משפחת רוזנבלום רצתה לטפל ביתושים בחצר ביתה באמצעות מלכודת דבק, אך גילתה כי מדובר במלכודת קטלנית עבור בעלי כנף. בני המשפחה, מגבעת שמואל, הניחו מלכודות דבק בחצר. בשבוע שעבר הם גילו שמלבד יתושים גם ציפור חולפת נדבקה למלכודת.
4 צפייה בגלריה
הציפור שנלכדה והועברה לטיפול בספארי
הציפור שנלכדה והועברה לטיפול בספארי
הציפור שנלכדה והועברה לטיפול בספארי
(צילום: הילה רוזנבלום)
יותר ויותר דיווחים מגיעים למוקד רשות הטבע והגנים על חיות בר שנדבקו למלכודות דבק: ציפורים, נחשים, לטאות ועוד. לעתים חיה אחת נלכדת במלכודת, ולאחריה חיה נוספת שהתכוונה לצוד אותה, וניצודה בעצמה... וכך הלאה. מדובר בשרשרת של נלכדים. בעונת הנדידה הציפורים נמצאות בסכנה גדולה להיקלע למלכודות הדבק הללו.
ברשות הטבע והגנים מסבירים כי כשמדובר בזוחלים במקרים רבים לאחר חילוץ החיה והסרת הדבק ממנה היא משוחררת לטבע. כמובן רק אם היא חיונית ולא נפגעה, ולאחר התייעצות עם צוות בית החולים לחיות בר. לגבי ציפורים - המצב שונה. בכל עונות השנה ובמיוחד בעונות הנדידה כמו עכשיו, כשציפורים תשושות מגיעות אלינו כדי לחדש כוחות במסען לאפריקה או לאירופה, הן נתקעות במלכודות.
4 צפייה בגלריה
גם נלכדו. נחש ומכרסם
גם נלכדו. נחש ומכרסם
גם נלכדו. נחש ומכרסם
(צילום: דוד דוד, רשות הטבע והגנים)
בזמן שהן מנסות להיחלץ, נוצות רבות נמרטות מהבסיס, ובמקרים קשים יותר הציפור שנמצאת בלחץ (סטרס) עלולה אפילו לשבור את עצמות הכנפיים שלה. לעיתים מי שמצא את הציפור מנסה לסייע לה, ומחוסר ידע וניסיון גורם לנזק חמור יותר ולתלישת יותר נוצות.
"השימוש במלכודות דבק עשוי לגרום לפגיעה אכזרית בבעלי חיים", מסביר עו"ד שי פרץ, התובע הראשי ברשות הטבע והגנים. "השימוש בו נאסר בחוק הגנת חיית הבר. ואנחנו תומכים באיסור גורף לשימוש באמצעי זה לטובת לכידת בעלי חיים".
משפחת רוזנבלום התקשרו למוקד של רשות הטבע והגנים, ומתנדבי החיבולנס הגיעו למקום ופינו את הציפור לבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן. אם המשפחה, שרית, הביעה צער על הסבל שנגרם לחיה: "לצערנו ראינו שציפור נדבקה למלכודת בצורה קשה וזו ממש לא הייתה הכוונה. איך שראינו את זה התקשרתי למוקד רט"ג שהכווינו אותנו בהתאם לתמונות ששלחנו. הנחו אותנו לנסות לחלץ אותה עם שמן ואכן הצלחנו. מניסיוננו האישי אני קוראת לציבור, אל תשתמשו במלכודות דבק! הן סכנה לבעלי חיים".
4 צפייה בגלריה
ציפור שנלכדה במלכודת דבק
ציפור שנלכדה במלכודת דבק
ציפור שנלכדה במלכודת דבק
(צילום: אלרון כהן, רשות הטבע והגנים)

4 צפייה בגלריה
הציפורים מתקשות להשתחרר מהמלכודת
הציפורים מתקשות להשתחרר מהמלכודת
הציפורים מתקשות להשתחרר מהמלכודת
(צילום: יעל שדה, רשות הטבע והגנים)
בבית החולים לחיות בר אמנם עושים מאמצים לשקם את הציפורים הפגועות, אך גידול נוצות יכול לקחת זמן ממושך, ובמקרה של ציפורים נודדות הן עלולות אף לפספס את עונת הנדידה. לכן, אם יש לכם חרקים בחצר וברצונכם לנטרל אותם - אנא בחרו בדרכים אחרות. מלכודות דבק הן מלכודות מוות לחיות הבר.
במקביל, לפני כשנה עמותת "תנו לחיות לחיות" ניסתה לקדם הצעת חוק לאיסור על מלכודות דבק. מדובר באחת השיטות האכזריות ביותר בתחום הדברת מכרסמים, כאשר יש בעלי חיים שמכרסמים את איברהים על מנת להשתחרר. "התופת יכולה להימשך למעלה מיממה עד שהמוות גואל אותו מייסוריו. לכידה בדבק גם אינה מבחינה בין בעלי חיים אחרים - לטאות, ציפורים וחתלתולים יכולים גם הם להילכד ולמצוא את מותם בייסורים ממושכים", נכתב בדברי הסבר להצעת החוק. עוד נכתב כי בחרבי העולם מדינות כבר אסרו או הגבילו כמעט באופן גורף את השימוש במלכודות הללו, לרבות ניו זילנד, מספר מדינות באוסטרליה, איסלנד, אירלנד ואנגליה.
מצאתם חיית בר דבוקה למלכודת דבק? התקשרו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*. חשוב לא לנסות לחלץ אותה ללא הדרכה על מנת שלא לגרום לנזק חמור יותר.