפורסם לאחרונה, מדענים השתמשו בתצפיות של אחד ממצפי הכוכבים של נאס"א, כדי לראות כיצד הכוכב הגוסס - הנמצא במרחק של כ-70 מיליון שנות אור מכדור הארץ - פלט סילון בעל צורה שלא נצפתה בעבר בקרב סילוני גמא, וקיבלו הצצה לייחודיות של האירוע החללי הזה.
"זה לא רק אירוע ייחודי ונדיר לצפייה, אלא שכשניתחנו את הנתונים, הבנו שגם מבנה הסילון ייחודי", אמרו מחברי המחקר מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. החוקרים התכוונו לגודל הסילון שנשאר קומפקטי (יחסית), כמות האור והחומר שפלט - ובעיקר - האנרגיה של החומר, שהשתנתה עם המרחק מליבת הסילון - דבר שמעולם לא נצפה לפני כן. התצפיות למעשה נותנות לחוקרים רמזים לגבי הפיצוץ עצמו - שנראה כמו "צינור כיבוי", כמו שניתן להבחין באילוסטרציות שפורסמו על ידי נאס"א.
ועכשיו, איך הר נולד? רכסי הרים נוצרים כאשר הלוחות הטקטוניים של כדור הארץ מתנפצים זה בזה. אבל אולי זה לא כל הסיפור. הרים בדרום איטליה הצביעו על תגלית מעניינת, בנוסף לפעילות הטקטונית.
3 צפייה בגלריה
הר הגעש קלבריה
הר הגעש קלבריה
הר הגעש קלבריה
(צילום: shutterstock)
מדענים ניתחו התרוממות הרים וגילו תזוזות משמעותיות שלא התגלו בעבר. בהתבסס על מודלים של מעטפת כדור הארץ, הצוות מאמין שתא הסעה יכול להיות אחראי לבניית ההרים. (תא הסעה: תופעה ובה דינמיקה שמתקיימת כשיש הפרשי צפיפות בתוך גוף של נוזל או גז). קחו לדוגמה קערת מרק או מים רותחים, ועכשיו תחשבו עמוק מתחת לכדור הארץ, שגם שם נוזלים עולים כלפי מעלה בשל חום, ועשויים ליצור הרמה של הקרקע.
ומשהו קליל לסיום. בני משפחה בלוס אנג'לס רק ניקו את הבית, ומצאו שקים שלמים שמכילים - מיליון מטבעות של סנט מנחושת.
3 צפייה בגלריה
שקי הכסף שנמצאו בבית
שקי הכסף שנמצאו בבית
שקי הכסף שנמצאו בבית
(צילום: KTLA5)
ג'ון רייס עזר לנקות את המרתף של הורי אשתו, בית שגרים בו למעלה מ-50 שנה, כשלפתע ראה את השקיות האטומות, שהתגלו כשקיות בנק שלא נפתחו מעולם. הוא מספר שלאחר שנספרו כל הסנטים, יצרו איתו קשר אספני מטבעות, אבל בינתיים הוא לא מוכר אותם, עד שיידע בוודאות מה יש לו בידיים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי