תושבי מפרץ חיפה מתמודדים במשך עשרות שנים עם זיהום אוויר כבד, שעלול להוביל להשלכות בריאותיות משמעותיות. בכתבה שתתפרסם מחר (יום ו') במוסף "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות" נחשפים שני מחקרים חדשים ומדאיגים שבוחנים הימצאות מתכות מסוכנות בדמם של תושבים ממגוון אזורים בארץ, ואת הסיכון שלהם לחלות בסרטן.
2 צפייה בגלריה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
המחקר הראשון נעשה ביוזמת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, בביצוע בית החולים סורוקה ובשיתוף מרכז שירותי הדם של מגן דוד אדום, המעבדה הארצית לבריאות הציבור ואוניברסיטת בן-גוריון. הוא בדק ארבעה סוגי מתכות בדם: ארסן, קדמיום, כרום ועופרת.
במסגרת המחקר, נלקחו אלפי דגימות מתורמי דם בריאים. החוקרים איחדו את מגורי התורמים ואת מיקום אתרי התרומות עם רמות המזהמים באוויר, כפי שנרשמו על ידי תחנות הניטור הסמוכות. המסקנה הייתה חד-משמעית: בדם של תושבי מפרץ חיפה נמצאו רמות גבוהות של כרום ועופרת בהשוואה לתורמים משאר חלקי הארץ.
"הממצאים מדאיגים. כל המתכות האלה מסרטנות", אומרת הפרופ' לנה נובק מהמרכז הרפואי סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון, שהובילה את המחקר לצד פרופ' אילת שנער ממרכז שירותי הדם של מד"א. "החומרים האלה בכלל לא אמורים להיות בדם של אנשים", היא מבהירה, "עם זאת, אין סף שלגביו יודעים בוודאות שרמות גבוהות ממנו גורמות למחלה. במקרים כאלה יש לנהוג במסגרת זהירות מונעת".
2 צפייה בגלריה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
(צילום: עידו ארז)
מחקר נוסף שיתפרסם מחר ב-”7 ימים” תומך גם הוא בטענות לפיהן יש קשר בין הזיהום במפרץ חיפה לבין מחלות של תושבי האזור. מדובר במחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי Environmental Research, שבדק את הקשר בין מגורים במפרץ חיפה והסיכון לתחלואה בסרטן בקבוצות שונות באוכלוסייה. את המחקר ערכה הדוקטורנטית אינאס כיאל-טרביה בהנחייתה של ד"ר קרן אגאי-שי מאוניברסיטת בר-אילן, במימון האגודה למלחמה בסרטן.
בין השנים 1995 ל-2015, החוקרות בדקו את הנתונים של כמיליון תושבים, ובחנו האם משך הזמן שבו הם התגוררו במפרץ חיפה השפיע על התחלואה. למעשה, מדובר במחקר המקיף ביותר שנעשה עד כה בנושא, המייצג את כל חלקי האוכלוסייה. מי שגרו אי פעם במפרץ חיפה בשנים 1995־2015 היו בסיכון גבוה ב־9% לחלות בסרטן, לעומת אנשים שלא גרו אף פעם במפרץ חיפה. בנוסף, כאשר נבדקו סוגי סרטן שונים, נמצא כי מי שגרו אי פעם בחיפה היו בעלי סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן הריאה (ב-14%), שלפוחית השתן (ב-11%), העור (ב-22%) והמעי הגס (ב-10%) .
במשרד להגנת הסביבה קוראים כבר שנים שיש להוציא את התעשייה ממפרץ חיפה. הקו הזה נשמר, כך מתברר, גם בממשלה החדשה, שבנושא הזה דווקא לא מתכוונת ללכת באופן מנוגד לממשלות קודמות.
"יש להוציא את התעשייה המזהמת מריכוזי האוכלוסייה, כדי לשמור על הבריאות של התושבים ועל איכות החיים והסביבה", הבהירה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן.