חברת Blue Origin של המיליארדר ג'ף בזוס זכתה בחוזה נחשק של נאס"א לבניית חללית, שתנחית אסטרונאוטים בעתיד על פני הירח וגם תחזיר אותם. כך הודיע הערב (יום ו') ראש נאס"א.
3 צפייה בגלריה
בזוס. חוזה של 3.4 מיליארד דולר
בזוס. חוזה של 3.4 מיליארד דולר
בזוס. חוזה של 3.4 מיליארד דולר
(צילום: רויטרס)
החברה של בזוס היא החברה השנייה, שנאס"א בוחרת בה לבנות חללית שתנחת על אדמת הירח, לאחר שב-2021 הכריזה סוכנות החלל האמריקנית כי SpaceX של אילון מאסק זכתה במכרז לבניית חללית. לפי ההסכם עם SpaceX, נאס"א תעביר לחברה 3 מיליארד דולר. לפי התכנון Starship של SpaceX אמורה להנחית אסטרונאוטים על אדמת הירח בהמשך העשור. ראש החקר של נאס"א, ג'ים פרי, אמר כי החוזה של Blue Origin מוערך בכ-3.4 מיליארד דולר.
"כבוד גדול להיות חלק מהמסע הזה עם נאס"א להנחתת אסטרונאוטים על הירח - הפעם כדי להישאר", צייץ בזוס לאחר ההכרזה של סוכנות החלל האמריקנית.
Blue Origin מתכננת לבנות את החללית שנתחת על הירח בשיתוף עם לוקהיד מרטין, בואינג, חברת תוכנת החלל דרייפר וחברת הרובוטיקה Astrobotic. הגובה של הנחתת שתנחת על אדמת הירח אמור להיות כ-16 מטרים.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של החללית של Blue Origin
הדמיה של החללית של Blue Origin
הדמיה של החללית של Blue Origin
(צילום: Aubrey GEMIGNANI / NASA / AFP)
נכון לעכשיו Starship של SpaceX, שהתפוצצה כמה דקות לאחר ששוגרה בטיסת הניסוי האחרונה, אמורה לבצע את שתי הנחיתות המאוישות הראשונות של אסטרונאוטים על הירח במסגרת תוכנית ארטמיס של נאס"א. בכל אחת משתי המשימות ינחתו שני אסטרונאוטים על אדמת הירח ושניים יישארו בחללית שתקיף את הירח. הנחתת של Blue Origin אמורה על פי התכנון להנחית אסטרונאוטים במשימה שתוכננה ל-2029, שגם בה יונחתו שני אסטרונאוטים על אדמת הירח.
"השותפות שלנו רק תוסיף לתור הזהב הזה של טיסות מאוישות לחלל", אמר ראש נאס"א, ביל נלסון. הוא הוסיף כי בחירת Blue Origin למשימת ארטמיס מקדמת תחרות מסחרית, דבר שמפחית את העלויות עבור סוכנות החלל האמריקנית.
3 צפייה בגלריה
הטקס שנערך בוושינגטון
הטקס שנערך בוושינגטון
הטקס שנערך בוושינגטון
(צילום: Aubrey GEMIGNANI / NASA / AFP)
ההכרזה הערב בוושינגטון הייתה התוצאה המיוחלת עבור Blue Origin, שניסתה בעבר ללא הצלחה לקבל חוזים מנאס"א לפיתוח חללית שתנחת על הירח. החברה של בזוס הועדפה על ידי הצעה אחרת.
החוזה החדש הזה הוא דחיפה עבור בזוס, שמאז הקמת Blue Origin בשנת 2000 השקיע בחברה מיליארדים על מנת להתחרות על חוזי חלל מסחריים וממשלתיים בעלי פרופיל גבוה עם SpaceX, הכוח הדומיננטי כיום בשיגור לוויינים ובטיסות מאוישות בחלל.
כבר היה בחלל. בזוס
(צילום: בלו הורייזן)

לאחר שהפסידה ב-2021, Blue Origin נלחמה ללא הצלחה כדי לבטל את החלטתה של נאס"א להתעלם מהנחתת שלה, תחילה עם נאס"א ולאחר מכן בבית המשפט. Blue Origin ומחוקקים בוושינגטון לחצו על נאס"א להעניק חוזה שני לבניית חללית שתנחת על הירח, כדי לקדם תחרות וגם להבטיח שלסוכנות החלל תהיה תוכנית גיבוי. נאס"א הודיעה בתחילת 2022 על כוונתה לערוך מכרז נוסף.