ביום ראשון זה קורה: ועידת האקלים, שהוכתרה בידי מומחים כאירוע של "להיות או לחדול" עבור האנושות מול סכנות ההתחממות הגלובלית, תיפתח בגלזגו, סקוטלנד.
מיצג מחאה לקראת ועידת האקלים בגלזגו
(צילום: רויטרס)


אל ועידת האקלים ה-26 של האו"ם - המכונה בקצרה COP26 - יגיעו רבים ממנהיגי העולם, ובהם נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן (יחד עם השליח המיוחד לענייני אקלים שמינה, מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי), ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שמארח את הוועידה, ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, שניצב בשבועות האחרונים תחת ביקורת על כך שממשלתו חסמה רפורמה בשוק הפחם.
עוד שמות נוצצים שיגיעו לוועידה: נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, הנסיך צ'ארלס ובנו הנסיך וויליאם, פעילת האקלים הצעירה גרטה טונברג ובמאי סרטי הטבע דיוויד אטנבורו, שמשמיע זעקה על משבר האקלים כבר עשורים רבים.
לצד זאת, יש המביטים על רשימת האישים שלא יגיעו לוועידה ועל המחויבות שלהם לטיפול במשבר, ובראשם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (שתירץ את אי הגעתו מחשש לקורונה) ונשיא סין שי ג'ינפינג. השניים שולחים נציגים בדרגי ביניים.
מדובר בוועידה המוגדרת כחשובה ביותר מאז הוועידה ב-2015, שם נחתמו הסכמי פריז, ומצד שני ככזו שעלולה להתפספס בשל מחויבות חלקית של חלק מהמדינות לשינוי אמיתי. האירוע יתקיים על רקע דוח האו"ם הדרמטי מלפני חודשיים, שבו נטען שעלייה ב־1.5 מעלות בממוצע הטמפרטורות העולמי, יחסית לעידן התעשייתי ב־20 השנה הקרובות, היא בלתי נמנעת. מדובר בכישלון של ועידת פריז, שהייתה אמורה למנוע מגמה זו. נכון לעכשיו העולם חם יותר ב-1.1 מעלות יחסית לעידן הטרום-תעשייתי, והמטרה של הוועידה היא לפעול בכל האמצעים למנוע עלייה לשתי מעלות מעל עידן זה, התחממות שתיחשב בלתי נסבלת.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן ובנט יהיו שם
(צילום: AP)
לפי המחקר, פער חצי המעלה יגביר באופן דרמטי את הסיכון לגלי חום כעניין שגרתי, עליית פני הימים ואובדן יבולים בחלקים רבים של כדור הארץ - מה שיאיץ רעב וחוסר ביטחון כלכלי ופוליטי. שורה של אסונות ברחבי העולם במהלך השנה האחרונה העידו על ההתחממות חסרת התקדים: שריפות ענק בקנדה, בסיביר, בטורקיה, ביוון ובקליפורניה, ומנגד שיטפונות ענק בגרמניה ובסין. כעת נרשם אוקטובר החם ביותר בכמה ממדינות העולם, ובהן באיראן (46 מעלות), סין (40) ודרום קוריאה (32).
מנגד, פעילי אקלים מלאים בטענות כי מדינות "ממסמסות" רפורמות אקלים, וכי לצד הצהרות על צמצום הפליטות הן "מרככות" קריאות לפעולה. טענות כאלה הופנו כלפי סעודיה, אוסטרליה וסין.
2 צפייה בגלריה
מחאה לפני ועידת האקלים בגלזגו
מחאה לפני ועידת האקלים בגלזגו
מחאה לפני ועידת האקלים בגלזגו
(צילום: רויטרס)
גם בארה"ב נתקל ביידן בקושי רב להעביר את רפורמת האקלים, משום שסנאטורים שמרנים במפלגתו זקוקים לקולות עובדי הפחם במדינתם. הנשיא הודיע אתמול כי בתוכנית הכלכלית, שעליה הוא מנהל בימים אלה מו"מ קשה, יוקדשו 500 מיליארד דולר למאבק בשינויי האקלים. הנשיא לוחץ להצביע במהירות, כדי שיוכל להציג הישג זה בגלזגו. האמריקנים מתכוונים בכל מקרה לייצר בגלזגו מפגן כוח ענק, כדי הבהיר שאחת המדינות המובילות בעולם בייצור גזי חממה לוקחת ברצינות את האיום הקיומי של שינויי האקלים.
ג'ון קרי, כאמור יועצו המיוחד של ביידן, אמר השבוע ל-BBC כי הפסגה בגלזגו היא "התקווה האחרונה הטובה של העולם לעשות את מה שצריך. אם פליטת גזי חממה לא תפחת מספיק במהלך תשע השנים הבאות, אין לנו סיכוי לעמוד ביעדים ארוכי טווח".