לאחר 16 ימים, 9 שעות ו-53 דקות, שבהם שהו ארבעת האסטרונואטים הפרטיים בתחנת החלל הבינלאומית, התנתקה לפנות בוקר (יום ב') מהתחנה חללית הדרגון ובה איתן סטיבה ושלושת שותפיו. הארבעה צפויים לנחות הערב בסביבות השעה 20:00 מול חופי פלורידה.
האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה בטקס הפרידה בשבוע שעבר
(צילום: נאס"א)


סטיבה הגיע לתחנת החלל ב-9 באפריל בחללית דרגון יחד עם לארי קונור ומארק פאת'י והאסטרונאוט הוותיק מייקל לופז-אלגריה. הארבעה היו אמורים לחזור לכדור הארץ כבר ביום רביעי בשבוע שעבר, אבל תנאי מזג אוויר לא מתאימים באזור הנחיתה באוקיינוס דחו פעם אחר פעם את מועד הנחיתה.
לאחר ההתנתקות מתחנת החלל, שהחלה בשעה 4:10 לפנות בוקר (שעון ישראל), מקיפה החללית את כדור הארץ כמה פעמים. בשעות הערב (שעון ישראל) החללית צפויה לנחות במי האוקיינוס האטלנטי באזור פלורידה. ארבעה מצנחים ענקיים יאטו את מהירות החללית, לפני הנחיתה במים. לאחר הנחיתה יגיעו סירות מהירות לחללית, ואז הצוותים שלהם יוודאו שמצבם של האסטרונאוטים הוא טוב. בהמשך תועלה החללית על אוניה מיוחדת. כעבור כמה בדיקות יוצאו האסטרונאוטים מהחללית.
ראיון באולפן ynet עם רן לבנה, מנכ"ל קרן רמון
(צילום: חגי דקל)



1 צפייה בגלריה
איתן סטיבה מדגים חוסר כבידה בחלל
איתן סטיבה מדגים חוסר כבידה בחלל
איתן סטיבה מדגים חוסר כבידה בחלל
(צילום: משימת רקיע)
ממשימת "רקיע" של קרן רמון נמסר אתמול כי הזמן שנוסף למשימה נוצל במלואו על ידי סטיבה לביצוע פעילויות חינוכיות ומדעיות נוספות בתחנת החלל הבינלאומית. בימים האחרונים ביצע סטיבה בדיקות נוספות במסגרת ניסויי רפואה מרחוק. כך, הגדיל את מאגר הנתונים עבור החוקרים הישראלים, שהמשיכו לקבל נתונים ותוצאות אמת של אסטרונאוט בחלל לזמן ממושך יותר. עוד נמסר כי המידע הנוסף יישרת את החוקרים בכדור הארץ.
כמו כן, המשיך סטיבה בביצוע הניסוי ILAN-ES, שמתמקד בצילום שדוני ברקים מעל אזורים שונים בכדור הארץ. מהמשימה נמסר שהצילומים שסטיבה העביר לחוקרים בימים האחרונים, מגדילים בצורה משמעותית את כמות ואיכות התצפיות. "הרחבת המידע שנשלח מהחלל משפרת את ההסתברות כי החוקרים יזהו תופעות חדשות", נמסר. בנוסף האסטרונאוט הישראלי צילם משדרים חינוכיים נוספים.
ריאיון עם האסטרונאוט איתן סטיבה מהחלל
(צילום: חדר בקרה)

אגב, כבר ביום שלישי התקיים טקס פרידה מהאסטרונאוטים הפרטיים. סטיבה, שאיחר לטקס, אמר בעברית: "איחרתי לפגישה הזו כי בדיוק היה מעבר מעל ישראל עם שמיים בהירים. זה היה כיף לראות את ישראל מצפון עד דרום. עשרת הימים פה היו מיוחדים במינם. כל הצוות פה נתן יד ואנחנו עזרנו להם בפעילות שלהם. למדנו המון ואני מרגיש שרק התחלתי. ואני מרגיש שאני מוכן להישאר פה עוד חודש. שלום לכולם וחג שמח".