העונש הזה ירתיע עברייני סביבה? כנראה שלא: בית משפט השלום בבאר שבע גזר חודשיים עבודות שירות על תושב הנגב, שהורשע בעבירות של השלכת פסולת בניין ולכלוך ופינוי פסולת לאתר לא מורשה. זאת, לאחר שהשליך פסולת בניין בשטח פתוח, ביישוב אלסייד - סמוך לחורה - שם הוא מתגורר.
2 צפייה בגלריה
פסולת בניין ליד תל שבע
פסולת בניין ליד תל שבע
פסולת בניין ליד תל שבע
(צילום: המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה)
האיש, סלים אלסייד, נתפס בשנת 2020 כשהוא משליך פסולת בניין בשטח פתוח מהמשאית שלו. כתב אישום נגדו הוגש לאחר ניהול חקירה פלילית של המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה.
המשרד להגנת הסביבה, באמצעות התובע עו"ד איחסאן ווהבי, טען כי מתחם הענישה המגיע לו נע ממאסר על תנאי ועד מספר חודשי מאסר בפועל. בנוסף, ביקשו במשרד להטיל עליו קנס שלא יפחת מ-80 אלף שקל ולחלט את המשאית שבבעלותו, שאיתה ביצע את העבירה. "הענישה הכלכלית צריכה להיות משמעותית באופן שתשקף את חוסר הכדאיות שבביצוע העבירות", טען עו"ד ווהבי.
לאלסייד מספר עבירות קודמות, בהן הרשעה משנת 2016 בגין שש עבירות של השלכת פסולת ברשות הרבים וחמש עבירות של עיסוק בעסק בניגוד לתנאי הרישיון.
לטענת סניגורו של הנאשם, הוא השליך את הפסולת סמוך למקום מגוריו, ובני משפחתו משתמשים בפסולת שאותה השליך, בין היתר לצורכי הסקה ומכירה של הברזל. כמו כן, ביקש להחזיר לידי הנאשם את המשאית ולא לחלטה.
השופטת, סגנית נשיא בית המשפט נועה חקלאי, ציינה כי הנאשם פגע בערכי השמירה על משאבי הטבע, בריאות האדם ואיכות חייו וחיי הדורות הבאים. השופטת ציינה כי נתנה דעתה לכך שהנאשם השליך את הפסולת בסמוך למקום מגוריו, כשלדבריו, בחלקה התכוון להשתמש לצרכי פרנסתו. בגזר הדין כתבה עוד השופטת כי "באשר לגובה הקנס, עסקינן בעבירות אשר נעברו ממניע כלכלי וישנה חשיבות לענישה כלכלית מרתיעה. עם זאת, יש להתחשב גם במצבו הכלכלי של הנאשם". השופטת ציינה כי לא ראתה לנכון להטיל עליו עונש במתחם ענישה נמוך לאור העבודה כי מדובר בעבירה חוזרת.
2 צפייה בגלריה
פסולת בניין ליד מבני מגורים בתל שבע
פסולת בניין ליד מבני מגורים בתל שבע
פסולת בניין ליד מבני מגורים בתל שבע
(צילום: המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה)
בנוסף, כתבה השופטת חקלאי כי לא מצאה להורות על חילוט המשאית, בשל העובדה כי מדובר בעבירה בודדת וכי המשאית נתפסה לפני כ-18 חודשים. בנוסף לעונש מאסר על תנאי הוטל על אלסייד קנס בגובה של 50 אלף שקל, נמוך יותר מהסכום שביקשו במשרד להטיל על העבריין. המשאית תוחזר לידי הנאשם.
יוסי בר, מנהל המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, אמר בתגובה לגזר הדין כי "החלטת בית המשפט היא נדבך חשוב ביותר להשלמת מהלכי האכיפה כנגד עבריינים סביבתיים. אנו נחושים לשפר את מצב הסביבה בשטחים הפתוחים וביישובי החברה הערבית. פעילות שיטתית קבועה ורצופה, תביא לצמצום התופעה".
תופעת השלכת הפסולת בשטחים הפתוחים ובאתרי הטמנה פיראטיים הם מכת מדינה. בין היתר כי למזהמים הרבה יותר משתלם להשליך את האשפה בשטחים פתוחים. רק לפני יומיים המשטרה הירוקה, בשיתוף רשות המיסים, יצאו לפעילות אכיפה באתר פסולת ביישוב תל שבע. זאת, בעקבות הטמנת פסולת לא חוקית שהתבצעה באתר. בפעילות נעצרו שני חשודים שנחקרו במקום ונתפסו של כלי ציוד מכני הנדסי.