התלהבות יוצאת דופן נרשמה בפארק הצפרות באילת, לאחר שגיבתון ערמוני, ציפור שיר קטנטנה ממזרח סיביר, תועדה אתמול (יום ד') במהלך פעילות טיבוע ציפורים, המתקיימת במקום בכל בוקר. מדובר במין הראשון מסוגו שתועד בישראל.
3 צפייה בגלריה
גיבתון ערמוני באילת
גיבתון ערמוני באילת
גיבתון ערמוני באילת
(צילום: נועם וייס, החברה להגנת הטבע)
הגיבתון שהגיע לארץ, זכר בשנת חייו הראשונה, הוא בעל ראש גב וזנב חומים חלודים ואפורים, בטן צהובה ובעל שת ערמוני. הוא חי ביערות ההרריים של מונגוליה ומזרח סיביר. את החורף הוא מבלה בדרום מזרח אסיה, ואוכל בעיקר זרעים וזחלי חרקים. בעבר, נצפה הגיבתון הערמוני פעמים ספורות בצפון ובמערב אירופה, אך מעולם לא בישראל.
נועם וייס, מנהל מרכז הצפרות באילת וצפר בחברה להגנת הטבע, לא הסתיר את התרגשותו: "לעיתים נדירות, מגיע משהו מיוחד בסדר גודל כזה. אילת נמצאת על גשר יבשתי, המחבר את אירופה, אסיה ואפריקה, שמיליוני עופות נודדים משתמשים בו, כדי להפוך את נדידתם לבטוחה יותר. לעיתים משתמשים בנתיב הנדידה שלנו, המשמש ציפורים מרחבי אסיה ואירופה, גם עופות מזדמנים נדירים מאוד שלא מוכרים מהאזור".
איריס גורין מהחברה להגנת הטבע, המפעילה את תחנת הטיבוע באילת, אמרה כי "כבר מהרגע הראשון היה ברור שמדובר בציפור מאוד מיוחדת. הצלילים הדקיקים, גודלה הקטן וצבעי הנוצות, בשילוב של חום חלודי וצהוב, הפנו אותנו אל מגדירי הציפורים. לקח לנו דקות מעטות להבין שזכינו בחוויית צפרות נדירה ומרגשת ביותר - גיבתון ערמוני, שגמע עד ההגעה אלינו, אלפי קילומטרים, מאזורי נדידתו הרגילים".
תחנת הטיבוע של מרכז הצפרות באילת מתעדת את מצבן הפיזי של העופות הנודדים, כדי לתרגם את הנתונים לעשייה מדויקת בשטח, לטובת העופות. במסגרת ועידת הפסגה לשמירה על המגוון הביולוגי בחודש שעבר, שאורגנה על ידי האו"ם ונערכה בקונמינג שבסין בהשתתפות 196 מדינות, נבחרו 100 היוזמות המשפיעות ביותר לטובת המגוון הביולוגי בעולם, מתוכם נבחרו 19 יוזמות יוצאות דופן.
3 צפייה בגלריה
התרגשות בקרב הצפרים. גיבתון ערמוני בישראל
התרגשות בקרב הצפרים. גיבתון ערמוני בישראל
התרגשות בקרב הצפרים. גיבתון ערמוני בישראל
(צילום: נועם וייס, החברה להגנת הטבע)
3 צפייה בגלריה
בדרך כלל חי בסיביר ובמונגוליה. גיבתון ערמוני
בדרך כלל חי בסיביר ובמונגוליה. גיבתון ערמוני
בדרך כלל חי בסיביר ובמונגוליה. גיבתון ערמוני
(צילום: נועם וייס, החברה להגנת הטבע)
פרויקט שימור נתיב נדידת העופות, המבוסס על העבודה הקהילתית של מרכז הצפרות אילת, זכה לעיטור הגבוה ביותר של פרויקט יוצא דופן. "הדרך להבטיח שהשמיים ואתרי העצירה והמנוחה נשארים בטוחים ומזינים עבור העופות, עוברת דרך דעת הקהל והקהילה. הציפורים שבעבר נהנו מבתי גידול שופעי מזון, נדחקות אל בתי גידול כגון גנים וגינות, שדות ומטעים, מאגרי מים מושבים או בריכות לייצור מלח", אמר וייס. "כדי להפוך את האתרים שמושכים את העופות הנודדים, אנו זקוקים לשיתופי פעולה יוצאי דופן. כדי לשכנע חקלאים שהציפורים יכולות לעשות לו את עבודת הדברת המזיקים בשדה, אם יתאים את השדה שלו לעופות, או כדי להפוך את מאגר המים המושבים לאתר בטוח ומזמין לעופות עם תאגיד המים, אנו זקוקים לשורשים עמוקים בקהילה, למחקר בשיתוף הקהילה ולהרבה רצון טוב".
גיוס הקהילה למטרות מרכז הצפרות מתורגמות להצלחות בשמירת טבע. חוות מתוכננות לטורבינות רוח נעצרו על ידי עבודת מתנדבי מרכז הצפרות והקהילה המקומית. מאגר המים של אילת עובר שינוי לטובת העופות, בהובלת תאגיד המים העירוני עין נטפים. מפעל "מלח הארץ" משקיע רבות בטיוב בריכות המלח, שמזמן הוסב ל"בריכות הפלמינגו". כמו כן, תורן תקשורת של בזק, חזיתות בניינים עם חלונות ועוד, שונו לטובת העופות, בעזרת אנשים טובים.