מה גרם למותו של נשר צעיר במרכז רמת הגולן? פגר של הנשר J64, שעף עם שני נשרים, נמצא ללא רוח חיים סמוך למושב יונתן, לאחר שככל הנראה נפגע מרחפן או טיסן. ברשות הטבע והגנים מבקשים את סיוע מהציבור באיתור מפעיל הרחפן או הטיסן, שהתנגש בנשר.
3 צפייה בגלריה
מה גרם למותו? J64
מה גרם למותו? J64
מה גרם למותו? J64
(צילום: אליקה מעטוף, פקח שמורת גמלא)
לפני כשבוע וחצי דאו שלושה נשרים מגמלא לכיוון מזרח. בשעה 12:45 נשר J64 (מסומן במסלול צהוב במפה - א"ק) עף בגובה של כ-250 מטרים מעל פני הקרקע, במהירות של עשרות קמ"ש. 15 דקות לאחר מכן הוא התרסק לקרקע. שני הנשרים האחרים (מסומנים בכתום ובירוק במפה) המשיכו במעופם ללא פגע.
ברשות הטבע והגנים איתרו את הפגר של הנשר, והנתיחה שנערכה לאחר המוות במכון הווטרינרי העלתה את החשד של התנגשות בכלי טיס קטן. "גם אנחנו חושדים כי מדובר בהתנגשות באוויר", אמר אקולוג העופות של הרשות, ד"ר אוהד הצופה. "באתר שבו נמצא הנשר אין תשתיות בגובה כמו קווי מתח, אנטנות, טורבינות ועוד, שיכלו לגרום לפגיעה כזו".
3 צפייה בגלריה
המסלול של J64 ושני חבריו בשמי הגולן. המקום שבו מת הנשר מסומן בחץ לבן
המסלול של J64 ושני חבריו בשמי הגולן. המקום שבו מת הנשר מסומן בחץ לבן
המסלול של J64 (מסומן בצהוב) ושני חבריו (בכתום ובירוק) בשמי הגולן. המקום שבו מת הנשר מסומן בחץ לבן, בצד הימני-עליון של התמונה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
ברשות פנו לחיל האוויר ולרשות התעופה האזרחית שיערכו בדיקות, ונמסר כי לא נמצא שהיה כלי טיס, אזרחי או צבאי, במקום בשעה שבה נפגע הנשר, לפחות לא כזה שזוהה במכ"ם. בנוסף איש לא דיווח על התנגשות. "יש לציין כי חבטה בנשר יכולה לגרום להתרסקות כלי טיס", אומר ד"ר הצופה, "ומצד שני, פגיעה קלה בכנף הנשר יכולה לגרום לעוף להתרסק גם בלי להשבית כלי טיס. נותרנו עם הרבה סימני שאלה וחשש".
על הנשר לא אותרו סימני פציעה. "היו עוד שני נשרים לידו בטווח קטן יחסית, אז ככל הנראה מדובר במשהו נקודתי". הנשר נולד בשבי בשנת 2020. הוא אוקלם ושוחרר בגמלא בחודש מאי 2022. ברשות הטבע והגנים אומרים כי כל אובדן של נשר, בעל חיים בסכנת הכחדה, הוא פגיעה קשה.
רשות הטבע והגנים מבקשת לפנות לציבור: "אם הייתם במקום בזמן המקרה דווחו למוקד רשות הטבע והגנים 3639* וסייעו לנו לפענח את סיבת מותו של הנשר"

3 צפייה בגלריה
נתוני התעופה של הנשר, ברגעיו האחרונים
נתוני התעופה של הנשר, ברגעיו האחרונים
נתוני התעופה של הנשר J64 (מסומן בצהוב), ברגעיו האחרונים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
הנשר המקראי נמצא בסכנת הכחדה חמורה ומספרם בישראל עומד על כ-220 פרטים בלבד. בעבר תפוצתו העולמית של המין הייתה רחבה: מחצי האי האיברי במערב ומדינות דרום אירופה ועד הודו במזרח, וכן צפון אפריקה. חלק מהאוכלוסיות האירופיות והדרום-מערב אסייתיות נודדות בחורף לאפריקה ולחצי האי ערב, אולם היום האוכלוסייה מקוטעת והמין נעלם או התמעט מאוד בחלק ניכר מתחום תפוצתו.
גם בישראל תפוצת המין הצטמצמה, ובשני העשורים האחרונים היא פחתה מ-120 זוגות מקננים ל-50 זוגות בלבד. 12 נשרים נמצאו מתים בשנה שעברה בישראל לעומת 24 אשתקד. 7 מהם מתו הרעלה מתרופות ווטרינריות (וולטרן שאכלו כנראה במדבר יהודה, במזרח הר חברון וקרוב לקו התפר).