קרב בין מועצה בגליל לבין פעילים סביבתיים בנוגע לכריתת עצים לשם הקמת בתים יצר תקדים: המועצה מנסה לגרום לכך שאם תנצח בהליך המשפטי – הפעילים יצטרכו לשלם הוצאות משפט מכיסם.
המועצה האזורית מעלה יוסף הגישה תוכנית להרחבת היישוב גורנות הגליל ב-67 בתים. לשם ביצוע התוכנית היא תיכננה לכרות או להעתיק 2,532 עצים, ובהם עצי אלון עתיקים. 14 פעילי סביבה הגישו ערר על התוכנית לפקיד היערות הארצי של משרד החקלאות, והוא הורה לבטלה. בתגובה, המועצה הגישה עתירה לבית המשפט המחוזי נגד פקיד היערות, משרד הבינוי והשיכון, רשות מקרקעי ישראל וגופים נוספים בדרישה לאשר את המתווה. אלא שבניגוד למקרים דומים קודמים, העתירה הוגשה גם נגד פעילי הסביבה שהגישו את הערר. לטענת הפעילים, המטרה היא לגרום להם לרדת מהעניין כי במקרה שהעתירה תתקבל הם יצטרכו לשלם הוצאות משפט.


5 צפייה בגלריה
האזור שבו אמורים להיכרת העצים
האזור שבו אמורים להיכרת העצים
האזור שבו אמורים להיכרת העצים
(צילום: גיל נחושתן)


בין היתר טענה המועצה בעתירה כי הפעילים אינם תושבי האזור "והם לא הסבירו כיצד ייפגעו ממימוש רישיון הכריתה וההעתקה. הנימוק העיקרי היה כי מדובר בכמות גדולה של עצים לכריתה. האם נימוק זה יש בו כדי לבטל תוכנית הרחבה חשובה שקודמה במאמצים משותפים עם משרדי ממשלה והושקעו בה משאבים ציבוריים?"
העותרים ציינו כי גופים ציבוריים אחרים, כמו החברה להגנת הטבע או "אדם טבע ודין", לא הגישו התנגדויות לתוכנית. כן נטען כי "באזור זה יש שפע של עצים ורק מעט שטח פנוי לצורך בניית יחידות דיור לעידוד התיישבות".
5 צפייה בגלריה
הבטח בגליל
הבטח בגליל
השטח בגליל
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
אלפי עצים תמורת עשרות בתים
אלפי עצים תמורת עשרות בתים
אלפי עצים תמורת עשרות בתים
(צילום: גיל נחושתן)
הפעילים ההמומים פנו לחבר הכנסת יוראי להב-הרצנו, ששלח שאילתא למועצה האזורית. עורכי הדין של המועצה השיבו: "הדין הנוהג במדינת ישראל הוא שמי שהינו צד להליך המשפטי ומפסיד חשוף לתשלום הוצאות".
"בלתי מתקבל על הדעת שמועצה מקומית תהלך אימים על פעילי הגנת הסביבה רק משום שביצעו את חובתם האזרחית", אומר ח"כ להב-הרצנו, שהבטיח כי ילווה את הפעילים במאבקם עד שהמועצה תחזור בה, "משבר האקלים הוא האתגר הכי גדול שניצב בפנינו, הוא האיום הכי גדול על עתיד הדורות הבאים, ועלינו להתמודד עימו בכל המישורים – ודאי בהגנה על עצים".
5 צפייה בגלריה
יוראי להב הרצנו יש עתיד
יוראי להב הרצנו יש עתיד
ח"כ יוראי להב הרצנו
שי הרשקו, אחד הפעילים שמופיעים בעתירה, הגיב: "העתירה הזו אמורה למנוע מאזרחים להגן על עצים. היא קצת מרתיעה, אבל אנחנו ממשיכים להגיש עררים". פעילה נוספת, טל כהנא ממודיעין, סיפרה: "זה מפחיד ומלחיץ ברגע הראשון. אתה עוד לא יודע מה המשמעויות. לשלם עכשיו על עורכי דין שייצגו אותי? ברור שזה נועד להשתיק ולהפחיד אותי. יש לזה אפקט כזה ברגע הראשון. אבל בהמשך נרגעתי. לגופו של עניין, להרוס חלקת יער שלמה בשביל 67 בתים זה אומר שאנשים לא מבינים את חשיבות העצים ולא חשבו על זה עד הסוף במציאות של משבר האקלים".
5 צפייה בגלריה
שי הרשקו
שי הרשקו
שי הרשקו
(צילום: ולדימיר גורביץ)
מהמועצה האזורית מעלה יוסף נמסר בתגובה: "החלטתו של פקיד היערות חסרת סבירות, קיצונית ופוגעת בהתיישבות ביישוב פריפריאלי וקטן, הנמצא סמוך לגבול לבנון. תגובתנו לח"כ להב-הרצנו עומדת בעינה".