עקב העלייה בתחלואת קדחת מערב הנילוס, במשרד החקלאות מבקשים מהאזרחים לדווח על ציפורים מתות. זאת, באמצעות "כפתור ציפור", אתר באמצעותו ניתן לדווח על מקרי תמותה של ציפורים בזמן אמת, בתוך הבית ומחוצה לו. עד כה מתו 260 בעלי כנף.
במשרד החקלאות אמרו כי כל המידע על הציפורים הנגועות שהתגלו עד כה נגיש לציבור במפה ארצית מתעדכנת המפורסמת באתר המשרד. המטרה היא לערוך מעקב ארצי אחר מקרי תחלואה בעופות, שהוכחה כשיטה יעילה לניטור המחלה.
1 צפייה בגלריה
עורב אפור
עורב אפור
עורב אפור
(צילום: shutterstock)
אז איך מדווחים? יש להיכנס ל"כפתור ציפור" ולמלא את הפרטים הנדרשים (ניתן לדווח על עורב, יונה, עוף דורס או עופות אחרים). המידע המדווח יגיע ישירות למכון הווטרינרי שבמשרד החקלאות.
אם מדובר בציפורים שמתו בבית, במשרד החקלאות מבקשים להביאן למכון הווטרינרי שבבית דגן לבדיקת הימצאות הנגיף (הבדיקה נעשית ללא תשלום). באשר לציפורים שנמצאו במרחב הציבורי, יש לדווח לרשות המקומית דרך מוקד 106. עוד מזהירים במשרד החקלאות כי אין לגעת בפגרי הציפורים בידיים חשופות.
ניטור קדחת מערב הנילוס בעופות. ד"ר תמיר גשן בריאיון עם אולפן וויינט

"הדיווח והבדיקה יסייעו לאתר את מוקדי התפשטות קדחת מערב הנילוס ברחבי הארץ, ולהעביר את המידע למשרדי הבריאות והגנת הסביבה, שיוכלו לטפל נקודתית באזור בו התגלתה המחלה", אמרו במשרד. "כך, נביא לצמצום התחלואה בבני אדם. במקביל, מפת התחלואה תסייע בהנגשת מידע לציבור אודות מוקדי ההתפשטות של קדחת מערב הנילוס. עד עתה, נמצאו מאות ציפורים מתות שאובחנו כנגועות בנגיף, רובן המכריע במרכז הארץ".
כזכור, קדחת הנילוס עוברת לבני אדם באמצעות עקיצת יתושות נגועות. ציפורים אינן מדבקות לבני אדם, והן יכולות לחלות במחלה גם כתוצאה מעקיצת יתושה נגועה. יתושות שעוקצות ציפורים נגועות בנגיף עשויות לעקוץ בני אדם וכך להעביר את המחלה. יחד עם זאת ציפורים אינן מעבירות את המחלה לבני אדם והמחלה אינה מועברת מאדם לאדם.