המשלוחים החיים של בעלי החיים, שיטה שנהוגה ברחבי העולם כדי לשנע בעלי חיים לצורכי פיתום ושחיטה, זוכה לביקורת כבר שנים רבות. בעלי חיים מועברים באוניות ברחבי העולם בתנאים של צפיפות, חוסר גישה למזון ולמים ותוך חשיפה למחלות וזיהומים. במקרים רבים הם מתים במהלך ההפלגה ומושלכים לים. מדי שנה מגיעים לישראל במשלוחים חיים מאות אלפי פרות ועזים, וישנה עלייה מתמדת במספרים. בתקופה האחרונה, בשל נסיבות מוסריות, כמה מדינות הכריזו שהן מפסיקות או מפחיתות ייצוא של בעלי חיים במשלוחים.
בשנת 2021, ניו זילנד הודיעה כי השנה היא תחדול לייצא משלוחי חיים, ואכן בסוף חודש אפריל האחרון יצא המשלוח האחרון. הטריגר להפסקה היה טביעת אניה שיצאה מניו זילנד לסין לפני מספר שנים. שני אנשי צוות בלבד ניצלו מהאסון (41 מתוך 43), וכ-6,000 עגלים מתו.
בפברואר 2022, לוקסמבורג הייתה הראשונה ביבשת אירופה להודיע כי החל ממרץ של אותה השנה היא תאסור ייצוא של בעלי חיים שמיועדים לשחיטה למדינות אחרות. גם גרמניה הצטרפה בהמשך לאיסור הייצוא, כשהודיעה בחודש נובמבר האחרון שהחל מיולי 2023 היא תחדול ייצוא בעלי חיים אל מחוץ לגבולות האיחוד האירופי.
בחודש מרץ האחרון אוסטרליה הודיעה על הפסקת יצוא טלאים (עזים) דרך הים החל משנת 2025. זאת לאחר לחצים גדולים שהופעלו על ממשלת אוסטרליה במשך שנים רבות על ידי ארגוני זכויות בעלי חיים. ֻ
העדכון האחרון ביותר בנושא הגיע בחודש אפריל האחרון, אז בית המשפט בברזיל אסר על ייצוא בעלי חיים במשלוחים חיים. "בעלי חיים הם לא דברים. הם יצורים חיים המרגישים רעב, צמא, כאב, קור וייסורים", אמר השופט הברזילאי דג'אמה גומז בנימוק להחלטה.
ומה קורה בארץ? אמנם ישראל לא מייצאת בעלי חיים אלא מייבאת, אך נכון לעכשיו קשה לראות כיצד היא מפסיקה או מפחיתה את המשלוחים החיים בקרוב. כיום ישראל מקבלת משלוחים חיים מפורטוגל, רומניה, הונגריה, ליטא, צרפת, סרביה ואוסטרליה.
בשנת 2016 עמדה ישראל להיות פורצת דרך, כאשר חברת הכנסת לשעבר תמר זנדברג הגישה הצעת החוק לעצירת המשלוחים החיים, אך ניסיון זה לא צלח. בשנת 2018 כבר חלה התקדמות ניכרת כאשר ההצעה להפסקה מדורגת של משלוחים חיים עברה בקריאה טרומית בכנסת. 40 חברי כנסת הצביעו בעדה ואף לא אחד התנגד, אך הליך החקיקה נפסק עקב הקדמת הבחירות. מאז, חברת הכנסת שהייתה הכי קרובה לאישור להעברה של החוק הייתה יסמין סאקס פרידמן בכנסת הקודמת, אך ניסיונותיה טרם צלחו.
לאורך השנים, אוסטרליה שלחה לישראל עגלים וטלאים במשלוחים חיים. המסע של בעלי החיים מאוסטרליה לישראל נמשך בים בין שבוע ל-17 ימים, אם אין תקלות. צפיפות בעלי החיים באוניה היא קשה: עגל מקבל מ”ר אחד בממוצע, וטלה 30 סמ”ר בלבד. במסע מתים בעלי חיים רבים והם מושלכים לים במקרים רבים. בתיעודים של ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" נחשפו גופות בעלי חיים רבות שנפלטו אל חופי הים של ישראל במרוצת השנים.
בשנת 2013 הגיעו לישראל מאוסטרליה כ-88,580 עגלים ו-50,642 טלאים שהם כ-66% אחוז מכלל העגלים והטלאים שהגיעו באותה השנה. לפני כחמש שנים, 2018 הגיעו לישראל מאוסטרליה כ-59,481 עגלים ו-70,222 טלאים (129,703 בעלי חיים בסה"כ) שהם כ-18.9% מכלל העגלים והטלאים שהגיעו באותה תקופה.
כאשר חלקה של אוסטרליה יורד בשל התחזקות היבוא מפורטוגל. בשנת 2022 הגיעו לישראל בסך הכל 925,000 בעלי חיים במשלוחים חיים, "שיא" כל הזמנים בכמות בעלי חיים שהגיעו לישראל במשלוחים בשנה אחת. קרוב ל 97,000 מהם הגיעו מאוסטרליה.
יתרה מזאת, ברבעון הראשון של 2023 (ינואר עד אפריל), הגיעו לישראל כ-280 אלף עגלים וטלאים, כ-60,000 מהם מאוסטרליה.
בארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" ציינו כי "אנו שמחים מאד על החלטת ממשלת אוסטרליה לעצור את טירוף המשלוחים החיים מאדמתה. עצוב מאד לראות כי מדינות רבות עוצרות את אסון המשלוחים החיים ואנחנו נשארים עם הפרקטיקה לצד מדינות שיחסן לבעלי חיים רע ביותר כמו אינדונזיה וויאטנם. התחלנו במאבק לפני תשע שנים מטעמי צער בעלי חיים. עם הזמן נתחוור לנו שלצד הסבל הקשה מנשוא העובר על בעלי החיים מדובר בענף מסוכן ביותר מבחינה בריאותית, וכן אסון כלכלי ואקולוגי. נראה כי ממשלת ישראל שכחה שהיא נבחרה על ידי אזרחי ישראל ולא על ידי מעט מאד בעלי עניין וממון שלא רואים מול עיניהם דבר פרט לכסף".