נדידת ציפורים - אחת מתופעות הטבע המיוחדות, המרהיבות והמסתוריות שקורות מידי שנה, ומרתקת אותנו אליה. מאות מיליוני עופות עוברים בשמי ישראל פעמיים בשנה. לאור העובדה שמספר הציפורים הנודדות בעולם כולו מוערך בכ-50 מיליארד, זהו ללא ספק מספר מרשים ומשמח במיוחד וגם זכות גדולה - לצד אחריות גדולה. הצטרפו לרשות הטבע והגנים בסרטון שמסביר איך ולמה הפכה ישראל למעצמת נדידה עולמית:
עונת הנדידה
(צילום: יובל דקס)

צילום: יובל דקס |עריכה ובימוי: ליאור קסטנברג | קריינות: קובי מאור | הקלטה: שניר ויילר

דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ואוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים , מסבירים על הנדידה הגדולה:
מיקום, מיקום, מיקום - ישראל ממוקמת בצוואר בקבוק במפגש של האזור הצפוני (אירופה-אסיה) והדרומי (אפריקה) ומהווה גשר יבשתי בין הים התיכון וים האדום שעופות נמנעים מלחצות מעליהם. מגוון נופי - ישראל מציעה לכל עוף את סביבת המגורים המתאימה לו - מדבר, ערבה, תנאים טרופיים, חורש ים-תיכוני, או נוף הררי. כמו מלון טוב שמציע מגוון חדרים לפי העדפות האורחים.
2 צפייה בגלריה
נדידת שקנאים באגמון החולה
נדידת שקנאים באגמון החולה
נדידת שקנאים באגמון החולה
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
טכניקות תעופה – לציפורים שתי טכניקות תעופה - אלו שמבססות את התעופה שלהן על חבטות כנף, ואלו הדואים על זרמי אוויר חמים (תרמיקות). תרמיקות נוצרות רק בשעות היום ורק מעל היבשה, ולכן ישראל אידאלית עבור עופות דואים בין אירופה ואסיה.
עושר המינים והיקף העופות המגיע הנה הוא עצום. וגם אם אתם לא צפרים חובבים או חוקרי נדידה בטוח תגלו עניין בנקודות הבאות:
אוכל, עבודה - הסיבה העיקרית לנדידה היא שינויים עונתיים המשפעים על בזמינות משאבים לצורך שרידה והתרבות, תוך כדי הימנעות מתחרות קשה על המשאב.
דיאטת השמנה - איך מתכוננים לנדידה? משמינים. הציפורים מכינות את גופן למסע המפרך באמצעות דיאטה המוסיפה לגופן שומן רב. בעת המעוף, השומן יהווה מרכיב עיקרי לאנרגיה. אצל ציפורי שיר קטנות, למשל, המטרה היא להעלות מדי יום במשקלן, עד כדי כמעט הכפלתו.
ביחד זה כוח - עופות אחדים, בייחוד הנודדים ביום, נוהגים לנדוד בלהקות גדולות עם תעופה במבנה, מה שמסייע לכל פרט להשקיע פחות אנרגיה במעוף ולהסתמך על הכוח הקבוצתי. ואנרגיה, כולם יודעים זה דבר חשוב.
פרי סטייל - לנו זה נראה דומה אך לכל מין יש אופי מעוף ייחודי, המותאם לגופו וסביבת מחייתו. הסגנונות האופייניים הם חתירה (חבטות כנף) ודאייה וגלישה, ובאופן טבעי יש שילובים ביניהם, לפי מין העוף.
2 צפייה בגלריה
נדידת שקנאים בעמק חפר
נדידת שקנאים בעמק חפר
נדידת שקנאים בעמק חפר
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
איזה לילה מחכה לי - כ-70% מהעופות בעולם מבצעים את הנדידה בשעות הלילה. לנדידה לילית יש יתרונות רבים: ניווט על פי גרמי שמים, הימנעות מטורפים וכן צמצום עקת חום וסכנת התייבשות.
איך הן עושות את זה? אחת השאלות המרתקות! באופן כללי אפשר לומר כי הציפורים עושות שימוש במיקום השמש, בשדה המגנטי של כדור הארץ, במפת הכוכבים וכנראה גם בזיכרון ויזואלי של תוואי המסע מן השנה שעברה.
מעקב צמוד - כדי לדעת עוד וללמוד על אורחות חייהן של הציפורים הנודדות, משתמשים בשיטות שונות ביניהן שיטת הטיבוע: על רגלה של הציפור עונדים טבעת קטנה שעליה קוד המשמש כאמצעי זיהוי בינלאומיכך יכולים חוקרים לחלוק ולשתף ביניהם מידע, כי לנו בני האדם יש אולי גבולות, אך לציפורים הנודדות - אין.